Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2756413_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 4000
Doknr.
753988
Dato
28-09-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 2. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 260
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 260:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder man har som plejefamilie for at
afholde reel ferie, når man har 1 eller flere plejebørn boende hos sig?”
Svar:
Helt overordnet gælder det, at løn- og ansættelsesforhold for plejefamilier
fastsættes i individuelle kontrakter og under hensyn til gældende lovgivning på
de enkelte områder. Det er således op til den anbringende kommune og
plejefamilien, der modtager barnet, at blive enige om rammerne for
anbringelsen. Social- og Boligstyrelsen har imidlertid udarbejdet en håndbog,
der skal understøtte kommunernes arbejde på plejefamilieområdet, og som
bl.a. omfatter en række gode råd og opmærksomhedspunkter ved opstart af
anbringelsesforløbet.
Det er selvsagt utrolig vigtigt, at anbringelsen tilrettelægges på en måde, der
understøtter kontinuitet, og hvor der tages højde for det enkelte barns behov.
Kommunen har ligeledes pligt til at iværksætte supplerende tiltag, når det er
nødvendigt af hensyn til barnets behov og er med til at sikre kontinuitet i
anbringelsesforløbet.
Regulering af ferieloven hører under Beskæftigelsesministeriet. Jeg har derfor
indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der oplyser følgende:
”Ferieloven
sikrer lønmodtagere ret til ferie og feriebetaling og giver samtidig
nærmere retningslinjer for såvel lønmodtagerens som arbejdsgiverens
rettigheder og pligter. Ved en lønmodtager forstås efter ferieloven enhver, der
mod vederlag udfører personligt arbejde i tjenesteforhold. Om en person anses
for at være lønmodtager efter ferielovens regler beror på en helhedsvurdering
af den konkrete situation.
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at det fremgår af ferielovens forarbejder,
at familieplejere som udgangspunkt kan anses for lønmodtagere i ferielovens
forstand. I en sådan situation vil kommunen være arbejdsgiver og omfattet af
arbejdsgiverpligterne i ferieloven.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om, hvordan en plejefamilies ferie bliver opgjort og registeret
2756413_0002.png
Efter ferieloven optjener en lønmodtager 2,08 dages betalt ferie for hver
måneds ansættelse svarende til 5 ugers ferie om året. Feriebetalingen kan
bestå af enten løn under ferie og et ferietillæg på 1 pct. af lønnen, jf.
ferielovens § 16, stk. 1, eller feriegodtgørelse, jf. ferielovens § 16, stk. 2.
Ud over regler om optjening af ferie og betaling herfor indeholder ferieloven
også regler om feriens placering, varsling af ferie, udbetaling af overskydende
ferie mm. Disse regler skal også iagttages i forhold til plejeforældre med
lønmodtagerstatus.
Beskæftigelsesministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ferieloven ikke
indeholder særregler for plejeforældre, og at det således er ferielovens
almindelige regler, der finder anvendelse for plejeforældre med
lønmodtagerstatus.
Særligt i forhold til plejeforældres ret til at holde ferie uden plejebarnet har
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) oplyst, at der i den
administrative praksis er taget stilling til, hvilke aktiviteter lønmodtageren må
foretage sig under ferien. Det er i den forbindelse en del af FerieKontos
langvarige praksis, at plejeforældre kan anses for at have holdt ferie i tilfælde,
hvor barnet er hos plejefamilien i løbet af ferien. Det er imidlertid en betingelse,
at plejefamilien er blevet tilbudt aflastning af kommunen, og at det er
plejefamiliens eget valg, at ferien afholdes med plejebarnet.
Beskæftigelsesministeriet er ikke bekendt med retspraksis, der forholder sig til
situationen, hvor plejefamilien holder ferie sammen med plejebarnet.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2