Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2693470_0001.png
Udskriftsdato: 30. marts 2023
KEN nr 10859 af 12/10/2015 (Gældende)
Ankestyrelsens principafgørelse 63­15 om kontant tilskud ­ hjælpere i
hjemmet ­ overvågning ­ udmåling
Ministerium: Social­, Bolig­ og Ældreministeriet
Journalnummer: 2014­213­33685
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil oversende principafgørelsen om natteovervågning fra Ankestyrelsen
2693470_0002.png
Ankestyrelsens principafgørelse 63-15 om kontant tilskud - hjælpere i hjemmet
- overvågning - udmåling
Resumé:
Hjælp efter bestemmelsen om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere kan alene bevilges til
konkrete hjælpeopgaver i form af personlig hjælp, pleje og praktiske opgaver i hjemmet. Der kan
ikke bevilges støtte til overvågning.
Udmåling af hjælpen
Efter servicelovens § 95 kan borgeren modtage et kontant tilskud med henblik på udførelsen af
personlig hjælp, pleje og støtte til praktiske opgaver i hjemmet. Hjælpen udmåles efter servicelovens §
83.
Der kan ydes kontant tilskud til aflønning af hjælpere, der udfører konkrete hjælpeopgaver i
hjemmet i form af personlig hjælp, pleje eller støtte til praktiske opgaver for borgeren.
Modsat bestemmelsen om borgerstyret personlig assistance i servicelovens § 96, er der hverken
i servicelovens § 95 eller i reglerne om rådighedstimer i den tilhørende bekendtgørelse nævnt, at der
kan ydes hjælp til overvågning, det vil sige, hvor hjælperen alene iagttager borgeren, men ikke udfører
hjælpeopgaver.
I særlige tilfælde kan kommunen bevilge rådighedstimer. Ved rådighedstimer forstås timer, hvor
hjælperen er til stede, men hvor der kun undtagelsesvis udføres aktiviteter for borgeren, herunder i
forbindelse med delt tjeneste eller ved et mere spredt hjælpebehov. Rådighedstimer kan alene bevilges til,
at hjælperen står til rådighed. Rådighedstimer kan ikke bevilges til overvågning, hvor hjælpen alene har
til formål, at hjælperen skal holde øje med borgeren og reagere på eventuelle hjælpebehov.
Udmåling af tilskuddet
Kommunens tildeling af hjælp og fastsættelse af timetallet danner grundlag for udmåling af det
kontante tilskud til ansættelse af hjælpere i hjemmet.
Kommunen skal på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens hjælpebehov
opgøre, hvilket støttebehov borgeren har til personlig hjælp, pleje og nødvendige praktiske opgaver i
hjemmet.
Kommunen skal ud fra en konkret vurdering af hjælpebehovet opgøre, hvor lang tid de enkelte
konkrete hjælpeopgaver i hjemmet tager, som borger får bevilget støtte til. Kommunen skal begrunde
udmålingen af tid til hjælpeopgaverne efter servicelovens § 95.
Vi har ikke med denne principafgørelse taget stilling til, om der kan bevilges hjælp til tilsyn og
overvågning efter sundhedslovgivningen.
KEN nr 10859 af 12/10/2015
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil oversende principafgørelsen om natteovervågning fra Ankestyrelsen
2693470_0003.png
Lovgivning:
Lov om social service - lovbekendtgørelse nr. 1053 af 8. september 2015 - § 95
Afgørelse:
1. Baggrund for at behandle sagen principielt
Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt for at afklare, om der efter servicelovens § 95, jf. § 83 er
hjemmel til at yde personlig hjælp og pleje samt praktiske opgaver i hjemmet, når hjælpen ikke knytter
sig direkte til en bestemt opgave.
2. Reglerne
Lov om social service § 95 fastslår, at kommunen i visse tilfælde kan udbetale tilskud til ansættelse
af hjælpere, som skal varetage den nødvendige personlige hjælp, pleje samt praktiske opgaver. Efter
servicelovens § 95, stk. 3, kan det kontante tilskud udbetales til nærtstående.
