Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2753078_0001.png
Folketingets Socialudvalg
[email protected]
Lotte Rod (RV)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 4705
21. september 2023
Socialudvalget har i brev af 7. juni stillet følgende spørgsmål nr. 295 (alm. del),
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Spørgsmål nr. 295:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SOU alm. del spm. 245 give et
skøn for virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af de aldersbe-
stemte særordninger, som er omtalt i den endelige rapport fra ”Kommissionen om
tilbagetrækning og nedslidning” på side 305-307?
Spørgsmålet vedrører både de
rent aldersbetingede ordninger og de ordninger, der både er aldersbetingede og ind-
komst/formueregulerede
Svar:
For at kunne give et skøn på for effekten på de offentlige finanser ved en afskaf-
felse af de aldersbestemte særordninger, som er omtalt i den endelige rapport fra
”Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning” på
side 305-307, har beskæf-
tigelsesministeriet indhentet bidrag fra de relevante ministerier. De modtagne op-
lysninger om ordninger, der indebærer en virkning på de offentlige finanser, frem-
går af nedenstående tabeller.
Tabel 1
Økonomiske særordninger, der alene er aldersbetingede
Særordning (ministerie) Beskrivelse
Alderskriterie
Provenu ved afskaffelse
Gebyret for udstedelse af
pas er almindeligvis 891 kr.
Følger folkepensionsalde-
For personer der har opnået
ren jf. § 1a i lov om social
folkepensionsalderen, op-
pension.
kræves dog et gebyr på 379
kr.
Lavere gebyr for udste-
delse af pas (JM)
Ca. 50 mio. kr.
Trafikselskaberne og togo-
peratørerne yder i mange
tilfælde rabat til pensioni-
ster og førtidspensionister
på rejser med bus, tog og
Rabat på billetter til rejser
metro.
med kollektiv trafik
(TRM)
Rabatordningerne er for-
skelligt udformet alt efter
hvilket takstområde, der be-
tragtes. Staten giver med
hjemmel i finansloven støtte
Rabatordningen følger den
faktiske folkepensionsal-
der.
Skøn for provenuet har ikke
været muligt at estimere
Gælder også for førtidspen-
sionister.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil give et skøn for virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af de aldersbestemte særordninger, som er omtalt i den endelige rapport fra Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning på side 305-307
2753078_0002.png
hertil. Rabatternes udform-
ning varierer med hensyn til
størrelsen, hvilken rejse-
hjemmel der gives rabat på
(periodekort, rejsekort eller
kontantbillet) og om rabat-
ten kun ydes i særlige tids-
rum.
I henhold til lov om trafik-
selskaber ligger takstkom-
petencen hos trafik-virk-
somhederne.
Fjernbusoperatører kan
indgå kontrakt med Trafik-
styrelsen om kompensation
for rabatter til pensionister,
jf. bekendtgørelse nr. 1762
af 27. december 2018 om
kompensation for rabatter
til bestemte passagergrup-
per i fjernbus-trafikken i
yderområder.
Der er i Transportministeri-
ets kontrakter med Molslin-
jen om færgebetjeningen af
henholdsvis Bornholm, Bøj-
den-Fynshav og Samsø-Ka-
lundborg fastsat maksi-
mumpriser for pensionist-
billet-ter, der er lavere end
tilsvarende billetter til ikke-
pensionister.
Ejendomsværdiskatten kan
Begrænsning af årlig stig-
ikke stige med mere end
ning i ejendomsværdiskat
500 kr. fra år til år (dog altid
(Ejendomsværdiskattelo-
med 20 pct. minus 900 kr.).
vens § 9) (SKM)
Folkepensionister, førtids-
og seniorpensionister over
Afskaffet med nye bolig-
60 år, efterlønsmodtagere
skatteregler fra 2024.
samt modtagere af fleks-
ydelse.
Folkepensionister, førtids-
og seniorpensionister og
Elevstøtte ydet i henhold til
personer, som modtager in-
lov om folkehøjskoler, efter-
validitetsydelse med bi-
Skattefrihed for elevstøtte skoler, husholdningsskoler
Skøn for provenuet har ikke
stands- eller plejetillæg i
til højskoleophold (SKM) og håndarbejdsskoler er
været muligt at estimere
henhold til lov om højeste,
skattefri.
mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtids-
pension m.v.
Skattefrihed for vederlag,
som udbetales for pasning
af syge børn (Ligningslo-
vens § 7 Æ) (SKM)
Vederlag for arbejde udført i
eller i tilknytning til private
hjem er skattefrit op til
Personer over 60 år.
12.200 kr. (2023) i et ind-
komstår.
Ca. 1 mio. kr.
Skattefrihed for vederlag for Vederlag for arbejde udført i
arbejde udført i eller i til- eller i tilknytning til private
Opnåelse af folkepensions-
knytning til private hjem
hjem er skattefrit op til
alderen.
Ca. 50 mio. kr.
