Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2694969_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3117
Doknr.
695342
Dato
24-04-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 28. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
199 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 199:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på SOU alm. del spm. 124 orientere udvalgets
ordførere om, hvilke initiativer tilsynet planlægger at iværksætte på baggrund af den
pågældende sag om, at 70 ud af 98 kommuner tilsyneladende ikke overholder
kravet om behandling af danmarkskortet, og vil ministeren involvere ordførerne i
den løbende orientering, som ministeriet modtager?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet spurgt Ankestyrelsen, hvilke
tiltag Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed i forhold til kommunerne planlægger
at iværksætte. Ankestyrelsen har hertil oplyst følgende:
”I begyndelsen af 2023 har der – bl.a. foranlediget af Mads Silbergs
undersøgelse af kommunernes behandling af danmarkskortet i perioden
2018-2022 – været rejst spørgsmål om, hvorvidt kommunalbestyrelserne
overholder kravet om, at danmarkskortet skal behandles på et møde i
kommunalbestyrelsen og ikke alene i et udvalg under kommunalbestyrelsen.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har endvidere bedt Ankestyrelsen om at
vurdere, om der er grundlag for at rejse en tilsynssag vedrørende
behandlingen af Danmarkskortet i kommunerne.
Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne er i færd med at gennemføre en
fokuseret indsats på handicapområdet i perioden 2022-2025, og styrelsen er
herunder blandt andet i gang med at undersøge, om kommunerne overholder
lovgivningen vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets danmarkskorts
overblik over omgørelsesprocenter.
Den 13. september 2022 sendte Ankestyrelsen et brev til samtlige
kommuner, hvor Ankestyrelsen vejledte kommunerne om de nye skærpede
regler for behandlingen af danmarkskortet, og bad kommunerne om at
indsende referatet fra det kommunalbestyrelsesmøde, hvor danmarkskortet
var blevet behandlet. Samtidig bad Ankestyrelsen kommunalbestyrelserne
oplyse, om de havde besluttet at udarbejde en handlingsplan.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, hvilke initiativer tilsynet planlægger at iværksætte på baggrund af den pågældende sag om, at 70 ud af 98 kommuner tilsyneladende ikke overholder kravet om behandling af danmarkskortet
2694969_0002.png
Ankestyrelsen har nu hørt fra kommunerne på nær én og er aktuelt i gang
med at gennemgå, om kommunerne i 2022 har behandlet danmarkskortet i
overensstemmelse med lovgivningen, herunder om behandlingen har fundet
sted på et møde i kommunalbestyrelsen, og om den enkelte kommune – når
det måtte være relevant – har udarbejdet en handleplan på baggrund af
danmarkskortet.
Ankestyrelsen kan på baggrund af sin foreløbige gennemgang af
tilbagemeldingerne fra kommunerne konstatere, at behandlingen af
danmarkskortet i 2022 for stort set alle kommuners vedkommende har fundet
sted på et møde i kommunalbestyrelsen, som loven foreskriver.
Efter kommunestyrelsesloven er det Ankestyrelsen, der selv beslutter, om der
er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
Ankestyrelsen skal i den forbindelse vurdere, om sagen er generelt egnet til
at understøtte tilsynet med kommunernes overordnede formål og funktion.
Ankestyrelsen lægger i den forbindelse vægt på, om det vil have væsentlig
betydning, at styrelsen tager sagen op til behandling.
Når Ankestyrelsen overvejer at rejse en tilsynssag, indgår det i vurderingen,
om sagen har aktuel betydning, og om kommunen aktuelt har en forkert
forståelse af lovgivningen.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at den igangværende gennemgang af
samtlige kommuners behandling af danmarkskortet for 2022 er egnet til at
sikre, at kommunerne kender og efterlever reglerne om
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet og tager stilling til den
aktuelle kvalitet af sagsbehandlingen på handicapområdet i den enkelte
kommune.
Ankestyrelsen vil i forbindelse med undersøgelsen følge op over for hver
enkelt kommunalbestyrelse i forhold til, om kommunalbestyrelsen har
overholdt retssikkerhedslovens regler om behandlingen af danmarkskortet for
2022. Herudover vil Ankestyrelsen tage stilling til, om der er anledning til at
pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan for at styrke
den juridiske kvalitet, hvis kommunalbestyrelsen ikke allerede har taget
initiativ hertil. Ankestyrelsen inddrager i den forbindelse også tidligere års
omgørelsesprocenter. Ankestyrelsen vil i tilbagemeldingen til kommunerne
gøre det klart for kommunerne, at hvis resultatet af tidligere års version af
danmarkskortet ikke er blevet behandlet på et kommunalbestyrelsesmøde,
lever behandlingen ikke op til lovens krav.
Det bemærkes for god ordens skyld, at Ankestyrelsen ikke har mulighed for
at straffe kommuner for tidligere ulovlige forhold.
Ankestyrelsen har på den baggrund efter en samlet vurdering besluttet ikke at
indlede en særskilt undersøgelse om kommunernes overholdelse af reglen
om, at resultatet af årets version af danmarkskortet skal behandles på et
kommunalbestyrelsesmøde, for så vidt angår årene før 2022.”
Jeg noterer mig, at Ankestyrelsen således er i gang med at foretage en
gennemgang af kommunernes behandling af danmarkskortet for 2022, og at
Ankestyrelsen finder, at ministeriets anmodning om vurdering af, hvorvidt der
er grundlag for at rejse en tilsynssag, er dækket heraf. Jeg har anmodet
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, hvilke initiativer tilsynet planlægger at iværksætte på baggrund af den pågældende sag om, at 70 ud af 98 kommuner tilsyneladende ikke overholder kravet om behandling af danmarkskortet
2694969_0003.png
Ankestyrelsen om at informere mig om resultaterne af gennemgangen. Når jeg
modtager denne, vil jeg orientere Folketingets Socialudvalg.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3