Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2687704_0001.png
Sagsnr.
2023 - 3055
Doknr.
692427
Dato
11-04-2023
Oversigt over ændringer i Barnets lov fra høring og frem
til fremsættelse den 29. marts 2023
I de to nedenstående oversigter er angivet de væsentligste ændringer, der er
foretaget i lovforslaget om Barnets Lov efter den eksterne høring i maj 2022
og
frem til fremsættelsen den 29. marts 2023.
Af oversigt 1 fremgår de væsentligste ændringer foretaget i perioden fra den
eksterne høring til den tidligere fremsættelse af lovforslaget i oktober 2022. Af
oversigt 2 fremgår de væsentligste ændringer foretaget i perioden fra den
tidligere fremsættelse i oktober 2022 til fremsættelsen af lovforslaget den 29.
marts 2023.
Ud over ændringerne som anført i de to oversigter, er der foretaget en række
korrektur-, fejl- og konsekvensrettelser og lovtekniske justeringer i lovforslaget.
Oversigt 1: Væsentlige ændringer fra ekstern høring og frem til
fremsættelse i oktober 2022
Bestemmelse
Alm.
bemærkninger
Ændring
1. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser er
blevet gennemgået og tydeliggjort, og at der i den
forbindelse er tilføjet bemærkninger om FN’s
Handicapkonvention.
2. Afsnit om databeskyttelse/persondataretlige regler er
samlet i ét afsnit.
1. ’Børneudredning’ er erstattet af ’børnefaglig
undersøgelse’ i lovforslagets §§ 20-23
og 26-27 og i
bestemmelser, der henviser hertil, samt i
bemærkningerne til hele lovforslaget.
2. Tydeliggjort målgruppen for barnets lov ift. at en række
bestemmelser både er rettet mod børn og unge, som har
behov for særlig støtte på grund af sociale forhold i
barnets familie eller hos barnet eller den unge og rettet
mod børn og unge med en funktionsnedsættelse bl.a. i
formålsbestemmelserne og bemærkningerne hertil. Dette
er ligeledes tydeliggjort i bemærkningerne til en række af
lovforslagets øvrige bestemmelser.
I bestemmelsen er barnets og den unges mulighed for
’omsorg’ og ’læring ’ tilføjet.
Bestemmelsen og bemærkninger er omformuleret men
indhold er uændret.
Bemærkninger uddybet og tydeliggjort. Det er desuden
nu flyttet fra bemærkninger til lovtekst, at der kan træffes
afgørelser efter barnets lov, når barnet/den unge
opholder sig lovligt i DK
uanset at
forældremyndighedsindehaver ikke har lovligt ophold.
Flere §’er og
bemærkninger
§2
§3
§4
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0002.png
§5
1. Bestemmelsen om inddragelse af barnet og den unge i
§ 5 er præciseret, så det fremgår, at barnets og den
unges holdning og synspunkter skal tilvejebringes og
inddrages løbende ved samtaler og anden direkte
kontakt.
2. Barnet og den unges mulighed for ’omsorg’ og ’læring ’
er tilføjet i bestemmelsen.
Tilføjet bestemmelserne som ved en fejl ikke var overført.
Tydeliggjort og justeret bemærkninger iht. definitioner fra
UIM om hvad der forstås ved ekstremisme mv.
Til bemærkningerne om procesledende beslutninger eller
afgørelser ift. bestemmelserne om undersøgelse af
barnets eller den unges forhold i §§18-20 er
bemærkningerne til bestemmelserne uddybet.
Overvejelserne herom er udfoldet, og det er herunder
tydeliggjort, at procesledende beslutninger ikke kan
påklages.
1. Bemærkningerne til lovforslagets bestemmelse i §§ 19
og 20 om afdækning og børnefaglig undersøgelse, er
tydeliggjort ift., om en beslutning om iværksættelse heraf
er afgørelse, der kan påklages af parterne.
2. Reglerne om, at afdækning eller børnefaglig
undersøgelse så vidt muligt skal gennemføres i
samarbejde med barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaver er blevet tydeliggjort i
bemærkningerne.
I bestemmelsen er indsat krav om, at den børnefaglige
undersøgelse skal afsluttes efter senest efter 4 måneder.
