Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2716361_0001.png
_________________
________________
Kontor Børn 2
Den 12. maj 2023
MAI/KHP
J.nr 22-58943.
Notat
Indstilling
om adoptionsformidlingen fra Madagaskar
Ankestyrelsen indstiller, at social- og boligministeren træffer beslutning om, at
adoptionsformidlingen fra Madagaskar til Danmark ikke kan fortsætte. Vi henviser til
adoptionslovens § 30d.
En beslutning om at stoppe formidlingen medfører, at Danish International Adoption (DIA)
ikke længere har en godkendelse til at samarbejde med centralmyndigheden for adoption i
Madagascar, Autorite Centrale de l’Adoption Malagasy (ACAM). Hvis DIA på et senere
tidspunkt ønsker at starte et formidlingssamarbejde med Madagaskar på ny, skal DIA
indsende en ansøgning herom til Ankestyrelsen.
Vi kan oplyse, at en beslutning om at stoppe formidlingen fra Madagaskar berører fem
familier, der står på venteliste til et barn fra Madagaskar.
Baggrund
Ankestyrelsen har siden september 2022 haft skærpet fokus på adoptionsformidlingen fra
Madagaskar og har været i dialog med DIA om baggrunden herfor. Det skærpede fokus
udsprang af ACAM’s og en domstols behandling af
seneste rapport om Madagaskar.
DIA har den 7. februar 2023 søgt Ankestyrelsen om re-godkendelse af samarbejdet med
ACAM. Ankestyrelsen har den 30. marts 2023 sendt en høring til DIA om, at styrelsen agter
at indstille til social- og boligministeren, at DIA’s samarbejde med ACAM ikke skal re-
godkendes. Vi bad samtidig DIA om at sende en række oplysninger om de økonomiske
relationer i formidlingsarbejdet i Madagaskar. DIA har den 20. april 2023 sendt DIA’s
matchningssager i
, og
af de oplysninger om Madagaskars adoptionssystem, som fremgår af FN’s Børnekomités
NOTAT-2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
bemærkninger til Ankestyrelsens agterskrivelse af 30. marts 2023. DIA har samtidigt sendt
oplysninger om de økonomiske relationer i samarbejdet.
Ankestyrelsen begrundelse for indstillingen og vores vurdering af DIA’s bemærkninger til
Ankestyrelsens agterskrivelse af 30. marts 2023 følger nedenfor.
Ankestyrelsens begrundelse for indstillingen
Ankestyrelsen re-godkender et eksisterende samarbejde, hvis det er Ankestyrelsens
opfattelse, at formidlingen fra det pågældende land fortsat kan gennemføres på en lovlig,
etisk og fagligt forsvarlig måde.
Når vi tager stilling til en ansøgning om re-godkendelse af et formidlingssamarbejde, har vi
fokus på om afgiverlandets lovgivning og myndighedsstruktur både i teori og i praksis
understøtter principperne i Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om, at:
International adoption er sidste udvej for barnet (subsidiaritetsprincippet).
Den enkelte adoption vurderes at være til gavn for det enkelte barn.
Adoptionen sker på baggrund af en legal frigivelse af barnet.
Risici for uetisk adfærd og økonomisk vinding bliver mindsket i relation til
internationale adoptioner.
Vores indstilling om at stoppe adoptionsformidlingen fra Madagaskar er begrundet i, at
Madagaskars nuværende lovgivning, myndighedsstruktur og praksis på adoptionsområdet
indeholder flere problematiske og bekymrende forhold set i forhold til de grundlæggende
principper i Haagerkonventionen.
Efter en gennemgang af DIA’s høringssvar er det fortsat Ankestyrelsens vurdering, at der
ikke længere er den nødvendige sikkerhed for, at adoptioner fra Madagaskar kan
gennemføres i overensstemmelse med Haagerkonventionens principper og på en etisk og
fagligt forsvarligt måde.
Vi lægger særlig vægt på:
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0003.png
Oplysningerne fra FN’s Børnekomité og Frankrig om bl.a. de manglende økonomiske
ressourcer og sikkerhedsmekanismer i ACAM samt den manglende implementering af
adoptionsloven fra 2017.
