Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2685546_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2169
Doknr.
679904
Dato
31-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 3. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
140 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 140:
”Vil ministeren oplyse, om en borger har ret til en form for lønseddel, når denne
modtager tabt arbejdsfortjeneste, hvis borgeren gerne vil kontrollere
udbetalingsgrundlaget og en eventuel pensionsberegning? Der henvises til, at
spørger er bekendt med en kommune, som ikke udsender en "lønseddel".”
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2021-22, jf. SOU alm. del
- spm. 606.
Svar:
Det er ikke reguleret i lovgivningen, om en borger har ret til at modtage en form
for lønseddel, når der modtages tabt arbejdsfortjeneste.
Kommunen har dog, i overensstemmelse med de gældende forvaltningsretlige
principper, en forpligtelse til at inkludere beregningsgrundlaget for beløbet for
tabt arbejdsfortjeneste, herunder også ift. pension, i afgørelsen. Hvis
udmålingen af tabt arbejdsfortjeneste justeres i forbindelse med en ny
vurdering, skal det også fremgå af en ny afgørelse.
Det vil derfor være muligt at kontrollere beregningsgrundlaget for udmålingen
af tabt arbejdsfortjeneste, og evt. klage over samme, i forbindelse med
kommunens afgørelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
1