Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2680943_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2057
Doknr.
683655
Dato
24-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 28. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
126 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 126:
”Vil ministeren redegøre for, hvorledes dette uddrag fra Ankestyrelsens
principafgørelse 161-12 om kontant tilskud til personlig hjælp skal tolkes – herunder
redegøre specifikt for passagen ”direkte deltagelse i pasningen”: ”En af de ting
arbejdslederrollen indebærer, er at varetage den daglige instruktion af hjælperne. Det
er arbejdslederen, der skal tilrettelægge hjælpen i forhold til borgerens behov og
ønsker og foretage den daglige prioritering af opgaverne. Det kræver en direkte
deltagelse i pasningen og daglig ledelse af hjælperne at udfylde arbejdslederrollen.
Det indebærer typisk, at borgeren og den nærtstående opholder sig på borgerens
bopæl, da det ellers vil være vanskeligt at tage del i at passe den pågældende
person, der har behov for hjælp.”?”
Svar:
Da der spørges til tolkningen af et uddrag af én af Ankestyrelsens
principmeddelelser, er der til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Ankestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Det uddrag af Ankestyrelsens principmeddelelse 161-12, som er citeret i
spørgsmålet, skal forstås i sammenhæng med både ordlyden af servicelovens §
95, stk. 3, og med kravet om, at nærtstående i en kontant tilskudsordning efter
servicelovens § 95, stk. 3, skal kunne fungere som arbejdsleder, jf. servicelovens
§ 95, stk. 5, 1. pkt.
Efter servicelovens § 95, stk. 3, kan nærtstående blive tilskudsmodtager i en
ordning om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Det fremgår af
servicelovens § 95, stk. 3, 1. pkt., at hjælpen i så fald udbetales til en nærtstående
person, som ”helt eller delvis passer” den pågældende. Det er således en
forudsætning for at kunne modtage støtte i form af ordningen om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere i hjemmet, at nærtstående (tilskudsmodtageren) helt eller
delvist passer borgeren, som er bevilget en § 95, stk. 3-ordning.
Ankestyrelsen henviser i den forbindelse til, at følgende fremgår af de specielle
bemærkninger til § 95, stk. 3, i lovforslag nr. L 154 om ændring af lov om social
service og lov om friskoler og private grundskoler m.v. fremsat den 28. marts
2008: ”Med forslaget tydeliggøres adgangen til, at en nærtstående person kan
ansætte andre hjælpere til at varetage dele af hjælperopgaven, så den
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes dette uddrag fra Ankestyrelsens principafgørelse 161-12 om kontant tilskud til personlig hjælp skal tolkes
2680943_0002.png
nærtstående får mulighed for at tilrettelægge ordningen så fleksibelt som muligt
for sig selv og den person, som skal modtage hjælpen”.
Servicelovens § 95, stk. 5. 1. pkt., indebærer, at nærtstående tilskudsmodtager
skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for
hjælperne.
Uddraget af Ankestyrelsens principmeddelelse 161-12 præciserer, at
nærtstående skal deltage i pasningen af borgeren, som er bevilget en § 95, stk.
3-ordning efter serviceloven.
Som det også fremgår af principmeddelelsen, vil det typisk indebære, at borgeren
og den nærtstående opholder sig på borgerens bopæl, da det ellers vil være
vanskeligt at tage del i at passe den pågældende person, der har behov for hjælp.
Ankestyrelsen bemærker, at det beror på en konkret og individuel vurdering, om
nærtstående ”helt eller delvist passer borgeren”, hvilket – som tidligere nævnt – er
en betingelse for at hjælpen kan udbetales til en nærtstående efter § 95, stk. 3, i
serviceloven.
Ankestyrelsen har ikke med principmeddelelse 161-12 taget stilling til, i hvilket
omfang en nærtstående i en kontant tilskudsordning efter servicelovens § 95, stk.
3, skal indgå i pasningen af borgeren. Ankestyrelsen har med principmeddelelsen
heller ikke taget stilling til, i hvilket omfang en nærtstående skal opholde sig på
borgerens bopæl.
Ankestyrelsen bemærker dog i den forbindelse, at det er styrelsens opfattelse, at
principmeddelelse 161-12 ikke er til hinder for, at nærtstående i en § 95, stk. 3-
ordning i perioder ikke er tilstede på borgerens bopæl. Det er ligeledes
Ankestyrelsens opfattelse, at der ikke kan opstilles krav om, at nærtstående som
arbejdsleder skal deltage i udførelsen af alle pasningsopgaverne i en § 95, stk. 3-
ordning, men at nærtstående i stedet kan instruere hjælpere til at udføre en del af
opgaverne.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2