Oplysningerne i
matchningsforslag fra
og to konkrete
matchningsforslag fra 2023, hvor der er tvivl om, hvorvidt sagerne har fulgt
lovgivningen for frigivelse af børn i Madagaskar og principperne i
Haagerkonventionen om international adoption.
At DIA fortsat ikke har tilvejebragt oplysninger, der skaber sikkerhed for, at den
adoptionsrelaterede støtte og betalingerne i de konkrete adoptionssager er i
overensstemmelse med kravene i DIA’s akkrediteringsvilkår. DIA’s
adoptionsrelaterede støtte og øvrige betalinger i forbindelse med adoptionsformidling
fra Madagaskar - sammenholdt med den omstændighed, at der er en generel
korruptionsrisiko i landet – skaber samlet set en usikkerhed om, hvorvidt DIA er i
stand til i tilstrækkelig grad at sikre, at der i Madagaskar ikke drages utilbørlig
økonomisk vinding i forbindelse med den internationale adoptionsformidling.
Ad oplysninger fra FN’s Børnekomité og Frankrig
Som et led i tilsynet med adoptionsformidlingen fra Madagaskar blev Ankestyrelsen i
september 2022 bekendt med, at FN’s Børnekomité i marts 2022 havde offentliggjort sine
afsluttende bemærkninger til Madagaskars 5. og 6. periodiske rapport. Rapporterne er
konventionslandenes pligtmæssige tilbagemeldinger om børns forhold i det enkelte land til
FN's Børnekomité.
Komiteen opfordrede myndighederne i Madagaskar til at sørge for at:
Vedtage dekretet om gennemførelse af lov om adoption fra 2017 og tildele
tilstrækkelige ressourcer til at sikre dets effektivitet
Forhindre ulovlig international adoption gennem relevante politikker og programmer,
bevidstgørelsesaktiviteter, implementering af relevant lovgivning og efterforskning
og retsforfølgelse i relevante sager
Håndtere de grundlæggende årsager til ulovlige internationale adoptioner, herunder
ved at yde støtte til udsatte familier og ved at prioritere omsorgsløsninger i barnets
oprindelsesland
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0004.png
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0005.png
I
matchningssag var biologisk mor mindreårig og til stede i retten, men
samtykke til bortadoption blev givet af lederen for børnehjemmet, hvor barnet boede. Vi
bad på denne baggrund DIA om at redegøre for reglerne for frigivelse i denne sag, herunder
om biologisk mor skulle give samtykke til adoption efter madagaskisk lovgivning, og om der
gjaldt særlige regler for dette samtykke, når biologisk mor var mindreårig.
DIA valgte efterfølgende at tilbagekalde matchningsforslaget. Det er Ankestyrelsens
vurdering, at det fortsat er uklart, om den konkrete sag har fulgt reglerne for frigivelse af
børn med kendte mødre i Madagaskar.
matchningssager fra
skaber også tvivl om, hvorvidt ACAM som
centralmyndighed fører tilstrækkelig kontrol med adoptionssagerne og er i stand til at sikre
overholdelsen af lovgivningen i Madagaskar og Haagerkonventionens principper.
Denne tvivl er efterfølgende blevet forstærket af, at vi i de to seneste matchningssager fra
april 2023 har konstateret en række uoverensstemmende oplysninger om forløbet fra
barnet blev forladt, til barnet blev anbragt på børnehjemmet. Disse uoverensstemmelser
havde en sådan karakter, at vi sammenholdt med de øvrige forhold i Madagaskar
besluttede, at sagerne ikke kunne fortsætte.
De seneste to matchningssager peger således ikke på en styrket kontrolmekanisme i ACAM,
men understøtter derimod vores observationer i
utilstrækkelige.