I bestemmelsen er
’sagsbehandler’
ændret
til ’børne-
og
ungerådgiver’ i §§ 21 og 156.
Tydeliggjort enkelte forhold i bestemmelserne og
lovforslagets bemærkninger, herunder eksempelvis at
der i sager, hvor der er overvejelse om anbringelse, skal
gennemføres en børnefaglig undersøgelse. Derudover er
det tydeliggjort, at afdækning og børnefaglig
undersøgelse samt undersøgelse af kommende forældre
skal ske med inddragelse af fagpersoner med viden om
barnet, den unge, forældrene eller de kommende
forældre. Ligesom det er tydeliggjort, at den unge, der er
fyldt 15 år, fortsat skal samtykke til en anbringelse.
Bestemmelsen er rettet i overensstemmelse med
gældende ret,
således at der nu står ’kommende
forældre’
(ikke ’kommende mor’).
Dette er ligeledes
tydeliggjort i bemærkningerne.
Bemærkningerne om flere langvarige støtteophold i
forlængelse af hinanden skal det bemærkes, at
bemærkningerne er tydeliggjort, således at det fremgår,
at det ikke er muligt at træffe afgørelse om flere
langvarige støtteophold i umiddelbar forlængelse af
hinanden efter bestemmelsen.
I bestemmelserne indarbejdet de ændringer af reglerne
om forældrepålæg (i § 38) og børne- og ungepålæg (i §
39), som Folketinget besluttede ved vedtagelsen af lov
§ 8, stk. 4 og5
§ 15, stk. 3 + §
18, stk. 3 og §
137, stk. 2
§§18-20
§§ 19-20
§ 20
§ 21
§§ 20-22
§ 27, stk. 3
§ 32, stk. 1, nr. 7
§§ 38 og 39
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0003.png
§ 41
nr. 892 af 21. juni 2022 om ændring af straffeloven, lov
om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
I bestemmelsen tydeliggjort, så det fremgår udtrykkeligt
at der er tale om civilsamfundsorganisationer, der yder
psykologbehandling som følge af forældres
misbrugsproblemer.
Fejl rettet så bestemmelse afspejler uændret retsstilling i
forhold til hvilke typer anbringelsessteder, der skal indgå
en driftsaftale med en kommunalbestyrelse eller et
regionsråd.
Barnet og den unges mulighed for ’omsorg’ og ’læring ’
er tilføjet i bestemmelsen.
Det er tydeliggjort i bestemmelsen, at anbringelse uden
for hjemmet af et ufødt barn efter fødslen uden samtykke
fra de kommende forældre kun kan ske i helt særlige
tilfælde.
Bemærkningerne til bestemmelsen er tydeliggjort i
overensstemmelse med gældende praksis. Det fremgår
nu, at hvis alene genbehandlingsfristen påklages, så
regnes fristen fra afgørelsen i børn og unge-udvalget.
Bestemmelsen og bemærkningerne er justeret og
tydeliggjort, bl.a. med rettelser i stk. 2, nr. 4 og 5.
Tydeliggjort i bemærkningerne til bestemmelsen, at
børne- og ungerådgiveren i forbindelse med en sådan
anmodning bør være opmærksom på, om barnet eller
den unge kan have behov for vejledning og støtte, f.eks.
fra en bisidder.
Tydeliggjort i bemærkninger, at der altid skal foretages
en konkret vurdering i det enkelte tilfælde af barnets og
de kommende forældres forhold.
Bemærkninger om ret til faglig støtte for familier, der
adopterer et barn, de har haft i pleje er i
overensstemmelse med gældende ret tydeliggjort
I bemærkningerne er det tydeliggjort ift. forældre, der bor
sammen, at pligten til at tilbyde en støtteperson efter den
foreslåede § 75 gælder til hver af
forældremyndighedsindehaverne.
Der er foretaget sproglige justeringer og tydeliggørelse af
bestemmelsen om forældrehandleplaner og
bemærkningerne hertil.
Målgruppen for kapitlet er tydeliggjort i bemærkningerne.
1. I bestemmelsen om hjælp og støtte til børn og unge
med funktionsnedsættelser er ’læring’ indsat.
