Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
685833
Dato
11-04-2023
Folketingets socialudvalg har d. 14 marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
164 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Spørgsmål nr. 166:
”Vil ministeren fremlægge en beregning på omkostningerne ved at fjerne
aldersdiskriminationen, så også pensionister kan modtage dækning af
merudgifter? Spørgeren er opmærksom på, at ministeriet tidligere har regnet
på forslaget, men ønsker beregningerne opdateret i lyset af det faldende antal
personer, der modtager hjælp efter servicelovens § 100.”
Svar:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet antager, at spørger henviser til det tidligere
svar på SOU alm. del spm. 130 2019/2020 (bilag 1). Det antages på baggrund
heraf, at der ønskes beregninger for en gradvis indfaset ordning, hvor borgere
fra årgange, der
fremadrettet
når folkepensionsalderen, vil kunne modtage
dækning af merudgifter efter § 100 i serviceloven.
Det er en betingelse for at modtage merudgiftsydelse efter servicelovens §
100, at borgeren har en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som
ikke kan dækkes efter andre bestemmelser i serviceloven eller anden
lovgivning. Ved en varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse, hvis
konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige
tilværelse, hvorfor der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige
hjælpeforanstaltninger for at opnå en tilnærmelsesvis normal tilværelse.
Hjælp til dækning af merudgifter efter servicelovens § 100 ophører ved
folkepensionsalderens indtræden. Ydelsen ophører dog ikke, hvis borgeren har
opsat udbetalingen af folkepensionen efter § 15 a i lov om social pension.
Borgere, som modtager folkepension, kan overgå til at modtage hjælp efter
bestemmelserne i lov om social pension.
Der er i besvarelsen forudsat en gradvis tilgang til ordningen over tid. Det er
således antaget, at målgruppen udvides til at inkludere første årgang, som når
folkepensionsalderen i 2024. De ville ellers være overgået til støtte efter lov om
social pension. I 2025 inkluderes endnu en årgang og så fremdeles. På langt
sigt inkluderes således alle årgange over pensionsalderen, hvilket vurderes at
medføre varige merudgifter på ca. 65 mio. kr. (2023-pl),
jf. tabel 1.
Til
sammenligning udgjorde det estimerede merudgiftsbehov på lang sigt 75 mio.
kr. (2020-PL) ifm. besvarelsen af SOU alm. del spm. 130 2019/2020 (bilag 1).
1