samt FN’s Børnekomités og Frankrigs
vurdering af, at de økonomiske ressourcer og sikkerhedsmekanismer i ACAM er
Ad DIA’s oplysninger om DIA’s adoptionsrelaterede hjælpearbejde og betalingerne i de
konkrete adoptionssager
DIA har i sit høringssvar af 20. april 2023 og i et særskilt bilag til Ankestyrelsen beskrevet
den adoptionsrelaterede støtte, som DIA har ydet i Madagaskar i slutningen af december
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2022, hvilken betaling der generelt foretages i de konkrete adoptionssager, samt vedlagt
oversigt og kvitteringer over betalinger i to gennemførte adoptionssager fra Madagaskar.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at DIA’s adoptionsrelaterede støtte og øvrige betalinger i
forbindelse med adoptionsformidling fra Madagaskar – sammenholdt med den
omstændighed, at der er en generel korruptionsrisiko i landet – samlet set skaber en
usikkerhed om, hvorvidt DIA er i stand til i tilstrækkelig grad at sikre, at der i Madagaskar
ikke drages utilbørlig økonomisk vinding i forbindelse med adoptionsformidling fra
Madagaskar. Derved skabes der usikkerhed om, betalingerne er i overensstemmelse med
Haagerkonventionen og DIA’s akkrediteringsvilkår.
Adoptionsrelateret hjælpearbejde
De oplysninger, DIA har tilvejebragt om det adoptionsrelaterede hjælpearbejde i
Madagaskar, dokumenterer ikke, at kravene i DIA’s akkrediteringsvilkår om
adoptionsrelateret støtte er opfyldt.
Vi henviser til akkrediteringsvilkårenes punkt 4.6, hvoraf det fremgår, at det alene er tilladt
at yde adoptionsrelateret hjælpearbejde i de afgiverlande, hvor DIA kan indbetale midlerne
til centralmyndigheden, eller hvor rammen, kriterierne og reglerne for betalingen er
reguleret af myndighederne eller i afgiverlandets regler.
Der er ikke regler i Madagaskar, der regulerer adoptionsrelateret hjælpearbejde. Derudover
har DIA oplyst, at den støtte, som DIA yder i Madagaskar, indbetales til DIA’s konto i
Madagaskar. Det er DIA’s kontaktperson, som har adgang til denne konto. DIA’s
kontaktperson køber efter anmodning fra børnehjemmene forskellige naturalier i form af ris,
olie, mælkepulver mv., og DIA’s kontaktperson står efterfølgende for, at de forskellige
naturalier bliver afleveret til centralmyndigheden. Det fremgår samtidig af de medsendte
kvitteringer, at det er DIA, der har betalt for, at de indkøbte naturalier er blevet leveret
med kurerservice til børnehjemmet i provinsen.
Det er på baggrund af DIA’s oplysninger og de fremlagte bilag og kvitteringer vanskeligt at
afgøre, om der er en aftale mellem DIA og ACAM om adoptionsrelateret hjælpearbejde. Det
fremgår alene af bilagene, at ACAM har stemplet anmodningerne fra børnehjemmene til DIA
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
med en godkendelse. Hvis der skulle være indgået en aftale mellem DIA og ACAM om
hjælpearbejde, er det på det foreliggende grundlag ikke muligt at afgøre, hvad indholdet af
en sådan aftale er. Det er således uklart, hvad ACAM’s rolle er i forbindelse med modtagelse
af anmodninger om støtte fra børnehjemmene. Det er samtidig uklart, hvad kriterierne er
for, at en anmodning om støtte bliver ydet til det enkelte børnehjem og i hvilken
størrelsesorden.
Det er på denne baggrund Ankestyrelsens vurdering, at DIA ikke har dokumenteret, at det
adoptionsrelaterede hjælpearbejde i Madagaskar er i overensstemmelse med DIA’s
akkrediteringsvilkår.
Betalinger i de konkrete adoptionssager
DIA har i ansøgningen om re-godkendelse oplyst, at der samlet set betales 10.000 kr. i
konkrete adoptionssager. Samtidig har DIA fremlagt en oversigt og kvitteringer for
betalinger i to konkrete adoptionssager fra Madagaskar, som hver især overstiger DIA’s
estimerede beløb med mere end det dobbelte.
Efter de danske regler og akkrediteringsvilkår er DIA forpligtet til at overholde
Haagerkonventionen om international adoption og dermed sørge for, at der ikke drages
utilbørlig økonomisk vinding i forbindelse med adoptionsformidling.
Det fremgår af akkrediteringsvilkårenes punkt 5.1, at det er en grundlæggende
forudsætning for DIA's formidling, at DIA kun har aftaler med samarbejdsparter i udlandet,
hvis virksomhed er bestemt af hensynet til barnets bedste og drives på et etisk og fagligt
forsvarligt niveau og uden økonomisk vinding for øje.
