Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2655506_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 153
Doknr.
659581
Dato
02-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 5. januar stillet følgende spørgsmål nr. 2 (alm.
del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Edberg Andersen (NB).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes redegøre for hvorvidt indhold, personale og afledte
rettigheder er ens, og hvilke forskelle der følger, både juridisk og konkret, af
lovgivningens nuværende indretning, navnlig henset til servicelovens §§ 109 og
110. Ministeren bedes også redegøre for forskelle i andre afledte rettigheder fx
retskrav på psykologbistand, personalets uddannelsesniveau, geografisk
nærhed af tilbud, antallet af pladser og andre relevante parametre og forskelle.”
Svar:
Boformer efter servicelovens § 109 henvender sig til kvinder, som har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller
samlivsforhold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte.
Boformer efter § 110 henvender sig til personer med særlige sociale
problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har
behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende
hjælp.
For både boformer efter servicelovens §§ 109 og 110 gælder, at optagelse kan
ske ved egen henvendelse eller ved henvisning fra offentlige myndigheder. Det
er boformslederen, som træffer afgørelse om optagelse og udskrivning.
Optagelse i boformer efter § 109 kan ske anonymt.
For både boformer efter servicelovens §§ 109 og 110 gælder, at boformen så
vidt muligt senest 3 hverdage efter afgørelse om optagelse og udskrivning af
boformen skal give en orientering herom til kommunalbestyrelsen.
Efter servicelovens § 109, stk. 7, skal kommunalbestyrelsen tilbyde indledende
og koordinerende støtte og vejledning til kvinden. Det følger af servicelovens §
109, stk. 8 og stk. 9, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling
til kvinder på kvindekrisecentre samt deres ledsagende børn. Der gælder ikke
tilsvarende forpligtelser for ophold på boformer efter servicelovens § 110.
Som en del af
Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmark edsområdet 2021-2024
blev der prioriteret midler til i
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren kan redegøre for hvorvidt indhold, personale og afledte rettigheder er ens, og hvilke forskelle der følger, både juridisk og konkret, af lovgivningens nuværende indretning, til social- og boligministeren
2655506_0002.png
2022 og 2023 at tilbyde 10 timers psykologhjælp til mænd udsat for vold i nære
relationer på mandekrisecentre og § 110-tilbud samt tilbyde mellem 4 og 10
timers psykologhjælp svarende til servicelovens § 109, stk. 8, til børn, som
ledsager faderen under ophold.
Tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110 skal være godkendt af socialtilsynet
for at kunne indgå i kommunernes forsyning. Det er en betingelse for at kunne
blive godkendt af socialtilsynet, at tilbuddet ud fra en samlet, faglig vurdering
har den fornødne kvalitet. Denne kvalitetsvurdering foretages under hensyn til
tilbuddets karakter og målgruppe. Kvalitetsvurderingen foretages derudover på
baggrund af dialog med tilbuddet og ud fra kvalitetsmodellen, som fremgår af
socialtilsynslovens § 6, og som er udfoldet i en række temaer, kriterier og
indikatorer i bilag 1 til bekendtgørelse om socialtilsyn. Kvalitetsmodellen er
generisk og gælder således ens for alle tilbud. Dog er tilbud efter §§ 109 og
110 undtaget fra enkelte af kvalitetsmodellens indikatorer henset til deres
særlige karakter. Kvalitetsmodellen indebærer bl.a., at socialtilsynet skal
vurdere, om tilbuddets medarbejdere besidder relevante kompetencer i forhold
til målgruppens behov og tilbuddets metoder.
Pr. 31. december 2022 er der på Tilbudsportalen 74 tilbud, der er godkendt
efter servicelovens § 109. Tilbuddene har i alt 869 pladser, der er godkendt
efter servicelovens § 109.
Pr. 31. december 2022 er der på Tilbudsportalen 112 tilbud, der er godkendt
efter servicelovens § 110. Tilbuddene har i alt 3.057 pladser, der er godkendt
efter servicelovens § 110.
Der ligger kvindekrisecentre samt forsorgshjem og herberger i 52 kommuner
og i alle landets regioner. For yderligere analyser om kvindekrisecentre samt
forsorgshjem og herberger, herunder opgørelser af tilbuddenes
virksomhedsformer, geografiske placering, målgrupper, uddannelse blandt
medarbejdere mv. henvises til følgende analyser:
Velfærdspolitisk Analyse - Størrelse og virksomhedsformer for
specialiserede sociale tilbud (sm.dk)
Velfærdspolitisk Analyse: Sociale tilbud til målgrupper -
virksomhedsformer og størrelse (sm.dk)
Velfærdspolitisk Analyse: Målgruppekombinationer på specialiserede
sociale tilbud (sm.dk)
Velfærdspolitisk Analyse - Geografisk dækning af tilbud på det
specialiserede socialområde (sm.dk)
VPA: Uddannelse blandt medarbejdere på døgntilbud og
anbringelsessteder (sm.dk)
Kort fortalt: Variation i uddannelsesniveau blandt medarbejdere på
døgntilbud og anbringelsessteder (sm.dk)
VPA: Kvalitetsvurderinger af sociale tilbud (sm.dk)
Derudover henvises der til Socialpolitisk Redegørelse, hvor der fra 2020 årligt
indgår et kapitel, som følger tilbudsbilledet:
Socialpolitisk Redegørelse 2020 (sm.dk)
Socialpolitisk Redegørelse 2021 (sm.dk)
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren kan redegøre for hvorvidt indhold, personale og afledte rettigheder er ens, og hvilke forskelle der følger, både juridisk og konkret, af lovgivningens nuværende indretning, til social- og boligministeren
2655506_0003.png
Jeg kan hertil i det hele henvise til min samtidige besvarelse af SOU alm. del
spm. 1.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. SOU alm. del – svar på spm. 1
3