Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2683450_0001.png
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om kvalitet ordenlige forhold
på anbringelsessteder
23. marts kl. 13.00
S-092 (Christiansborg)
Ca. 10 min
Besvarelse af samrådsspørgsmål E-
G
Socialudvalget
Samrådsspørgsmål E
Vil ministeren oplyse, hvad ministeren agter at gøre for at sikre ordentlige
forhold på landets forskellige kommunale og regionale døgninstitutioner og
private opholdssteder, så der hersker en ordentlig faglighed, og det sikres, at
de anbragte børn og unge får den nødvendige hjælp og støtte i forhold til deres
behov?
Samrådsspørgsmål F
Vil ministeren redegøre for, om ministeren finder, at kompetent uddannet
personale på landets kommunale og regionale døgninstitutioner og private
opholdssteder sikrer bedre anbringelses- og uddannelsesmæssige forhold for
de unge, der anbragt på de pågældende steder, og hvilken uddannelse mener
ministeren vil være den rette i forhold til målgrupperne?
Samrådsspørgsmål G
Vil ministeren oplyse, om ministeren finder, at flere ansatte på landets
kommunale og regionale døgninstitutioner og private opholdssteder, vil løse de
problemer der er? Der henvises til artiklen ”Vikarerne fra helvede” på
politiken.dk den 29. januar 2023.
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/3-23 om ordentlige forhold på landets forskellige kommunale og regionale døgninstitutioner og private opholdssteder
[Indledning]
Først og fremmest vil jeg gerne takke for lejligheden til at
drøfte dette emne, som ligger mig rigtig meget på sinde, og
som, jeg synes, er umådeligt vigtigt, at både vi som regering
og Folketinget, som helhed, løbende beskæftiger os med.
Alle børn har ret til et trygt børne- og ungeliv. Når vi som
samfund vælger at anbringe børn og unge, har vi også
ultimativt taget ansvaret for at sørge for, at rammerne er
trygge, og at der de bedst tænkelige betingelser for, at man
kan udvikle sig og være i trivsel.
Det er jo det ansvar, vi som forældre har normalt, og her har
samfundet, så valgt at sige, at her er det samfundet, der
tager over. Så synes jeg godt, at man kan forvente, at
forholdene er i orden. Det, synes jeg egentlig, er ret basic.
Jeg er blevet stillet tre spørgsmål i dag. Det første handler
om, hvordan vi sikre ordentlige forhold på landets
døgninstitutioner og opholdssteder.
Det andet drejer sig om, hvorvidt kompetent, uddannet
personale bidrager til bedre anbringelses- og
uddannelsesmæssige forhold for de anbragte børn og unge.
Og det sidste spørgsmål handler om, hvorvidt flere ansatte
på landets døgninstitutioner vil bidrage til at løse de
udfordringer, som vi eksempelvis har set i forbindelse med
brug af vikarer på Bakkegården.
Jeg forsøger at besvare dem i den rækkefølge, som de er
stillet, og så vil der dog i nogle af svarene være en
sammenhæng til noget af det andet. Så jeg beklager
overlappet, men der er heldigvis ret god sammenhæng i de
spørgsmål, der er stillet.
[Ordentlige forhold og faglighed på anbringelsessteder
spm. E]
Til det første spørgsmål: der er ikke nogen tvivl om, som jeg
sagde, at det grundlæggende skal sikres, at børn og unge,
som er anbragt uden for hjemmet, kommer på et
anbringelsessted, som har fagligheden og kompetencerne i
orden, og at de har netop det til at varetage omsorgen for
børnene og de unge, der er tale om.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/3-23 om ordentlige forhold på landets forskellige kommunale og regionale døgninstitutioner og private opholdssteder
Derfor har kommunerne også en afgørende og vigtig rolle og
et vigtigt ansvar, når det kommer til at vælge det rigtige
anbringelsessted for barnet eller for den unge.
For at sikre at det er barnets eller den unges behov, der
bliver omdrejningspunktet for anbringelsen, så har
kommunen pligt til at udarbejde en børnefaglig undersøgelse
forud for, at afgørelsen træffes. Og kommunen skal i øvrigt
forud for anbringelsen have udarbejdet en handleplan.