Det betyder, at DIA i alle aspekter af organisationens adoptionshjælpsarbejde skal sikre sig,
at der kun gennemføres adoptioner til Danmark, hvis DIA antager, at adoptionerne kan
gennemføres på en lovlig, etisk og fagligt forsvarlig måde (jf. akkrediteringsvilkårenes
punkt 5.1).
DIA har ikke fremlagt dokumentation for, på hvilket grundlag de enkelte betalinger i de to
konkrete adoptionssager er sket. Der er derfor ikke det tilstrækkelige grundlag for DIA til at
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
sikre, dels at den enkelte betaling er i overensstemmelse med regler og procedurer i
Madagaskar, dels at der ikke drages utilbørlig økonomisk vinding i forbindelse med
betalingerne i de enkelte adoptionssager og dermed i overensstemmelse med
Haagerkonventionen og DIA’s akkrediteringsvilkår.
Hertil kommer, at DIA ud over at betale månedsløn og et årligt beløb til kontorhold til DIA’s
kontaktperson i Madagaskar betaler et større beløb til kontaktpersonen for behandlingen af
en konkret adoptionssag.
1. DIA’s generelle bemærkninger til Ankestyrelsens agterskrivelse af 30. marts
2023
DIA anfører i deres høringssvar, at Ankestyrelsen
kunne have taget imod tilbud fra DIA om en fælles besøgsrejse til landet sammen
med DIA (eller for Ankestyrelsens vedkommende alene). Under et sådant besøg
kunne Ankestyrelsen gennem personlige møder med de lokale myndigheder danne
sig et mere konkret indtryk af adoptionssystemet i Madagaskar og dermed om muligt
lade sig betrygge ved, at der faktisk er et veletableret og velfungerende
adoptionssystem i Madagaskar,
kunne have gennemgået et større antal af afsluttede sager fra Madagaskar med
henblik på at skabe klarhed over evt. konkrete problemstillinger i kvaliteten i forhold
til den konkrete adoptionsformidling,
kunne have været mere kildekritisk i forhold til anvendelsen af generelle rapporter fx
med at krydsvalidere de oplysninger, som er nævnt i de rapporter, Ankestyrelsen
refererer til,
i lighed med den franske ordning kunne suspendere samarbejdet i en kort periode
men henblik på at sætte fokus på Madagaskars kapacitetsopbygning samt undersøge
nærmere og mere tilbundsgående de forhold, som Ankestyrelsen finder kritiske i det
madagaskiske adoptionssystem.
DIA har desuden foreslået en mere smidig overgangsperiode, hvor de familier (i alt 5), der
aktuelt er på ventelisten, får mulighed for at gennemføre deres udsendte sag i Madagaskar.
Dette henset til, at der ifølge DIA ikke er påvist og gennemført sagsforløb, der direkte
strider imod Haagerkonventionens principper.
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0009.png
Sådan en løsning vil – efter DIA’s opfattelse – have imødeset hensynet til familierne, der i
årevis har stået på ventelisten, ligesom dette ville sikre en tryg opvækst for børn, der er
endt på børnehjem og ikke har udsigt til andre muligheder i Madagaskar, der ikke har andre
muligheder end ophold på børnehjem.
DIA har i forbindelse med deres ansøgning om re-godkendelse desuden foreslået, at DIA
ville kunne indføre en række tiltag, hvis samarbejdet fortsætter. DIA har foreslået, at
DIA kan inddrage Ankestyrelsen tidligt i processen i forbindelse med
matchningsforslag,
DIA kan få besøg af ACAM, hvorved ACAM kan få mulighed for at få indsigt i det
danske adoptionssystem og de kvalitetskrav, vi stiller til hver enkelte matchning, og
at DIA vil kunne undervise ACAM,
DIA og Ankestyrelsen i fællesskab vil kunne tage på en tilsynsrejse til Madagaskar.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at DIA’s forslag i ansøgningen muligvis i et vist omfang vil
kunne styrke rammerne for adoptionsformidlingen fra Madagaskar, men at forslagene ikke i
tilstrækkelig grad kan dæmme op for de risikofaktorer, der efter styrelsens opfattelse er til
stede i adoptionssystemet i Madagaskar.
