Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2680953_0001.png
Folketingets Socialudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2038
Doknr.
681325
Dato
24-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 27. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
125 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 125:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil ændre loven, så børn, der
opholder sig på et krisecenter, kan gå i skole, til læge og børnetandpleje, uden
at det sker på en måde, så den voldelige part underrettes herom? Der henvises
til, at der sker en sådan orientering i dag med den konsekvens, at den voldelige
part opdager opholdsstedet.”
Svar:
Forældreansvarslovens § 3 fastslår, at væsentlige beslutninger vedrørende
barnets forhold kræver enighed mellem forældrene, hvis forældrene har fælles
forældremyndighed. Forældreansvarsloven fastlægger ikke, hvad der må
anses for væsentlige beslutninger. Dette hører under særlovgivningen for de
forskellige ressortministerier, f.eks. sundhedslovgivningen eller lovgivningen på
folkeskole- og dagtilbudsområdet.
Reglerne vedr. forældremyndighedsindehavers adgang til deres børns
sundhedsoplysninger hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Derfor er
der indhentet bidrag fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der oplyser, at: ”Det
i sundhedslovens § 17, stk. 1, er fastsat, at en patient, der er fyldt 15 år, selv
kan give informeret samtykke til behandling. Forældremyndighedens indehaver
skal tillige have information, jf. § 16, og inddrages i den mindreåriges
stillingtagen.
For en patient, der ikke selv kan varetage sine interesser, herunder hvis den
pågældende er under 15 år, indtræder den eller de personer, som efter
lovgivningen er bemyndiget hertil, i patientens rettigheder efter loven, i det
omfang det er nødvendigt for at varetage patientens interesser i den
pågældende situation, jf. sundhedslovens § 14.”
Reglerne vedr. inddragelse af forældremyndighedsindehaver ved indskrivning i
skole hører under Børne- og Undervisningsministeriets område. Derfor er der
indhentet bidrag fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at ”der ikke i folkeskoleloven er
fastsat særskilte regler om inddragelse eller orientering af forældre i forbindelse
med indskrivning af et barn i folkeskolen. Folkeskolelovens regulering af
spørgsmålet er således i overensstemmelse med forældreansvarsloven,
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm., om ministeren vil ændre loven, så børn, der opholder sig på et krisecenter, kan gå i skole, til læge og børnetandpleje, uden at det sker på en måde, så den voldelige part underrettes herom
2680953_0002.png
hvorefter forældre med fælles forældremyndighed skal være enige om
væsentlige beslutninger om barnets forhold.
Regeringen vil sammen med folkeskoleforligskredsen undersøge muligheden
for at ændre folkeskolelovens regler, så skoler kan undlade at orientere begge
forældremyndighedsindehavere om et skoleskift, hvis barnet er med en
forælder på krisecenter, og det er vurderet, at barnet af hensyn til sin egen eller
forælderens sikkerhed bør skifte skole til distriktsskolen.”
Jeg kan desuden henvise til den tidligere besvarelse SOU alm. del nr. 275
samt 357 om samme emne.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1 – SOU alm. del – svar på spm. nr. 275.
Bilag 2 – SOU alm. del – svar på spm. nr. 357.
2