Formålet med anbringelsen skal fremgå af handleplanen.
Der skal også være opstillet konkrete mål for barnets
udvikling og trivsel.
Den børnefaglige undersøgelse og handleplanen skal
tilsammen danne baggrunden for kommunens valg af
anbringelsessted. På den måde skal det sikres, at barnet
bliver anbragt på et anbringelsessted, som har kompetencen
til at møde barnet i sit støttebehov.
Når barnet eller den unge er blevet anbragt, har kommunen
pligt til at følge op på anbringelsen. På den måde sikres det,
at det valgte anbringelsessted kontinuerligt kan
imødekomme barnet i sit behov for støtte.
Opfølgningen omfatter både handleplanen, og så er der et
personrettet tilsyn.
Det personrettede tilsyn foregår ved et besøg på
anbringelsesstedet mindst to gange årligt. Under besøget
skal sagsbehandleren tale med barnet
og det er som
udgangspunkt uden, at der er personale fra
anbringelsesstedet tilstede. Det er selvfølgelig for at give
mulighed for at sige nogle ting, som man ikke har lyst til at
sige, hvis personalet er tilstede.
Det er afgørende for de anbragte børn og unge, at
anbringelsesstederne er af høj kvalitet, og at den
nødvendige faglighed er til stede. Det er selvfølgelig med til
at skabe de bedst mulige rammer for både omsorg og
indsats i forhold til barnet.
Derfor skal alle døgninstitutioner og opholdssteder
godkendes af socialtilsynet, før end kommunerne må
anvende stederne til at anbringe børn. I godkendelsen indgår
bl.a., hvilke målgrupper anbringelsesstedet kan varetage
omsorgen for.
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/3-23 om ordentlige forhold på landets forskellige kommunale og regionale døgninstitutioner og private opholdssteder
Anbringelsesstedets målgruppe eller målgrupper er også helt
central i det efterfølgende, løbende driftsorienteret tilsyn. Der
ser socialtilsynet bl.a. om anbringelsesstedets medarbejdere
både fastansatte og ikke-fastansatte - besidder de
nødvendige, faglige og relationelle kompetencer til at yde
omsorg og støtte for målgruppen.
Hvis det ikke er tilfældet, så kan socialtilsynet i første
omgang gå i dialog med anbringelsesstedet om, hvordan
medarbejdernes kompetencer kan løftes. Der er også
mulighed for at anvende sanktioner i form af skærpet tilsyn
eller udstedelse af påbud, hvis socialtilsynet har en
bekymring for tilbuddets generelle kvalitet.
Og i sidste ende der kan det resultere i, at tilbuddet mister
sin godkendelse. Det vil sige, at man lukker det med andre
ord.
[Kompetent og uddannet personale
spm. F]
Nu går jeg så videre til det næste spørgsmål.
Jeg kan ikke understrege nok, at det er af afgørende
betydning for anbringelsesstedernes kvalitet, at personalet
besidder de nødvendige, relationelle og faglige kompetencer
til at imødekomme barnets eller den unges behov for støtte
og hjælp.
Et kompetent personale er jo en grundpræmis
det er jo
dem, der er rammen omkring børnene. Derfor ligger det mig
og regeringen på sinde at styrke kvaliteten på
døgninstitutionerne og opholdsstederne i landet.
Vi har bl.a. valgt at videreføre en
”kvalitetsramme”,
bliver den
kaldt, som blev afsat i forbindelse med aftalen om Børnene
Først. Det vil sige, at der er sat permanente penge af til at
løfte kvaliteten på landets anbringelsessteder. Derudover
skal kompetencespørgsmålet også indgå i de kommende
drøftelser, vi skal have med Folketingets partier, om
specialeplanlægningen på den højt specialiserede del af
socialområdet.
Jeg mener ikke, at der kan være nogen tvivl om, at der skal
være bedre kvalitet end de sager, vi har været vidne til. Vi er
nødt til at sikre, at det personale, der har ansvaret for de
allermest udsatte børn og unge
for det er dem, vi taler om
her
at de får en så tryg opvækst, som de har fortjent, og
det kræver selvfølgelig, at kompetencerne er i orden.