Om besøgsrejse til Madagaskar bemærker vi, at Ankestyrelsen ikke afslog DIA’s tilbud om
en fælles besøgsrejse til Madagaskar. DIA bad os om ikke at deltage af hensyn til den
svenske adoptionsformidlende organisation, som DIA skulle rejse sammen med.
I forhold til DIA’s forslag om, at Ankestyrelsen kunne have gennemgået et større antal
afsluttede sager for at vurdere kvaliteten af den konkrete adoptionsformidling, henviser vi
til omtalen ovenfor af uregelmæssighederne i de
fra
og de to sager fra 2023.
For så vidt angår DIA’s forslag om en smidig overgangsperiode, bemærker vi, at det ikke
kan være en betingelse for at stoppe, suspendere eller i øvrigt begrænse et samarbejde, at
der er påvist og gennemført sagsforløb, der strider imod Haagerkonventionens principper.
Det er derimod netop Ankestyrelsens opgave som central- og tilsynsmyndighed og DIA’s
9
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0010.png
ansvar som formidlende organisation så vidt muligt at sikre, at der ikke bliver gennemført
adoptioner, der ikke overholder Haagerkonventionens principper.
Vi bemærker også, at det vil være en fravigelse af akkrediteringsvilkårenes afsnit 5.5 om
regulering eller ophør af samarbejder, hvis alle familier på ventelisten får mulighed for at
gennemføre deres udsendte sag i Madagaskar, idet det efter akkrediteringsvilkårene alene
er muligt at gennemføre de sager, hvor ansøgerne på tidspunktet for ophøret eller
suspensionen er blevet matchet med et barn, og hvor barnets proces risikerer at blive
forlænget i en grad, der ikke er til barnets bedste, hvis adoptionssagen ikke længere kan
gennemføres (pending cases). Ankestyrelsen har i de to sager, hvor der på tidspunktet for
vores agterskrivelse var sket matchning af et barn, vurderet, at der var tale om pending
cases. Efter en konkret vurdering af dokumenterne i de to sager fandt vi dog efterfølgende,
at det ikke var til børnenes bedste at lade sagerne fortsætte.
Ankestyrelsen er opmærksom på, at det har store konsekvenser for ansøgerne på
ventelisten, hvis adoptionsformidlingen fra Madagaskar stopper. Vi er også opmærksom på,
at der er børn på børnehjem i Madagaskar, der har brug for hjælp. I den forbindelse er det
dog vigtigt at understrege, at i sager om international adoption, herunder ved re-
godkendelse af et samarbejde i et afgiverland, er det afgørende hensyn, at der er den
nødvendige sikkerhed for, at adoptioner kan gennemføres i overensstemmelse med
Haagerkonventionens principper og på en etisk og fagligt forsvarligt måde. Dette hensyn
står over hensynet til ansøgere og hensynet til, at der på grund af forholdene i
afgiverlandet, er børn, der har brug for hjælp.
Særligt om DIA’s forslag om at suspendere samarbejdet i en kort periode
Det er Ankestyrelsens vurdering, at en suspension vil kræve, at der er oplysninger om
konkrete tiltag, der er i gang eller på vej i Madagaskar, som med en vis sandsynlighed vil
skabe en tilstrækkelig øget sikkerhed for, at adoptioner fra Madagaskar kan ske på etisk og
faglig forsvarlig vis. Ankestyrelsen har ikke modtaget sådanne oplysninger.
10
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0011.png
Ankestyrelsen udelukker ikke, at der kan være situationer, hvor det vil være gavnligt at
fortsætte adoptionsformidlingen i et konkret land med det indirekte formål at forbedre
adoptionssystemet.
Det er dog Ankestyrelsens opfattelse, at de oplysninger, som DIA er kommet med, og de
tiltag, som DIA har foreslået, ikke i tilstrækkelig grad kan dæmme op for de risikofaktorer,
der efter styrelsens opfattelse er til stede i adoptionssystemet i Madagaskar på nuværende
tidspunkt.
