Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2712579_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2652
Doknr.
702923
Dato
01-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 28. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 32
til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Theresa Berg Andersen (SF)
Spørgsmål nr. 32:
Vil ministeren i forlængelse af behandlingen af L 64, hvor det af besvarelsen af
spørgsmål 9 fremgik, at en indførelse af en selvbestemmelsesret ift. leverandør
af de specialiserede støttemetoder uanset valg af model vil medføre betydelige
merudgifter, oversende en oversigt over udgifter til de beregnede modeller?
Svar:
Som jeg sagde i forbindelse med førstebehandlingen af lovforslaget, var jeg
åben for at se på mulighederne for at udvide borgernes selvbestemmelse ift.
valg af bostøttemedarbejder ved overgang til egen bolig. Idet en ret til
selvbestemmelse ikke indgik i den oprindelige aftale, og der dermed ikke er
afsat finansiering til en sådan udvidelse, er det en forudsætning, at det ikke vil
kræve tilførsel af nye, varige midler.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har undersøgt mulige modeller, hvor en
selvbestemmelsesmodel med CTI-metoden fremhæves. Ved at indføre en
decideret ret til selvbestemmelse følger der administrative byrder for
kommunerne, og det medfører merudgifter. Det skyldes særligt, at
kommunerne i forlængelse af en ret til selvbestemmelse vil skulle afsætte
ressourcer til:
-
at godkende herberget som leverandør af den specialiserede støtte til
borgeren, herunder at den pågældende medarbejder har en
socialfaglig uddannelse samt har gennemgået oplæring i metoden, der
sikrer, at vedkommende kan udføre indsatsen
at følge op på indsatsen, når det ikke er en afgrænset opgave
indgåelse af kontrakt
at føre tilsyn med indsatserne
-
-
-
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har beregnet de konkrete forventede udgifter
forbundet med selvbestemmelse af bostøttemedarbejder for Housing First-
indsatsen Critical Time Intervention (CTI-metoden). Denne model er fremhævet
ud fra det faglige hensyn, at den tidsafgrænsede støttemetode, CTI-metoden,
er forankret i en case-manager funktion, dvs. en-til-en relation mellem en
socialfaglig/socialpædagogisk medarbejder og den enkelte borger. Støtten
efter CTI-metoden er tidsafgrænset og faseinddelt med et overordnet mål for
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om ministeren i forlængelse af besvarelsen af lovforslaget L 64 – spørgsmål 32 vil oplyse, hvad de yderligere undersøgte selvbestemmelsesmodeller til bostøtte vil koste
2712579_0002.png
hver fase. Det betyder, at det vil være lettere for kommunerne at indgå en
leverandøraftale, da en kontrakt kan afgrænses til en fast periode og med klare
mål. Derudover har flere herberger allerede erfaring med at levere støtte efter
CTI-metoden.
Det er estimeret, at denne ordning vil koste 4,6 mio. kr. varigt ved fuld
indfasning. Der er ved vurderingen af merudgifterne forudsat en gennemsnitlig
udgift til ovenstående poster på ca. 8.700 kr. pr. person, der vælger at
herberget skal levere bostøtte. Merudgifterne er sammensat af kompensation
for transport på ca. 300 kr. og kompensation for et merarbejde på
gennemsnitlig 20 timer svarende til ca. 8.400 kr. inkl. overhead (administration
og kontorhold mv.). Det er i den forbindelse forudsat, at 90 pct. af de borgere,
der ved overgang til egen bolig visiteres til en CTI-indsats vil anvende
muligheden for at herberg eller forsorgshjem leverer bostøtten. Det bemærkes
dog, at de endelige økonomiske konsekvenser vil skulle forhandles med
kommunerne.
Såfremt der indføres en selvbestemmelsesordning, der også vil skulle omfatte
de tidsubegrænsede bostøttemetoder, vil merudgifterne blive højere. Dels er
der tale om bostøttemetoder, der har en længere varighed og en heraf
følgende højere enhedsudgift pr. person, dels vurderes det, at antallet af
personer, der vil vælge at lade herberg eller forsorgshjem levere bostøtten, vil
blive højere.
Det bemærkes endvidere, at en indførelse af selvbestemmelse på den
tidsubegrænsede ACT-metode vil være forbundet med yderligere merudgifter,
da der er tale om en teamindsats. Der er derfor ikke én gennemgående case-
manager, som har den relationelle kontakt til borgeren, og derfor heller ikke én
medarbejder fra teamet, som kan erstattes af en herbergsmedarbejder. Hvis
herberget skal indgå som støtte, vil det derfor skulle ske ved, at en
medarbejder fra herberget indgår som en ekstra person i teamet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om ministeren i forlængelse af besvarelsen af lovforslaget L 64 – spørgsmål 32 vil oplyse, hvad de yderligere undersøgte selvbestemmelsesmodeller til bostøtte vil koste
2712579_0003.png
3