2. I bemærkningerne er tilføjet, at en sundhedsfaglig
diagnose ikke er en forudsætning for at være del af
målgruppen for de handicapkompenserende
bestemmelser i kapitel 8, ligesom en diagnose ikke i sig
selv vil være udslagsgivende for, om der vil kunne ydes
støtte efter bestemmelserne i kapitel 8.
De foreslåede sproglige ændringer er ændret i
overensstemmelse med gældende ret i lovtekst og
bemærkninger.
Tydeliggjort i bemærkningerne, at kravet om inddragelse
af barnet eller den unge i egen sag efter den foreslåede
§ 5 også gælder i forbindelse med udarbejdelse af
barnets eller den unges plan, ligesom forholdet mellem
3
§ 43, stk. 4
§ 44
§ 49
§ 50, stk. 3
§ 62
§ 68
§ 69, stk. 2
§ 74
§ 75
§ 77
Kapitel 8
§ 80
§§ 85 og 87
§ 91
92
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0004.png
§ 95
§ 97
barnets plan og forældrehandleplanen for forældre til
anbragte børn og unge er tydeliggjort i bemærkninger.
2. Bestemmelsen i § 92 ændret, så ordlyden afspejler
gældende ret. Det indebærer, at kravet om samtykke til
barnets plan fra forældremyndighedsindehaver og den
unge, der er fyldt 15 år er erstattet af et krav om, at
barnets plan så vidt muligt skal udarbejdes i samarbejde
med barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaver.
1. Bestemmelsen i stk. 2, nr. 1 er omformuleret uden
indholdsmæssig ændring.
2. Bemærkninger er blevet uddybet med eksempler på
forhold, der kan indgå i den konkrete vurdering af, om
der er behov for opfølgning.
Tydeliggjort bemærkninger ift. regulering af forhold under
anbringelsen (vaccine eksempel indsat).
1. Stk. 1 er rettet fejl (der stod 10 år)
gældende ret ift.
samtykke videreføres, så retteligt ’12 år.
2. Bemærkninger er tydeliggjort fsa. stk, 3 fsa.
partsstatus, tidsfrister for Ankestyrelsens behandling af
anmodninger efter § 98 og 101 og forholdet mellem
socialtilsynsreglerne og reglerne om opsættende virkning
i disse sager.
Til bemærkningerne om opsættende virkning i
forbindelse med Ankestyrelsens behandling af en
anmodning om second opinion, herunder i sager, hvor
anbringelsesstedets godkendelse efter socialtilsynets
afgørelse er ophørt er det tydeliggjort i bemærkningerne,
at afgørelsen kan effektueres straks, hvis særlige forhold
gør sig gældende
I bestemmelsen er den periode, hvor det anbragte barn
eller den anbragte unge kan bede om at få suspenderet
samvær med forældre og netværk er udvidet fra op til en
måned til op til otte uger og perioden på op til otte uger er
tilføjet eksplicit i bestemmelsen.
Det er i bestemmelsen og bemærkningerne tydeliggjort,
at afbrydelse af forbindelsen i form af samvær og kontakt
også omfatter anden kommunikation, for at tage højde
for andre muligheder for digital kontakt.
I bestemmelser og bemærkninger er efterværn erstattet
med betegnelsen ’ungestøtte’. Der er konsekvensrettet i
lovforslaget i øvrigt.
I bestemmelsen
tilføjet sidste del af sætning (’herunder
på grund af negativ social kontrol eller en æresrelateret
konflikt’ som flugter med aftaletekst.
1. I bestemmelsen er
’sagsbehandler’ ændret til ’børne-
og ungerådgiver’.
2. Tilføjet sidste punktum i bestemmelsen om
sundhedspersoners videregivelse af oplysninger
I bestemmelsen og bemærkninger er plejeforældre
(privat familiepleje) tydeliggjort som klageberettigede i
overensstemmelse med gældende ret.
Ankestyrelsens egendriftsbeføjelse ift. anbringelse på
bl.a. sikrede døgninstitutioner er tydeliggjort i
bestemmelsen og bemærkningerne.
I bestemmelsen er ’sagsbehandler’ ændret til børne-
og
ungerådgiver’.
Bemærkningerne til bestemmelserne er gennemgået
med henblik på at sikre, at der ikke er sket ændringer ift.
gældende ret.