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/3-23 om ordentlige forhold på landets forskellige kommunale og regionale døgninstitutioner og private opholdssteder
Her har ledelsen på det enkelte anbringelsessted et
grundlæggende ansvar for, at personalesammensætningen
afspejler den faglige kvalitet, der er nødvendig for at møde
de anbragte børn og unges støttebehov.
[Flere ansatte på døgninstitutioner og opholdssteder
spm. G]
Og til det sidste spørgsmål: Jeg anerkender i den
forbindelse, at der findes rekrutteringsudfordringer på
området, ligesom der gør på tværs af hele den offentlige
sektor, og i øvrigt også i store dele af den private sektor.
Det er en kæmpe stor og utrolig kompleks udfordring, som vi
fra regeringens side har fokus på, og som kræver
langsigtede løsninger. Det kan f.eks. være at se på
rammerne for arbejdet og uddannelse, og hvordan
sygefravær og alle mulige andre ting kan nedbringes. Men
det er jo en generel problemstilling, kan man sige,
rekrutteringsudfordringerne i den offentlige sektor.
Og det er jo så til besvarelsen af det sidste spørgsmål i
forhold til, om flere ansatte på landets døgninstitutioner
kunne løse udfordringer, som dem vi f.eks. har set på
Bakkegården.
Jeg vil først gerne knytte et par ord til sagen om
Bakkegården.
Jeg vil starte med at understrege, at den kender jeg primært
fra pressen
bare så jeg lige har varedeklareret min viden
omkring sagen.
Når det er sagt, vil jeg pointere, at det er fuldstændig
uacceptabelt, hvis det forholder sig sådan, at en institution,
med en så kompleks målgruppe, som vi har at gøre med her,
i så stort omfang har benyttet sig af vikarer uden de rette
faglige kompetencer og uden den rette ansvarlighed.
Fuldstændig uacceptabelt.
Når vi som samfund anbringer børn og unge væk fra deres
forældre, er det helt afgørende, at både barnet, den unge og
i øvrigt deres forældre kan være trygge ved, at de bliver
passet på af fagligt kompetent og omsorgsfuldt personale.
Derfor er jeg faktisk rystet i min grundvold over, at en sag
som denne her overhovedet kan finde sted.
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/3-23 om ordentlige forhold på landets forskellige kommunale og regionale døgninstitutioner og private opholdssteder
Helt overordnet for alle anbringelsessteder mener jeg, at det
er problematisk, hvis et tilbud benytter vikarer uden de rette
kompetencer i et uforholdsmæssigt stort omfang
uanset
om dette skyldes rekrutteringsudfordringer, eller hvad det
gør.
Det er grundlæggende et ledelsesmæssigt ansvar på det
enkelte anbringelsessted at sikre, at
personalesammensætningen på tilbuddet er af en faglig
kvalitet, som kan garantere sikkerheden for både de
anbragte og i øvrigt for de ansatte.
Dermed kan man sige, at flere ansatte, i sig selv, ikke
nødvendigvis er løsningen, for det kommer jo også lidt an
på, hvad det er for nogle ansatte. Jeg tror ikke, at der er en
enkelt problemstilling, det afspejler sig i øvrigt også i
spørgsmålene, hvorfor jeg har valgt at besvare dem samlet,
der er både en vikarproblematik, der er en
uddannelsesmæssig problematik, og så er der selvfølgelig
også en antalsmæssig problematik.
Med videreførelsen af Børnene Først, altså den aftale der er
blevet indgået, og den førnævnte kvalitetsramme, så er der
konkret afsat midler til at begynde at løfte udfordringen med
efteruddannelsestilbud til de ansatte på anbringelsessteder
og døgninstitutioner.
Det er første skridt, men vi er ikke i mål. Det er klart, men
pengene betyder alt andet lige noget, i forhold til at skulle
løfte en efteruddannelsesopgave.
Vi skylder efter min mening alle børn og unge, at de får en
tryg opvækst, ikke mindst dem, som vi har taget ansvaret for
som samfund.
Og det tror jeg egentlig var det, jeg ville sige indledningsvist.
Vi står overfor at skulle drøfte specialeplanlægningen i
folketingets partier imellem, og det ser jeg selvfølgelig rigtig
meget frem til.
6