Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2685539_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2169
Doknr.
679904
Dato
31-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 3. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
138 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 138:
”Vil ministeren oplyse, hvilke muligheder en borger har for at få berigtiget
oplysninger i forbindelse med et møde eller sagsbehandling, og hvor borgeren
ikke er enig i det, som kommunen har noteret, herunder f.eks. citater fra
borgeren?”
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2021-22, jf. SOU alm. del
- spm. 604.
Svar:
En borger, som mener, at en kommune har noteret forkerte oplysninger i
borgerens sag, kan rette henvendelse til kommunen og gøre opmærksom på
dette.
Hvis borgeren retter mundtlig henvendelse til kommunen, gælder reglerne om
notatpligt, og jeg kan i den forbindelse henvise til svaret på spørgsmål 136.
Hvis borgeren retter skriftlig henvendelse, skal kommunen journalisere
henvendelsen.
Efter databeskyttelseslovgivningen gælder det, at en person har ret til at få
rettet forkerte personoplysninger om sig selv. I praksis vil dette for eksempel
kunne ske ved, at de korrekte oplysninger tilføjes på sagen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del – svar på spm. 136
1