Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2694967_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3057
Doknr.
690912
Dato
24-04-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 28. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
195 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Socialudvalget.
Spørgsmål nr. 195:
”Vil ministeren redegøre for, om socialtilsynene fører tilsyn med, at der bliver
indhentet de nødvendige straffe- og børneattester, når man ansætter personale
på anbringelsessteder efter serviceloven?”
Svar:
Siden den 1. juli 2020 har det været et krav, at sociale tilbud, herunder
anbringelsessteder, der søger om godkendelse, eller som er godkendt af
socialtilsynet, skal indhente straffeattest, inden de ansætter personale og
ledere. Kravet gælder også ved ansættelse af vikarer, med mindre der
foreligger helt særlige omstændigheder. Dette følger eksplicit af
socialtilsynslovens § 12 a.
Som konsekvens af, at det er en betingelse for at blive godkendt og forblive
godkendt, at et tilbud indhenter straffeattest, inden de ansætter personale,
vikarer og ledere, skal socialtilsynet føre tilsyn med, om tilbuddene i praksis
indhenter de påkrævede straffeattester. Dette fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen.
Heraf fremgår det også, at socialtilsynet i forbindelse med deres tilsyn med
indhentelsen af straffeattester f.eks. har mulighed for at foretage stikprøver af,
om der er indhentet straffeattest i de enkelte ansættelsessituationer eller
spørge generelt ind til, om det enkelte tilbud har procedurer for indhentelse af
straffeattester.
Hvis socialtilsynet konstaterer, at et tilbud generelt ikke indhenter eller konkret
ikke har indhentet straffeattest i forbindelse med en ansættelse, kan denne
oplysning indgå i vurderingen af, om tilbuddet har den fornødne kvalitet,
herunder i vurderingen af, om tilbuddet har en kompetent ledelse. Socialtilsynet
kan i den forbindelse iværksætte skærpet tilsyn og udstede påbud eller som
yderste konsekvens bringe tilbuddets godkendelse til ophør.
Det bemærkes, at lovforslaget om krav om indhentelse af straffeattester alene
angik personale og ledere, da det blev fremsat i 2019. Under selve
folketingsbehandlingen blev kravet på baggrund af et politisk ønske udvidet til
også at omfatte vikarer. Der blev imidlertid ikke sondret mellem vikarer med
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm., om socialtilsynene fører tilsyn med, at der bliver indhentet de nødvendige straffe- og børneattester, når man ansætter personale på anbringelsessteder efter serviceloven
2694967_0002.png
ansættelse i et internt eller eksternt vikarbureau og vikarer med en
tidsbegrænset ansættelse direkte i et tilbud.
Selvejende institutioner og private tilbud mv. inden for servicelovens
anvendelsesområde har pligt til at indhente børneattester, inden de ansætter
eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal
have direkte kontakt med børn under 15 år. Dette gælder også for
beskæftigelse eller ansættelse af personer, der som led i udførelsen af deres
opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med børnene. Forsætlig overtrædelse af reglerne for
børneattester kan straffes med bøde. Socialtilsynet fører dog ikke tilsyn med
indhentelsen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2