Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2724251_0001.png
Folketinget
Socialudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. juni 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Maise Biørn Jørgensen
2023-0032/52-0004
2855499
Besvarelse af spørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Folketingets Socialud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 283 (Alm. del), som Folketin-
gets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om ministeren mener, at man bør gå væk fra princippet om, at tvangsanbringelser først og fremmest handler om barnets tarv
Spørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:
”Mener ministeren, at man bør gå væk fra princippet om, at
tvangsanbringelser først og fremmest handler om barnets tarv,
og mener ministeren, at børn bør objektiviseres som strafudmå-
ling? Der henvises til artiklen ”Hummelgaard overvejer at gøre
det nemmere at tvangsfjerne børn i bandefamilier: ”Det vil være
et hårdt og vidtrækkende redskab” bragt på Altinget.dk 4. maj
2023.”
Svar
:
Justitsministeriet kan henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
281 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg.
Justitsministeriet har derudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Social-, Ældre- og Boligministeriet, som har oplyst
følgende:
”Det er afgørende, at kommunerne sætter ind så hurtigt som mu-
ligt med støtte, hvis de bliver opmærksom på et barn eller en
ung, der har brug for hjælp.
Generelt gælder det, at formålet med at yde støtte til børn og
unge, der har et særligt behov, er at sikre, at disse børn og unge
kan opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sund-
hed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende, jf.
servicelovens § 46. Det følger desuden af § 46, stk. 3, at støtten
skal bygge på barnets eller den unges egne ressourcer, og bar-
nets eller den unges synspunkter altid skal inddrages med pas-
sende vægt i overensstemmelse med alder og modenhed. Bar-
nets eller den unges vanskeligheder skal så vidt muligt løses i
samarbejde med familien og med familiens medvirken.
Afgørelser skal altid træffes på baggrund af en konkret helheds-
vurdering af barnet og familiens forhold og under hensyn til bar-
nets bedste. Hvis kommunen får kendskab til, at et barn eller en
ung kan have behov for særlig støtte, skal kommunen igangsætte
en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50. Den bør-
nefaglige undersøgelse skal som udgangspunkt omfatte barnets
udvikling og adfærd, ligesom der også skal ses på familiefor-
hold, herunder ressourcer såvel som problemer. Undersøgelsen
skal resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag
for at iværksætte foranstaltninger til støtte for barnet, den unge
eller familien.
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om ministeren mener, at man bør gå væk fra princippet om, at tvangsanbringelser først og fremmest handler om barnets tarv
Det bemærkes, at en anbringelse uden samtykke kun kan ske,
når der er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed
eller udvikling lider alvorlig skade, og når der samtidig er en
begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses under
barnets ophold i hjemmet, jf. servicelovens § 58.
Derudover gælder det, at kommunen skal overveje, om der er
mindre indgribende tiltag, som vil være bedre for barnet eller
den unge. Dette stemmer også overens med det generelle princip
om proportionalitet, der gælder for forvaltningen.”
Side 3/3