En yderligere afklaring af forholdene i Madagaskar og DIA’s mulighed for at påvirke
systemet positivt ved et fortsat samarbejde, synes ikke at kunne rette op på de
eksisterende strukturelle svagheder i det madagaskiske adoptionssystem og dermed sikre,
at Haagerkonventionens principper i den nære fremtid kan forventes at blive overholdt i
forbindelse med adoptionsformidlingen fra Madagaskar. Selvom der stadig er børn i
Madagaskar, der er legitimt frigivet til adoption, er det derfor fortsat Ankestyrelsens
opfattelse, at de generelle forhold på det madagaskiske adoptionsområde ikke gør det
muligt for DIA at fortsætte deres formidlingsarbejde i Madagaskar.
2. DIA’s bemærkninger om oplysninger fra FN´s Børnekomite
Lovgivning og dekret
DIA bemærker, at DIA i forbindelse med deres ansøgning om re-godkendelse har fået oplyst
fra ACAM, at der er ministerielt fokus på opdatering/tilpasning af det konkrete dekret, der
understøtter 2017-lovgivningen.
DIA bemærker også, at DIA har fokus på, at adoptionssystemet i Madagaskar er i en
proces, hvor en ny lovgivning er blevet vedtaget og taget i anvendelse, men har været
længere undervejs end ventet i forhold til fuld implementering. Indtil videre følger
myndighederne de retningslinjer, der er beskrevet i det tidligere dekret fra 2006.
Ankestyrelsens vurdering af DIA’s bemærkninger om lovgivning om dekret
Vi bemærker, at DIA ikke er kommet med konkrete oplysninger om, hvornår dekretet om
gennemførelse af lov om adoption fra 2017 vil blive vedtaget. Der foreligger heller ikke
11
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
oplysninger om, at der er udsigt til, at der bliver tildelt tilstrækkelige ressourcer til at sikre
dets effektivitet.
Ankestyrelsen har i et nordisk og i et europæisk mødeforum i april 2023 på ny drøftet de
aktuelle forhold i Madagaskar med centralmyndighederne i en række øvrige modtagerlande.
Vi modtog i den forbindelse ingen nye oplysninger om adoptionssystemet i Madagaskar, der
peger på en snarlig bedring af det system og regelsæt, der skal sikre en etisk og juridisk
forsvarlig adoptionsformidling i landet.
Vi modtog tværtimod den 28. april 2023 en kopi af den svenske centralmyndigheds
forespørgsel af 8. marts 2023 til ACAM og ACAM’s svar på den svenske forespørgsel. I brev
af 8. marts 2023 spørger den svenske centralmyndighed, om staten, ACAM eller en anden
relevant aktør i Madagaskar har truffet foranstaltninger på baggrund af de oplysninger om
Madagaskars adoptionssystem, som fremgår af FN’s Børnekomités seneste rapport af 9.
marts 2022 om Madagaskar; f.eks. hvordan det går med at revidere og implementere det
nye dekretet til adoptionslovgivningen, med støtte til udsatte familier og børnehjem, og
øgede ressourcer til ACAM. ACAM undlader helt at svare på dette punkt i sit svar til den
svenske centralmyndighed, hvilket understøtter Ankestyrelsens opfattelse af, at der ikke er
truffet konkrete foranstaltninger på adoptionsområdet i Madagaskar på baggrund af FN’s
Børnekomités seneste rapport af 9. marts 2022.
Det er på denne baggrund fortsat Ankestyrelsens vurdering, at der på nuværende tidspunkt
ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at adoptionsloven fra 2017 er fuldt ud implementeret i
adoptionssystemet i Madagaskar. Der er således ikke grundlag for at fortsætte formidlingen
for dermed at forsøge på længere sigt at påvirke adoptionssystemet indefra.
ACAM’s ressourcer
DIA bemærker, at det er DIA’s opfattelse, at ACAM har de ressourcer, der er påkrævet for,
at adoptioner kan gennemføres på en lovlig, etisk og fagligt forsvarlig måde. DIA henviser
bl.a. til et beskedent antal internationale adoptioner årligt på omkring 30 adoptioner.
