Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2701304_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 03-05-2023
Enhed: Demokrati
Sagsbeh.: MP
Sagsnr.: 2023-1226
Dok. nr.: 597680
Folketingets Socialudvalg har den 5. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 208
(Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 208:
”Hvor
længe mener ministeren, at det er rimeligt, at en kommune, der har modtaget
økonomisk støtte fra Bolig- og Planstyrelsens ansøgningspulje til at oprette en borgerråd-
giverfunktion, ikke leverer denne funktion til borgerne, f.eks. fordi borgerrådgiveren er
sygemeldt?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der i en overgangsperiode efter
ressortdelingen fortsat administrerer ansøgningspuljen til borgerrådgivning på vegne
af Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har oplyst følgende:
”Plan-
og Landdistriktsstyrelsen kan oplyse, at de kommuner, der har opnået tilsagn
om tilskud, forpligter sig til at overholde vilkårene for tilskud fra det tidligere Inden-
rigs- og Boligministeriums ansøgningspulje til borgerrådgivere fra juli 2021. Det frem-
går af disse vilkår, at tilskud fra ansøgningspuljen til borgerrådgivere forudsætter, at
projektet efterlever det samlede tilskudsgrundlag.
Det er i vilkårene ikke specificeret, hvordan en tilskudsmodtagende kommune skal
agere i tilfælde af en sygemelding.
Det følger imidlertid af Bekendtgørelse om ansøgningspulje til borgerrådgivning (bkg.
nr. 1114 af 2. juni 2021) § 23, stk. 1, nr. 4 og nr. 5, at Bolig- og Planstyrelsen kan be-
slutte, at udbetaling af tilskud indstilles midlertidigt, hvis;
Bolig- og Planstyrelsen bliver bekendt med forhold, som rejser tvivl om,
hvorvidt tilskudsmodtager anvender tilskud i overensstemmelse med de
givne vilkår,
eller forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
Det følger videre af bekendtgørelsens § 23, stk. 2, at Bolig- og Planstyrelsen kan be-
slutte at genoptage udbetalingen af tilskud, når grunden til at indstille udbetalingen
af tilskud ikke længere foreligger.
Det følger desuden af bekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 1, 4, 5 og 10, at Bolig- og
Planstyrelsen kan beslutte, at tilskuddet bortfalder helt eller delvis, hvis;
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om, hvor længe det er rimeligt, at en kommune modtager økonomisk støtte fra Bolig- og Planstyrelsens fond for oprettelse af borgerrådgiverfunktion uden at levere ydelsen til borgerne, fordi borgerrådgiveren er sygemeldt
projektet ikke gennemføres i overensstemmelse med vilkårene for tilskud-
det,
projektet indstilles,
aktiviteten eller de opnåede resultater i projektet afviger markant fra det be-
skrevne i ansøgningen, eller
forudsætningerne for tilskud i øvrigt er ændrede.
Endelig følger det af bekendtgørelsens § 25, stk. 1, nr. 1 og 3, at Bolig- og Planstyrel-
sen kan beslutte, at udbetalte tilskud skal tilbagebetales helt eller delvis, hvis;
der er sket helt eller delvist bortfald af tilskud, jf. ovenstående beskrivelse,
eller
hele beløbet ikke er brugt.
Det følger af bekendtgørelsens § 26, at den tilskudsmodtagende kommune straks, og
senest inden for 3 uger, skal underrette Bolig- og Planstyrelsen skriftligt, hvis tilsagn-
shaver bliver bekendt med forhold, der kan medføre midlertidigt ophør, bortfald, re-
duktion eller tilbagebetaling af tilskud.
En sygemelding af en borgerrådgiver af kortere varighed vil efter Plan- og Landdi-
striktsstyrelsens vurdering som udgangspunkt ikke medføre, at tilskuddet helt eller
delvis bortfalder eller indstilles, selvom den tilskudsmodtagende kommune ikke fin-
der en erstatning for funktionen i perioden.
Det skyldes, at det kan være vanskeligt for den tilskudsmodtagende kommune at re-
kruttere eller indsætte en erstatning med de rette kompetencer.
Styrelsen henviser i den forbindelse til, at det følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 1,
nr. 2, at borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, der understøtter
borgerrådgiverens evne til at værne om borgerens retssikkerhed, f.eks. som jurist el-
ler socialrådgiver.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1, at borgerrådgiveren skal
være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning.
I forbindelse med en sygemelding af længere varighed er der fra styrelsen side en for-
ventning om, at den tilskudsmodtagende kommune tager skridt mod opretholdelse af
borgerrådgiverfunktionen i perioden.
Det vil bero på en konkret og individuel vurdering fra styrelsens side, om en sygemel-
ding af borgerrådgiveren skal have konsekvenser for tilskuddet.
Styrelsen kan i forlængelse af ovenstående oplyse, at refusion i forbindelse med en
sygemelding vil blive modregnet lønudgiften til borgerrådgiveren og dermed tilskud-
det.”
Jeg kan henholde mig til Plan- og Landdistriktsstyrelsens udtalelse.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2