4
§§ 98
§ 101
§§ 103 og 104
§ 105
Kapitel 13
§ 113, stk. 1
§ 126
§ 144
§ 151
§ 156
Kapitel 20 (§160
ff)
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0005.png
§ 198
§ 203
§ 212
§ 213
Bestemmelsen om statsrefusion i særligt dyre
enkeltsager er ændret, så at kommunerne kan
sammenlægge udgifter til børne- og ungeindsatser m.v.
efter barnets lov til det enkelt barn eller den enkelte unge
eller samlet for flere børn og unge i husstanden med
udgifter efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
og eventuelle udgifter efter serviceloven.
Bestemmelsens ordlyd er justeret uden indholdsmæssige
ændringer.
Ikrafttrædelsestidspunkter justeret.
Overgangsbestemmelsen er omformuleret.
Oversigt 2: Væsentlige ændringer fra fremsættelse i oktober 2022 til ny
fremsættelse den 29. marts 2023
Bestemmelse
Alle relevante
Ændring
Social- og Ældreministeriet er ændret til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet.
Sundhedsministeriet er ændret til Sundheds- og
Indenrigsministeriet.
Gælder også bemærkningerne til lovforslaget.
Social- og ældreministeren er ændret til social- og
boligministeren.
Gælder også bemærkningerne til lovforslaget.
Socialstyrelsen er rettet til Social- og Boligstyrelsen.
Gælder også bemærkningerne til lovforslaget (dog ikke
beskrivelse af gældende ret).
Opholdskommune er alle steder (§§ 36, 42, 112, 156) rettet
til handlekommune. Lovforslaget og bemærkningerne
(gælder også bemærkningerne til bl.a. § 8, stk. 4) er tilrettet
i overensstemmelse med det kommende lovforslag om
handlekommune (ændring af retssikkerhedsloven) der
forventes fremsat samtidigt med barnets lov.
3.12.2: Tilrettet i beskrivelse af to rådgivere så det passer
med ordning.
Tilføjet ’ i denne lov’ mhp. at øge læsevenligheden.
Alle relevante
Alle relevante
Alle relevante
Alm.
bemærkninger
til lovforslaget
§ 95, stk. 5,
§ 96, stk. 2
§ 107, stk. 1
§ 114, stk. 1
og 2
§ 139, stk. 1
4
§ 140, stk. 3
§ 142, stk. 4
§ 143, stk. 2
og 7
§ 146, stk. 2
§ 151, stk. 6
§ 3, stk. 1, nr.
6
§4
Fejlhenvisning rettet Henvisning til ”§ 10” skal rettelig være
”§ 100”.
Nyt stk. 2 indsat
Det tilføjede stk. 2 er en tydeliggørelse, som afspejler
gældende retstilstand, hvorefter kommunen/børn og unge-
udvalget har kompetence til at træffe afgørelse om
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0006.png
§ 8, stk. 2
§ 8, stk. 3
§ 20
§ 21, stk. 5
§ 30
anbringelse uden for hjemmet, inden barnet eller den unge
får fysisk ophold i Danmark, når kommunen/en dansk
myndighed har fået tillagt handlekompetence over for
barnet/den unge efter reglerne i artikel 9 i
Haagerbørnebeskyttelseskonventionen.
Bemærkninger uddybet.
Det er præciseret i bemærkningerne, hvad der forstås ved
’fagprofessionelle’
Tilføjelse af ”i relevant omfang” Præcisering af at
inddragelse af familie og netværk i alle sager skal ske i
relevant omfang, idet der kan være sager, hvor det ikke er
relevant.
Bemærkningerne uddybet.
Bemærkningerne er uddybet, så det fremgår, at en
kommunes beslutning om, at der ikke er behov for en
børnefaglig undersøgelse, ikke kan påklages, i det omfang
kommunen i stedet vælger at gennemføre en afdækning.
Tydeliggørelsen indebærer, at retten til at klage, hvis
kommunen hverken iværksætter en børnefaglig
undersøgelse eller afdækning består uændret ift. gældende
ret
Bemærkninger uddybet.
Det er angivet eksempler i bemærkningerne på møder
mv., der ikke anses for ’væsentligt’, og hvor der derfor ikke
som udgangspunkt skal deltage to børne- og
ungerådgivere.
