Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3995
Doknr.
704115
Dato
30-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 2. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 255
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 255
Vil ministeren redegøre for, hvilke faglig baggrund de socialtilsyn, der driver
tilsyn med landets døgninstitutioner, har, samt om det er et krav for tilsynets
ansatte, at de selv har en praksisnær faglig baggrund som en del af deres
faglighed?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Social-, Bolig- og Ældreministeriet
indhentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsens auditfunktion, som oplyser
følgende:
”Det er ikke et krav, at medarbejderne i socialtilsynene skal have en
praksisnær faglige baggrund. I den politiske aftale bag tilsynsreformen blev
det imidlertid præciseret, at man ønskede, at socialtilsynene skulle have
faglig indsigt i blandt andet økonomi, jura, pædagogik og sociale metoder.
Social- og Boligstyrelsen indsamler data om, hvilken uddannelsesmæssig
baggrund, medarbejderne ansat i socialtilsynene har. Det kan ikke alene ud
fra medarbejdernes uddannelse afgøres, hvilke kompetencer, der er til
stede i tilsynet. Medarbejdernes uddannelsesmæssige baggrund kan
imidlertid give en indikation af kompetencerne.
Nedenstående tabel 1 viser medarbejdernes uddannelsesmæssige
baggrund i de fem socialtilsyn i 2022. I alt var 349 årsværk beskæftiget i de
fem socialtilsyn. Dette omfatter både tilsynskonsulenter, stab og ledelse. De
største medarbejdergrupper i socialtilsynene har en pædagogisk eller
socialfaglig baggrund.
1