3. Andre principafgørelser
Gældende
Følgende principafgørelser er brugt ved afgørelsen og gælder stadig:
53-12:
om udmåling af praktiske opgaver efter servicelovens § 83.
En scleroseramt kvinde kunne alene få hjælp til konkrete nødvendige praktiske opgaver i forbindelse med
pasning af sit barn efter servicelovens § 83.
Hun kunne ikke i medfør af § 83 få hjælp til opgaver, der omfattede generel pasning og omsorg for
barnet. Der kunne således ikke ydes hjælp til hjemmehjælper 24 timer i døgnet som følge af risikoen for,
at hun ikke kunne yde omsorg for sit barn ved akut sygdom eller lignende.
4. Den konkrete afgørelse
Ankestyrelsen har i møde behandlet din klagesag og truffet afgørelse i din sag om klage over A Kommu-
nes afgørelse truffet den 2. maj 2014.
Resultatet er
• Du har ikke ret til hjælp til overvågning efter reglerne om kontant tilskud til at ansætte hjælpere.
• Kommunen skal behandle din sag igen, da kommunen ikke har undersøgt dit hjælpebehov tilstrække-
ligt, ligesom kommunen ikke har begrundet sin afgørelse tilstrækkeligt.
Det betyder, at vi hjemviser sagen til ny behandling og afgørelse i kommunen.
KEN nr 10859 af 12/10/2015
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil oversende principafgørelsen om natteovervågning fra Ankestyrelsen
Kommunen skal, inden den træffer en ny afgørelse, indhente oplysninger, der kan afklare dit konkrete
hjælpebehov til personlig hjælp, pleje og praktiske opgaver i hjemmet.
Hvis der er ansøgt om hjælpeopgaver, som kommunen ikke yder tilskud til, skal kommunen begrunde
afslaget.
Kommunen skal afklare, om du ønsker dækning af omsorg og guidning efter reglerne i serviceloven om
socialpædagogisk støtte da dette ikke er tilstrækkeligt afklaret.
Begrundelsen for afgørelsen
Overvågning kan ikke gives efter servicelovens § 95
Ankestyrelsen finder, at overvågning ikke er en hjælpeopgave, som kan dækkes efter reglerne om
hjemmehjælp til personlig hjælp eller pleje efter servicelovens § 95, stk. 3, jf. servicelovens § 83.
Vi henviser til, at hjælp til overvågning fremgår ikke af ordlyden i servicelovens §§ 95 og 83 modsat
servicelovens § 96 om borgerstyret personlig assistance, ligesom lovbemærkningerne til servicelovens §§
83 og 95 alene nævner aktive støtteopgaver, hvor hjælperen udfører støtteopgaver for borgeren.
Det følger ligeledes af en Vestre Landsrets dom, som er afsagt den 13. maj 2015, at tilskud til hjælp efter
servicelovens § 95 ikke omfatter overvågning.
Vi vurderer på denne baggrund, at der alene er hjemmel til at yde støtte til personlig hjælp, pleje og
hjælp til udførelsen af praktiske opgaver, hvor der er tale om løsning af konkrete hjælpeopgaver såsom
personlig hygiejne, rengøring m.v.
Manglende oplysninger og begrundelse
Vi vurderer endvidere, at kommunen ikke i tilstrækkelig grad har søgt sagen oplyst i forhold til at kunne
foretage en konkret og individuel vurdering af dit støttebehov.
I henhold til kommunens funktionsevnevurdering skal du have støtte til alle praktiske opgaver og til alt
personlig egenomsorg samt pleje herunder til toiletbesøg, bad samt påklædning. Du kan ikke selvstændigt
strukturere din hverdag og har behov for støtte ved alle forhold.
Din værge er uenig i kommunens vurdering af støttebehovet, som ifølge kommunen udgør 31,15 timer
ugentligt. Din værge mener, at du har behov for støtte, fra du kommer hjem fra dit dagtilbud, til du tager
afsted til dagtilbuddet næste morgen samt 20 timers støtte hver dag i weekenden.