Bemærkningerne uddybet.
Gældende ret ift. notatpligt er præciseret i
bemærkningerne, og præciseres at gældende ret ift.
notatpligt videreføres uændret.
Det tilføjes under gældende ret:
Det følger af offentlighedslovens § 13, stk. 1, at en
myndighed i afgørelsessager har en notatpligt, når
myndigheden mundtligt eller på anden måde modtager
oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne
faglige vurderinger, der er af betydning for en sags
afgørelse.
Det følger endvidere af offentlighedslovens § 13, stk. 2, at
en myndighed i afgørelsessager snarest muligt skal tage
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke
allerede fremgår af sagens dokumenter.
I tillæg til offentlighedslovens regler om notatpligt gælder
en ulovbestemt retsgrundsætning om, at der også i sager,
der ikke er afgørelsessager, skal gøres notat om
væsentlige sagsekspeditionsskridt, hvis de relevante
oplysninger ikke allerede fremgår af sagens dokumenter.
Retsgrundsætningen indebærer bl.a., at en
forvaltningsmyndighed kan være forpligtet til uden for
afgørelsessager at tage notat om modtagne oplysninger,
når modtagelsen af oplysningerne kan karakteriseres som
et væsentligt sagsekspeditionsskridt.
Den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt gælder i
administrative sager, der
uden at være afgørelsessager
har en vis indgribende og væsentlig betydning for
borgeren, og hvor det er naturligt og ønskeligt, at der stilles
krav om, at der tages notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt.
Ved siden af notatpligten efter
offentlighedslovens § 13 samt anvendelsesområdet for den
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0007.png
§ 34, stk. 1
§ 48
§ 51, stk. 1,
nr.4
§ 52, stk. 5
§ 53, stk. 1 og
2
§ 54, stk. 1 og
2.
§ 77
ulovbestemte retsgrundsætning følger det af
god
forvaltningsskik,
at en myndighed i visse tilfælde bør gøre
notat. Det skyldes hensynet til, at forvaltningen skal sørge
for, at der skabes et tillidsfuldt forhold mellem borgeren og
forvaltningen. Det kan bl.a. ske ved, at forvaltningen sikrer
sig bevis og derved undgår tvivl om, hvad der er foregået
og sagt i en sag.”
Det tilføjes ift. fremadrettet:
”De forvaltningsretlige regler og
retsgrundsætninger om notatpligt videreføres uændret. Det
vil betyde, at kommunen også fremadrettet vil skulle
iagttage deres de gældende regler om pligten til at tage
notat, der følger af henholdsvis offentlighedsloven, den
ulovbestemte retsgrundsætning og god forvaltningsskik i
samme omfang, som gælder i dag.”
Henvisning rettet fra § 43 til §§ 46 eller 47.
Henvisning til ”§ 43” skal rettelig være ”§§ 46 eller 47” i
overensstemmelse med gældende ret.
Bemærkningerne tydeliggjort.
Det er tydeliggjort i bemærkningerne, at beslutningen om
ikke at anbringe et barn eller en ung er en procesledende
beslutning, som ikke kan påklages særskilt. Følgende tekst
tilføjes i bemærkningerne: ”Beslutningen om
ikke at
anbringe et barn eller en ung er dermed en procesledende
beslutning, og kan således ikke påklages særskilt. Det
bemærkes, at adgangen til at påklage i de tilfælde, hvor
kommunen beslutter at iværksætte en forebyggende
indsats efter § 30, består uændret. Se der henvises til
bemærkningerne til § 30.”
”foranstaltning” erstattet af ”indsats”. Justering af sprogbrug
uden indholdsmæssig betydning.
’underretning’ af den kommune, hvor anbringelsesstedet er
beliggende, er rettet
til ’orientering’.
Justering af sprogbrug uden indholdsmæssig betydning.
Bestemmelserne justeret.
I § 53, stk. 1, er tilføjet ’jf. dog § 54’ og i stk. 2 er ’skal’
ændret til kan ift. inddragelse af civilsamfundet ift. at finde
støttepersoner gjort frivilligt for kommunerne
Bestemmelserne er justeret.