DIA bemærker desuden, at der i Madagaskar er nyere tiltag, politisk og samfundsmæssigt,
som medvirker til, at international adoption ikke er den eneste mulighed for et barn. Der er
12
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
bl.a. etableret en række præventive projekter, som arbejder med fremme af alternative
nationale løsninger for børn. UNICEF Danmark har ifølge DIA således etableret
uddannelsesprojekter for børn og unge i Madagaskar i samarbejde med de madagaskiske
myndigheder. Derudover har UNICEF Danmark også, i samarbejde med Danmarks
Indsamlingen, gang i projekter og programmer inden for sundhed, ernæring og WASH
(Water, Sanitation and Hygiene – safe water, toilets and good hygiene keep children alive
and healthy). Endvidere oplyser DIA, at det globale UNICEF er til stede med en lang række
programmer i Madagaskar, som inkluderer child protection, forebyggelse af vold mod børn
mv., som gennemføres i samarbejde med regionale og nationale myndigheder.
DIA’s bemærkninger om ACAM’s ressourcer giver ikke anledning til en ændret vurdering.
Dette baserer vi på, at:
FN’s Børnekomité og Frankrig har vurderet, at der mangler økonomiske ressourcer
og sikkerhedsmekanismer i ACAM,
DIA har oplyst, at der er i alt 6 ansatte i ACAM, herunder koordinatoren, en jurist, en
ansvarlig for ACAM’s database, en ansvarlig for økonomi, en ansvarlig for
børnehjemmene og en sekretær. Dette skal ses i lyset af, at ACAM ifølge
Ankestyrelsens oplysninger har ansvar for både national og international adoption,
herunder godkendelsen af nationale og internationale adoptionsansøgere samt
matchning i sager om national og international adoption. ACAM er også ansvarlig for
familieadoption, plejeanbringelser og tilsynet med de akkrediterede børnehjem.
De konkrete matchningssager giver det indtryk, at det er tvivlsomt, om ACAM som
centralmyndighed fører tilstrækkelig kontrol med adoptionssagerne og er i stand til
at sikre, overholdelsen af lovgivningen i Madagaskar og Haagerkonventionens
principper.
3. DIA’s bemærkninger om oplysninger i konkrete matchningssager
Sag om samtykke til adoption, hvor den biologiske mor er mindreårig
DIA bemærker, at DIA selv valgte at trække denne sag tilbage, da DIA ikke havde
tilstrækkelig ekspertise og erfaring med adoptioner, hvor moren er mindreårig. Hertil
kommer, at der var enkelte øvrige uklarheder i sagen, som ville være tidskrævende at
13
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0014.png
afklare. Dette skyldes bl.a. særlige kulturelle omstændigheder, herunder at i det område,
hvor barnet kom fra, bliver tvillinger betragtet som et tabu og forheksede.
DIA bemærker også, at DIA i forbindelse med sin rejse har været i dialog med sin
samarbejdspart i Madagaskar om de uklarheder, der har været i den konkrete sag, med
henblik på, at opmærksomheden rettes herpå for det fremtidige samarbejde.
14
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0015.png
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
Ankestyrelsen bemærker, at det forhold, at DIA ikke har kunnet konstatere forhold, der
indikerer øget risici for korruption i Madagaskars adoptionssystem, ikke ændrer på, at der
efter vores vurdering fortsat er en betydelig risiko forbundet med betalingerne i de konkrete
adoptionssager fra Madagaskar, og i formidlingssamarbejdet som helhed. Dette særligt set i
sammenhæng med de mange betalinger undervejs gennem hele adoptionsprocessen og det
generelt høje korruptionsniveau, som er til stede i landet.
5. DIA’s oplysninger om betalingerne i de konkrete adoptionssager og om DIA’s
adoptionsrelaterede støtte
DIA har oplyst, at DIA’s kontaktperson modtager €500 (pr. afsluttet sag) og €500 (for
juridisk bistand pr. afsluttet sag), dvs. €1.000 i alt. Dette er blevet reguleret i den kontrakt,
som DIA og DIA’s kontaktperson skrev under på den 7. april 2017, og som stadig er
gældende. Af kontrakten fremgår det, at DIA’s kontaktperson – ud over hendes månedlige
løn – modtager ovennævnte tillæg.
DIA bemærker om de sagsrelaterede udgifter, at ”den budgetterede udgift på 10.000
danske kroner blot er et estimat af de forventede omkostninger pr. sag. Den benyttede
model er en gennemsnitsberegning, som er behæftet med stor usikkerhed. Dette estimat
skal efterkalkuleres. De reelle udgifter fremgår imidlertid af vedlagte udgiftsoversigter.