Da der således er en stor forskel i vurderingen af dit nødvendige hjælpebehov mellem kommunen og
din værge, og da der mangler oplysninger af mere konkret og objektiv karakter om dit nødvendige
hjælpebehov i hjemmet, herunder hvor lang tid udførelsen af de konkrete hjælpeopgaver tager, finder vi,
at sagen er utilstrækkeligt oplyst.
KEN nr 10859 af 12/10/2015
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil oversende principafgørelsen om natteovervågning fra Ankestyrelsen
Vi bemærker i den forbindelse, at kommunens funktionsevnevurdering ikke indeholder oplysninger om
dit nødvendige hjælpebehov i hjemmet. Vi finder i øvrigt, at dit hjælpebehov om natten heller ikke er
tilstrækkeligt afklaret.
Vi vurderer herudover, at kommunens afgørelse er mangelfuldt begrundet, og at det ikke kan udelukkes,
at den manglende begrundelse har påvirket afgørelsens resultat.
Vi er opmærksomme på, at kommunen har lavet et tidsskema, hvor kommunen har udmålt tid til de
forskellige hjælpeopgaver. Kommunen har dog ikke begrundet sin udmåling af bevilget tid til udførelsen
af de enkelte hjælpeopgaver ud fra oplysningerne om din funktionsnedsættelse og hjælpebehov.
Vi henviser i den forbindelse til, at kommunen ikke har anført, hvilke faktiske forhold der har været
afgørende for den udmålte støtte i forhold til de enkelte opgaver. Fx fremgår det ikke tydeligt, hvordan
kommunen udmåler støtten til personlig hjælp og pleje herunder hjælp til madlavning/spisning, forflytnin-
ger, hygiejne, toiletbesøg m.v.
Vi vurderer samlet set, at kommunen ikke har godtgjort, at dit støttebehov i hjemmet er tilgodeset med
kommunens bevilling af støtte.
Kommunen skal som følge heraf indhente oplysninger fra relevante fagpersoner med kendskab til din
nedsatte funktionsevne, der kan sige noget mere specifikt om dit behov for 1:1 støtte i hjemmet herunder
om weekenden og om natten.
Kommunen skal præcisere dit konkrete behov for personlig hjælp, pleje samt praktiske opgaver i daglig-
dagen.
Kommunen skal indhente oplysninger om din funktionsevne i samarbejde med dig, pårørende eller andre,
der er relevant at inddrage i varetagelsen af dine interesser.
Hvis kommunen vurderer, at der helt eller delvist ikke kan ydes støtte til nogle af de ansøgte hjælpe-
opgaver, skal kommunen begrunde afslaget. Kommunen skal angive de hovedhensyn, der har været
bestemmende for skønsudøvelsen, og de væsentligste faktiske oplysninger, som ligger til grund for
afgørelsen.
Kommunen skal herefter træffe en ny afgørelse. Hvis du ikke er enig i afgørelsen kan du klage igen efter
de almindelige klageregler.
Vedrørende rådighedstimer
Der er mulighed for at bevilge rådighedstimer efter servicelovens § 95, jf. udmålingsbekendtgørelsens §
5, stk. 3. Når borgeren har delt tjeneste eller ved et mere spredt hjælpebehov, og der er perioder, hvor der
kun undtagelsesvist er et hjælpebehov, skal kommunen overveje, om der er tale om et særligt tilfælde,
hvor der kan udmåles rådighedstimer.
Kommunen skal efter at have indhentet oplysninger om dit støttebehov i dagligdagen vurdere, om der er
tale om et særligt tilfælde, hvor der kan ydes rådighedstimer.
KEN nr 10859 af 12/10/2015
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om ministeren vil oversende principafgørelsen om natteovervågning fra Ankestyrelsen
Rådighedstimer kan alene bevilges til, at hjælperen står til rådighed og ikke med henblik på, at hjælperen
skal varetage overvågning af borgeren. Vi henviser til, at der hverken i reglerne om kontant tilskud
efter servicelovens § 95 eller i reglerne om rådighedstimer er der nævnt hjælp til overvågning, modsat
BPA-ordning efter servicelovens § 96.
De forhold i de konkrete sager, som ikke omhandler den principielle problemstilling er ikke medtaget i
denne principafgørelse.
KEN nr 10859 af 12/10/2015
5