I stk. 1 er formuleringen justeret således, at en
venskabsfamilie kan træde i stedet for en støtteperson, for
børn og unge anbragt på børne- og ungehjem m.fl. Dvs.
der er tale om enten eller.
Desuden er inddragelse af civilsamfundet ift. at finde
venskabsfamilier gjort frivillig for kommunerne, idet ’skal’ er
ændret til ’kan’ i stk. 2.
Bemærkningerne er tydeliggjort.
Det er tydeliggjort i bemærkningerne til stk. 1, at den
gældende retstilstand efter denne bestemmelse
videreføres uændret.
Beløb i stk. 6 er opdateret med 2023 tal.
Beløb i stk. 3 er opdateret med 2023 tal.
Beløb i stk. 3 er opdateret med 2023 tal.
Beløb i stk. 5 er opdateret med 2023 tal.
Fejl rettet i bestemmelsen om pligt til opfølgning.
Der er
i overensstemmelse med gældende ret
indsat
en henvisning til §§ 13 og 14
i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Bemærkninger rettet.
§ 85
§ 86
§ 87
§ 89
§ 95, stk. 1
§ 127
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvilke ændringer der er lavet i Barnets lov fra lovforslaget blev sendt i høring til den version, der forventes fremsat i marts II
2687704_0008.png
§ 139, stk. 2
§ 140, stk. 1
§ 142, stk. 1
§ 143, stk. 2
§ 153, stk. 1
§ 155, sidste
pkt.
§ 195
§ 197
§ 198, stk. 1
§ 203, stk. 3,
nr. 2
§ 212, stk. 1
4
§ 213, stk. 1
Bemærkningerne om, at Socialstyrelsen afholder
kursus/uddannelse og yder vejledning mv. for koordinatorer
ift. ungdomssanktion er udgået, da disse ikke længere
udbydes/tilbydes.
Fejlhenvisning rettet.
Henvisning til ”§ 40” skal rettelig være ”§ 39”.
Rækkefølge af oplistning er ændret. Lovteknisk justering.
Gælder også bemærkningerne til bestemmelsen.
Rækkefølge af oplistning er ændret. Lovteknisk ændring.
Gælder også bemærkningerne til bestemmelsen.
§ 67 er indsat.
Fejlrettelse (afspejler gældende ret)
Tilføjelse af 2. punktum.
Tekst om Ankestyrelsens reaktionsmuligheder eksplicit
angivet i selve lovtekst og ikke alene i bemærkninger.
Foranstaltning rettet til ’indsatser’. Gælder også
bemærkningerne til bestemmelsen.
Nyt stk. 3 indsat + justering af stk. 4, nr. 4.
Fastsættelse af udtrykkelig hjemmel for Kriminalforsorgen
til at videregive nødvendige oplysninger til Social-. Bolig-
og Ældreministeriet om unge under 18 års ophold i
institutioner under Kriminalforsorgen, samt hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om hvilke oplysninger,
Kriminalforsorgens institutioner.
Beløb er opdateret med 2023 tal.
Beløb er opdateret med 2023 tal.
Slettet ’asylansøger’.
Fejlrettelse, så stk. 3 svarer til stk. 1, således at der også
tages højde for uledsagede mindreårige, der har ophold
efter særlovene (Afghanistan og Ukraine).
Ikrafttrædelsestidspunkter er justerede.
1. Overgangsbestemmelse er justeret iht. nyt
ikrafttrædelsestidspunkt.
2. Indsat nyt stk. 6.
3. Indsat stk. 7.
Ad 2: Overgangsbestemmelse ift. forpligtelsen til at finde
venskabsfamilier til børn og unge, der er anbragt på børne-
og ungehjem inden lovens ikrafttræden.
Ad 3. Teknisk ændring hvor tekst er flyttet fra § 198, og der
er foretaget enkelte tilføjelser af andre
refusionsbestemmelser, som ved en fejl ikke var taget
med.
Nyt stykke om adgang til videregivelse af oplysninger fra
Kriminalforsorgen til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
indsat.
Bestemmelsen skal sikre udtrykkelig adgang for
Kriminalforsorgen til at videregive oplysninger til brug for
beregning og opkrævning af den kriminalpræventive takst
frem til 1. oktober 2023, hvor barnets lov træder i kraft.
§ 213, stk. 8
8