Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2677
Doknr.
686883
Dato
13-04-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 20. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
177 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 177:
”Vil ministeren kommentere på, at det årlige børnesagsbarometer viser, at
kommunerne i dag ikke lever op til de lovfastsatte krav i forhold til faglig
udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølgning. Børnesagsbarometret fra
2022 viser fx, at kravet om en samtale med barnet forud for afgørelse om en
påtænkt foranstaltning kun er overholdt i 55 procent af sagerne.”
Svar:
Det er godt og vigtigt, at Børnesagsbarometret hvert år tager pulsen på
kvaliteten af sagsbehandlingen, som foregår i kommunerne. Det gør det både
muligt at følge med i udviklingen, ligesom det kan være med til at holde fokus
ude i kommunerne på, at der er behov for at gøre det bedre. Imidlertid er det
bekymrende, at Børnesagsbarometret fra 2022 viser, at der er sket så mange
fejl i sagsbehandlingen af sager om udsatte børn og unge.
Jeg står på børnenes side. Derfor er jeg meget optaget af, at udsatte børn og
unge får en række nye og bedre rettigheder, som understreger, at de skal
høres og inddrages. Med Barnets lov er behovene for ændringer i gældende
lovgivning undersøgt, så barnet og barnets stemme i højere grad sættes i
centrum, end hvad har været tilfældet hidtil. Det handler både om at yde den
rette hjælp i tide og om at beskytte barnets retssikkerhed.
Med fremsættelsen af Barnets lov tager vi et vigtigt første skridt for at styrke
kvaliteten i udsatte børn og unges sagsforløb. Dette sikres langt hen ad vejen
gennem regelforenklingen og afbureaukratiseringen i Barnets lov.
Kommunerne får mulighed for at flytte tidsforbruget fra lange udredningsforløb
til hurtigere igangsættelse af indsats og opfølgning. Der bliver mere rum til
socialfaglige vurderinger, idet proceskrav i bestemmelserne i Barnets lov er
fleksible ud fra barnets behov og fremdrift.
Bestemmelserne i Barnets lov har til formål at sikre, at barnets og den unges
perspektiv altid er i fokus og er styrende med henblik på udredning af deres
behov, valg af indsats og opfølgning på deres trivsel og udvikling. Der skal i
højere grad følges op på, at den iværksatte støtte også har en positiv effekt for
det enkelte barns individuelle behov.
1