Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2731655_0001.png
Folketinget
Socialudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. juni 2023
Politikontoret
Ida Skov Bundgaard
2023-0032/52-0008
2882461
Besvarelse af spørgsmål nr. 302 (Alm. del) fra Folketingets Socialud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 302 (Alm. del), som Folketin-
gets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn
(DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: MFU spm. om ministerens kommentar til, at juridisk sektion 1 i Københavns Politi har oplyst, at politiets efterforskning af sager om uberettiget brug af handikapparkeringstilladelser generelt er vanskelig og ressourcekrævende
Spørgsmål nr. 302 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:
”Vil
ministeren kommentere, at juridisk sektion 1 i Københavns
Politi har oplyst, at politiets efterforskning af sager om uberetti-
get brug af handikapparkeringstilladelser generelt er vanskelig
og ressourcekrævende, hvilket blandt andet skyldes udformnin-
gen af de nuværende regler på området, hvorefter det er tilladt
for en ikke-handikappet person at parkere på en handikapparke-
ringsplads under benyttelse af et handikapparkeringskort, hvis
dette sker i forbindelse med befordring af en handikappet per-
son, som parkeringskortet tilhører, jf. bekendtgørelse nr. 782 af
7. august 2019 om parkeringskort for personer med handikap og
institutionskort § 6, og at i tilfælde, hvor handikapparkering-
skortet ikke tilhører bilens fører, men hvor føreren forklarer til
politiet, at parkeringen er sket som led i befordring af en handi-
kappet pårørende, vil det ofte i praksis være vanskeligt for poli-
tiet at modbevise en sådan forklaring, og at det dertil kommer,
at handikapparkeringskort for nuværende er udformet således,
at kortindehaverens navn alene fremgår på kortets bagside, der
vender nedad, og således ikke er synligt udefra, når kortet er
placeret i et køretøjs forrude, hvorfor politiet for at kontrollere
kortets oplysninger er nødsaget til at afvente, at føreren af det
parkerede køretøj vender tilbage til køretøjet, og vil ministeren
på baggrund heraf redegøre for, hvordan de omtalte problemer
bedst kan løses? Der henvises til Københavns Politis journal-
nummer 0100-10170-02603-23.”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at det er politikredsens opfattelse,
at efterforskningen af sager om uberettiget brug af handicappar-
keringspladser generelt er vanskelig og ressourcekrævende.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at uberettiget brug af
handicapparkeringspladser overordnet kan opdeles i to tilfælde-
grupper:
1) Uberettiget brug af en ægte handicapparkeringstilladelse, el-
ler
2) Brug af en falsk handicapparkeringstilladelse.
Side 2/5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: MFU spm. om ministerens kommentar til, at juridisk sektion 1 i Københavns Politi har oplyst, at politiets efterforskning af sager om uberettiget brug af handikapparkeringstilladelser generelt er vanskelig og ressourcekrævende
Københavns Politi har ligeledes oplyst, at politikredsens hånd-
tering af disse to sagstyper generelt varetages af Center for
Færdsel og Trafik som en del af politikredsens almindelige ind-
sats på færdselsområdet. Derudover har nærpolitiet i Indre By
og Nærpoliti Amager for nylig i en periode haft et øget fokus på
uberettiget brug af handicapparkeringspladser.
For så vidt angår de vanskeligheder, der efter politikredsens er-
faringer er forbundet med efterforskningen af sager om uberet-
tiget brug af handikapparkeringspladser, har Københavns Politi
oplyst følgende:
I den besvarelse, som Københavns Politi den 7. juni 2023 frem-
sendte til en borger, hvoraf den del af besvarelsen der vedrører
de efterforskningsmæssige vanskeligheder, er gengivet i nærvæ-
rende udvalgsspørgsmål, oplyste Københavns Politi, at ”van-
skelighederne ved efterforskningen af sager om uberettiget brug
af handicapparkeringstilladelser bl.a. skyldtes udformningen af
de nuværende regler på området, hvorefter det er tilladt for en
ikke-handicappet person at parkere på en handicapparkerings-
plads under benyttelse af et handicapparkeringskort, hvis dette
sker i forbindelse med befordring af en handicappet person, som
parkeringskortet tilhører, jf. bekendtgørelse nr. 782 af 7. august
2019 om parkeringskort for personer med handicap og instituti-
onskort § 6, og at i tilfælde, hvor handicapparkeringskortet ikke
tilhører bilens fører, men hvor føreren forklarer til politiet, at
parkeringen er sket som led i befordring af en handicappet på-
rørende, vil det ofte i praksis være vanskeligt for politiet at mod-
bevise en sådan forklaring.”
Det kan hertil være en udfordring for politiet at finde frem til,
hvem der i det konkrete tilfælde har parkeret køretøjet.