12.200 kr. (2023) i et ind-
(Ligningslovens § 7 Å)
komstår.
(SKM)
Ejeren af en ejerbolig skal
betale ejendomsværdiskat,
når forældre eller bedste-
forældre m.fl. uden eller
mod delvis betaling får boli-
Fribolig for forældre og
gen stillet til rådighed. Eje-
bedsteforældre (Ligningslo-
ren beskattes altså på
vens § 12 A) (SKM)
samme måde, som hvis han
eller hun selv havde boet
der.
Hvis forældrene eller svi-
gerforældrene m.fl. betaler
Forældre/bedsteforældre
skal være førtids- eller se-
niorpensionister, efterløns-
modtagere, fleksydelses-
modtagere eller folkepensi-
Skøn for provenuet har ikke
onister. Det er en betin-
været muligt at estimere
gelse, at friboligen, der stil-
les til rådighed, ligger i til-
knytning til en bolig, som
ejeren eller dennes ægte-
fælle bor i.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil give et skøn for virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af de aldersbestemte særordninger, som er omtalt i den endelige rapport fra Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning på side 305-307
2753078_0003.png
en leje, der overstiger 250
pct. af ejendomsværdiskat-
ten, skal ejeren medregne
det overskydende beløb i
sin indkomst. Normalt
skulle ejeren beskattes af
hele den leje, som boligen
ville kunne indbringe ved
udlejning til en uafhængig
person (markedslejen), når
boligen stilles til rådighed
vederlagsfrit.
Ejeren eller dennes ægte-
fælle har nået folkepensi-
onsalderen, eller får udbe-
Lån til betaling af grund-
Kommunen kan yde lån til talt pension efter lov om
skyld m.v.
betaling af grundskyld knyt- social pension, lov om høje-
tet til en bolig, der anvendes ste, mellemste, forhøjet al-
§ 1 i lov om lån til betaling
af ejeren eller dennes hus- mindelig og almindelig før-
af grundskyld m.v. (SKM) stand til beboelse.
tidspension m.v. eller lov
om delpension eller modta-
ger efterløn.
Til lånene tilskrives rente.
Rentetilskrivningen medfø-
rer, at ordningen er prove-
nuneutral.
Ordningen har finansårs-
virkning, men ikke prove-
nuvirkning.
Lystfiskertegn (FVM)
Opnåelse af folkepensionsal-
Fritagelse for betaling af
lystfiskertegn for personer, deren.
Skøn for provenuet har ikke
der har nået folkepensions-
været muligt at estimere
alderen.
Anm.: -
Kilde: Justitsministeriet, Skatteministeriet, Transportministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Tabel 2
Økonomiske særordninger, der både er aldersbetingede og indkomst/for-
mue regulerede
Særordning
Beskrivelse
Nedslag i ejendomsværdis-
katten på 0,4 procent dog
maksimalt 6.000 kr. Er der
tale om en fritidsbolig, kan
nedslaget maksimalt ud-
gøre 2.000 kr.
Nedslaget nedsættes på
Nedslag i ejendomsvær-
Opnåelse af folkepensions-
baggrund af pensionistens
diskatten (Ejendomsvær-
alderen.
og en eventuel ægtefælles
diskatteloven §8) (SKM)
personlige indkomst med
tillæg af positiv aktieind-
komst bortset fra udbytte-
indkomst op til 5.000 kr.,
der overstiger et grundbe-
løb på henholdsvis 212.700
kr. for enlige og 327.200 kr.
for ægtepar (2023).
Den alm. grønne check ud-
gør for pensionister, herun-
der førtids- og seniorpensi-
onister, 875 kr. årligt.
Alderskriterie
Provenu ved afskaffelse
Ca. 500 mio. kr.
Skattefri kompensation
for forhøjede energi- og
miljøafgifter (grøn check). Den grønne check nedsæt-
tes med 7,5 pct. af grundla-
(§1, stk. 1, i lov om skatte- get for topskat, idet omfang
frikompensation for for- topskattegrundlaget over-
højede energi- og miljøaf- stiger et bundfradrag på
gifter) (SKM)
441.900 kr. (2023)
Dertil kommer tillæg til
grøn check på 280 kr., der
Den alm. grønne check på
875 kr. og tillægget til grøn
Tillæg til grøn check ca. 260
check på 280 kr. gives til
mio. kr.
pensionister, herunder før-
tids- og seniorpensionister.
I alt: ca. 1.100 mio. kr. i
2023 niveau.
Alm. grøn check ca. 840
mio. kr.
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil give et skøn for virkningen på de offentlige finanser ved en afskaffelse af de aldersbestemte særordninger, som er omtalt i den endelige rapport fra Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning på side 305-307
2753078_0004.png
bortfalder hvis indkomsten
overstiger 258.300 kr.
(2023).
Ikkepensionister er ikke be-
rettiget til den alm. grønne
check eller til tillæg til grøn
check.
Anm.: -
Kilde: Skatteministeriet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4