Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2685533_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2169
Doknr.
679904
Dato
31-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 3. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
136 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 136:
”Vil ministeren redegøre for, om en kommune i sin sagsbehandling på området
for udsatte børn og børn med handicap har lov til at undlade referater af møder
med familier og i stedet kalde dem journalnotater, som der ikke kan ændres i
ved fejlagtige oplysninger?”
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2021-22, jf. SOU alm. del
- spm. 602.
Svar:
Jeg kan oplyse, at en kommune i alle sager, hvor kommunen skal træffe en
afgørelse, har pligt til, efter offentlighedslovens § 13 om notatpligt, at skrive et
notat, når den mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger
om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af
betydning for sagens afgørelse. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne
allerede fremgår af sagen. På samme måde skal kommunen skrive et notat om
væsentlige sagsekspeditionsskridt.
Dette betyder eksempelvis, at hvis en kommune i en socialretlig afgørelsessag
holder møde med forældremyndighedsindehaverne, som kommer med nye
oplysninger af faktuel karakter af betydning for afgørelsen, vil kommunen have
pligt til at notere oplysningerne.
Oplysningerne skal noteres snarest muligt. Der er ikke nogen formkrav til
notatet. Notatet skal journaliseres på den relevante sag.
I sager, som ikke er afgørelsessager, kan der i nogle tilfælde efter en
almindelig ulovbestemt forvaltningsretlig grundsætning eller efter god
forvaltningsskik også være pligt til at skrive et notat.
For så vidt angår muligheden for at berigtige oplysninger henvises til svaret på
spørgsmål 138.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 138: MFU spm. om, hvilke muligheder en borger har for at få berigtiget oplysninger i forbindelse med et møde eller sagsbehandling
2685533_0002.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del – svar på spm. 138
2