Københavns Politi har dernæst oplyst, at politikredsen i forbin-
delse med den indsats, som Nærpoliti Amager for nylig har fo-
retaget ved området omkring Københavns Lufthavn, i flere til-
fælde har oplevet, at føreren af køretøjet, der holder parkeret på
en handicapparkeringsplads, forklarer, at vedkommende netop
har kørt ejeren af handicapparkeringstilladelsen til lufthavnen.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at det i situationer, hvor
en person, der har gjort brug af en handicapparkeringstilladelse,
som ikke tilhører vedkommende, forklarer til politiet, at parke-
ringen er sket som led i befordring af ejeren af tilladelsen, ofte
er de involverede polititjenestemænds fornemmelse, at denne
oplysning ikke er korrekt. Det er derimod opfattelsen, at ejeren
af tilladelsen reelt har lånt sin handicapparkeringstilladelse ud
til et familiemedlem eller en bekendt, og at ejeren af tilladelsen
og den bekendte eller familiemedlemmet har afstemt, hvad de
skal forklare i tilfælde af, at politiet retter henvendelse og
Side 3/5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: MFU spm. om ministerens kommentar til, at juridisk sektion 1 i Københavns Politi har oplyst, at politiets efterforskning af sager om uberettiget brug af handikapparkeringstilladelser generelt er vanskelig og ressourcekrævende
spørger ind til, hvorfor den pågældende handicapparkeringstil-
ladelse på et givent tidspunkt og sted har været placeret i et kø-
retøj tilhørende den bekendte eller familiemedlemmet. I hoved-
parten af disse tilfælde er det ikke muligt for Københavns Politi
at modbevise de afgivne forklaringer.
Københavns Politi har i øvrigt bemærket, at politiet i de tilfælde,
hvor der består en nær familiemæssig relation mellem den per-
son, der fører køretøjet eller benytter handicapparkeringstilla-
delsen, og den person, som handicapparkeringstilladelsen tilhø-
rer, endvidere skal gøre ejeren af kortet opmærksom på, at ved-
kommende ikke har pligt til at udtale sig, såfremt forklaringen
må antages at kunne udsætte dennes nærmeste for straf. Dette
sker med henblik på at iagttage vidnefritagelsesgrunden i rets-
plejelovens § 171 og kan i visse tilfælde vanskeliggøre efter-
forskningen yderligere.
For så vidt angår det af Københavns Politi i besvarelsen af 7.
juni 2023 oplyste omkring, at ”handicapparkeringskort for nu-
værende er udformet således, at kortindehaverens navn alene
fremgår på kortets bagside, der vender nedad, og således ikke er
synligt udefra, når kortet er placeret i et køretøjs forrude, hvorfor
politiet for at kontrollere kortets oplysninger er nødsaget til at
afvente, at føreren af det parkerede køretøj vender tilbage til kø-
retøjet”, har Københavns Politi oplyst følgende:
Der findes et serienummer på tilladelsens forside, som er synlig
udefra, når tilladelsen er placeret i køretøjets forrude. Politiet
har således mulighed for at kontakte Danske Handicaporganisa-
tioner (DH), hvorefter DH vil kunne oplyse, hvem der er ejer af
tilladelsen. DH har dog begrænsede åbningstider på telefonen
(man-tor kl. 09.00-15.30 og fredag kl. 09-15).
For så vidt angår sager om potentiel benyttelse af en falsk han-
dicapparkeringstilladelse har Københavns Politi endvidere op-
lyst, at politikredsens udfordringer for det første består i at på-
vise selve den omstændighed, at tilladelsen er falsk. Det kan i
visse tilfælde være vanskeligt for politiet at foretage en fyldest-
gørende kontrol af tilladelsens ægthed uden at have tilladelsen i
hånden med henblik på at nærstudere denne, herunder det bil-
lede, der fremgår af tilladelsens forside. Det er i den forbindelse
en ulempe for politiets mulighed for at foretage den relevante
kontrol, at tilladelsen ligger placeret i køretøjets forrude med
billedsiden nedad.
I sager, hvor der er en betydelig mistanke om, at en handicap-
parkeringstilladelse er falsk, men hvor føreren af et låst køretøj
ikke umiddelbart er til stede, vil politikredsen som udgangs-
punkt rekvirere en låsesmed med henblik på at oplåse køretøjet.
Hvis det herefter med sikkerhed konstateres, at
Side 4/5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: MFU spm. om ministerens kommentar til, at juridisk sektion 1 i Københavns Politi har oplyst, at politiets efterforskning af sager om uberettiget brug af handikapparkeringstilladelser generelt er vanskelig og ressourcekrævende
handikapparkeringstilladelsen er falsk, vil køretøjet efter om-
stændighederne blive borttransporteret på ejers regning. I en-
kelte tilfælde lykkes det politikredsen at sigte en person for at
have gjort brug af det falske handicapparkeringskort i forbin-
delse med parkeringen.
Afsluttende har Københavns Politi oplyst, at det er politikred-
sens opfattelse, at det er muligt at forfalske de handikapparke-
ringstilladelser, som DH udsteder på nuværende tidspunkt.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at bekendtgørelse nr. 782 af 7.
august 2019 om parkeringskort for personer med handicap og institutions-
kort hører under Transportministeriets ressort.
Side 5/5