Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2715264_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 4007
Doknr.
710452
Dato
26-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 2. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 264
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 264:
”Vil ministeren redegøre for Ankestyrelsens registrering af klager over
kommunale afgørelser, herunder på social- og beskæftigelsesområdet? Vil
ministeren endvidere oplyse, om Ankestyrelsen registrerer klagesager over
kommunen på den kommunale medarbejders, dennes nærmeste leder/es-
samt afdelingsafdelingsniveau i forvaltningen?”
Svar:
Jeg har til brug for svaret indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som jeg kan
henholde mig til.
Mht. spørgsmålet om Ankestyrelsens registrering af klager oplyser styrelsen:
”Ankestyrelsen foretager de første registreringer om den enkelte klagesag på
baggrund af de oplysninger, der fremgår af ankeskemaet, som kommunerne
skal udfylde og indsende til Ankestyrelsen.
I ankeskemaet udfylder kommunerne blandt andet oplysninger om, hvilken
kommune der er førsteinstans, hvilken bestemmelse i lovgivningen klageren
omhandler, CPR-nummer på borgeren, datoer for den oprindelige afgørelse,
borgerens klage og kommunens genvurdering, udfald af genvurdering, om
sagen er tidligere hjemvist m.m.
Efterfølgende foretager Ankestyrelsen yderligere registreringer af fx sagens
parter, hvornår klagesagen er modtaget mv. I forbindelse med afgørelsen af
klagesagen sker der registrering af blandt andet klagesagens udfald, dato for
afgørelsen samt eventuelt uddybning af bestemmelsesgrundlaget for sagen,
påtale af formelle sagsbehandlingsfejl og årsager til omgørelse osv.
Disse registreringer er søgbare registreringer, hvilke gør Ankestyrelsen i stand
til fx at udarbejde statistikker til blandt andet besvarelse af eksterne
henvendelser, årsredegørelser og til Ankestyrelsens talportal, som indeholder
statistik inden for eksempelvis det kommunale social- og
beskæftigelsesområde.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om ministeren vil redegøre for Ankestyrelsens registrering af klager over kommunale afgørelser
2715264_0002.png
Sådanne registreringer udgør desuden det statistiske grundlag til Social-, Bolig
og Ældreministeriets danmarkskort, som indeholder omgørelsesprocenter for
alle kommuner på en række bestemmelser under serviceloven.”
Mht. Ankestyrelsens registrering af klagesager på medarbejder- og
ledelsesniveau oplyser Ankestyrelsen:
”Oplysninger om kommunale medarbejdere, ledere og ansvarlig afdeling i
kommunen vil eventuelt kunne fremgå af de akter, der indgår i Ankestyrelsens
behandling af den enkelte sag.
Dette er imidlertid ikke oplysninger, som Ankestyrelsen registrerer.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2