Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2712578_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 4280
Doknr.
708440
Dato
23-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 10. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
278 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 278:
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af lovforslaget L 64 – spørgsmål 32
oplyse, hvad de yderligere undersøgte selvbestemmelsesmodeller til bostøtte
vil koste?”
Svar:
Ud fra Housing First-tilgangen anvendes tre forskellige metoder til at yde
individuel, intensiv bostøtte. Assertive Community Treatment (ACT-metoden),
Intensive Case Management (ICM-metoden) og Critical Time Intervention (CTI-
metoden). Ligeledes kan anvendes en modificeret ACT-metode.
Bostøttemetoderne er målrettet borgere med forskelligt behov for støtte, og
tilsammen giver de specialiserede støttemetoder mulighed for at imødekomme
de varierende støttebehov, som gør sig gældende for målgruppen af borgere,
der lever i eller er i risiko for hjemløshed. Fælles for metoderne er, at der er en
række kerneelementer, som alle skal indgå, hvis man implementerer
metoderne.
CTI-metoden er som den eneste af bostøttemetoderne tidsbegrænset (til ni
måneder), mens de øvrige bostøttemetoder er tidsubegrænsede.
Som det også fremgår af SOU L 64 – svar på spm. 32 har Social-, Bolig- og
Ældreministeriet beregnet de konkrete forventede udgifter forbundet med
selvbestemmelse af bostøttemedarbejder for Housing First-indsatsen Critical
Time Intervention (CTI-metoden).
Denne model er fremhævet ud fra det faglige hensyn, at den tidsafgrænsede
støttemetode, CTI-metoden, er forankret i en case-manager funktion, dvs. en-
til-en relation mellem en socialfaglig/socialpædagogisk medarbejder og den
enkelte borger.
Støtten efter CTI-metoden er tidsafgrænset og faseinddelt med et overordnet
mål for hver fase. Det betyder, at det vil være lettere for kommunerne at indgå
en leverandøraft ale, da en kontrakt kan afgrænses til en fast periode og med
klare mål. Derudover har flere herberger allerede erfaring med at levere støtte
efter CTI-metoden.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om ministeren i forlængelse af besvarelsen af lovforslaget L 64 – spørgsmål 32 vil oplyse, hvad de yderligere undersøgte selvbestemmelsesmodeller til bostøtte vil koste
2712578_0002.png
Det er estimeret, at denne ordning vil koste 4,6 mio. kr. varigt ved fuld
indfasning. Såfremt der indføres en selvbestemmelsesordning, der også vil
skulle omfatte de tidsubegrænsede bostøttemetoder, vil merudgifterne blive
højere.
Såfremt der indføres en selvbestemmelsesordning, der også vil skulle omfatte
de tidsubegrænsede bostøttemetoder, vil merudgifterne blive højere.
ICM-metoden er en tidsubegrænset støtte, der henvender sig til den gruppe af
borgere i hjemløshed, som har behov for støtte i en længerevarende periode,
og som i nogen grad kan benytte eksisterende tilbud. I indsatsen tilknyttes
borgeren ICM-medarbejderen, som ud over at have en koordinerende rolle i
sammen-sætningen og udførelsen af borgerens ICM-indsats også er en
gennemgående støtteperson, som yder intensiv social og praktisk støtte.
ACT-metoden er ligeledes tidsubegrænset og henvender sig til de borgere, der
har de mest intensive og langvarige støttebehov, og som kun i meget
begrænset omfang eller slet ikke kan benytte eksisterende støtteindsatser fra
det sociale system. ACT-indsatsen ydes af et tværfagligt indsatsteam, hvor alle
medarbejdere indgår direkte i teamet som udgående medarbejdere.
De skønnede udgifter forbundet med at indføre selvbestemmelse af bostøtte
efter ICM-metoden udgør 3,8 mio. kr. fuldt indfaset, og efter ACT-metoden 26,2
mio. kr.
De skønnede udgifter vedr. selvbestemmelse efter ICM-metoden henholdsvis
ACT-metoden er behæftet med betydelig usikkerhed. Der er ved
økonomivurderingen forudsat, at bostøtte efter ICM-metoden vil have en
gennemsnitlig varighed på 18 mdr. og at bostøtte efter ACT-metoden vil have
en gennemsnitlig varighed på 24 mdr. For bostøtte efter ACT-metoden er
endvidere forudsat, at udgiften til bostøttemedarbejderen fra herberget vil
komme ud over udgiften til bostøtteindsatsen i øvrigt.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU L 64 – svar på spm. 32
2