Dette betyder derfor også, at der ofte vil forekomme afvigelser på sagsniveau afhængigt af
forskellige faktorer, samt at eksterne faktorer – såsom høj inflation og højere benzinpriser –
kan have en konkret indflydelse på mange udgifter. Omkring en tredjedel af alle udgifter er
nemlig transportudgifter, og det er kutyme i Madagaskar at leje en bil med chauffør for en
halv eller hel dag, når man skal besøge forskellige kontorer på samme dag.
Disse sagsrelaterede udgifter er indirekte dækket af ansøgerne ved indbetalingen af Rate 5
og 6 (i forbindelse med hhv. accept af barn og udrejse) til DIA.
Derudover betaler ansøgerne selv for andre udgifter, mens de opholder sig i Madagaskar –
såsom transport til forskellige kontorer og udgifter relateret til udstedelsen af dansk
provisorisk pas.”
16
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
DIA har om den adoptionsrelaterede støtte oplyst, at DIA kun har ydet én donation i løbet
af 2022. Denne blev overført den 27. december 2022, men blev fejlagtigt opgivet som
tildelt i januar 2023 i DIA’s ansøgning om re-godkendelse.
DIA oplyser også, at det følger af akkrediteringsvilkårene, jf. pkt. 4.6, at det alene er tilladt,
at yde adoptionsrelateret hjælpearbejde i de afgiverlande, hvor DIA kan indbetale midlerne
til centralmyndigeden, eller hvor rammen, kriterierne og reglerne for betalingen er reguleret
af myndighederne eller i afgiverlandets regler.
Om den adoptionsrelaterede støtte bemærker Ankestyrelsen, at vi i brev af 7. september
2022 til DIA oplyste, at Ankestyrelsen endnu ikke havde forholdt sig til, om DIA’s
nuværende støtteform til Madagaskar, hvor beløbene bliver overført til DIA’s kontaktperson,
er i overensstemmelse med de nye akkrediteringsvilkår fra december 2021. Ankestyrelsen
henviste endvidere til drøftelserne på dialogmødet med DIA den 16. august 2022, hvor det
blev aftalt, at DIA skal rette henvendelse til Ankestyrelsen inden udbetaling af støtte, for at
sikre sig, at støtten er i overensstemmelse med de nye akkrediteringsvilkår. Det er ikke
sket.
”DIA hæfter sig ved, at Ankestyrelsen til dato endnu ikke har meddelt klart ud til DIA,
hvorvidt den støtteform, DIA i en række år har anvendt i Madagaskar, strider imod de
nuværende akkrediteringsvilkår. DIA har derfor til dato ikke haft grund til at antage andet
end, at den anvendte fremgangsmåde ved donationer er i overensstemmelse med de
nuværende akkrediteringsvilkår.”
”DIA mener, at denne donation til ACAM er en lille men ikke obligatorisk donation til
centralmyndigheden. Der er store sundhedsmæssige og ernæringsmæssige udfordringer på
alle børnehjem i Madagaskar, og realiteten er desværre, at mange børn er underernærede
og i værste tilfælde kan dø under deres ophold på børnehjem. Derfor har DIA udvist en
interesse i at støtte denne gode sag.
Denne donation sker frivilligt og er på ingen måde et krav fra ACAMs side. Der er således
ingen sammenhæng mellem donationer og antal matchninger, som DIA modtager. Mange af
17
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår familierne på ventelisten kan forvente en endelig afklaring fra ministeren
2716361_0018.png
de organisationer, som samarbejder med ACAM, herunder Adoptionscentrum i Sverige, yder
aldrig støtte til ACAM, men modtager det samme antal matchninger eller flere, end DIA gør
(ca. 2-3 om året for Sveriges vedkommende).
Endelig bemærkes, at DIA er indstillet på at afstå fra at yde denne årlige donation i det evt.
fremtidige samarbejde med den madagasgiske centralmyndighed, såfremt Ankestyrelsen
endelig afgør, at denne støtteform ikke er i overensstemmelse med DIAs nuværende
akkrediteringsvilkår.”
Ankestyrelsens vurdering af DIA’s bemærkninger om de økonomiske forhold
Der henvises til afsnittet ovenfor om DIA’s oplysninger om DIA’s adoptionsrelaterede
hjælpearbejde og betalingerne i de konkrete adoptionssager.
18