Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2679941_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1969
Doknr.
677015
Dato
22-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 24. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
122 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 122:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Selveje Danmark: Socialtilsynet tager
17.820 kroner for en adresseændring” på altinget.dk den 20. februar 2023, og
vil ministeren bekræfte de i artiklen nævnte priser og redegøre for, hvad de
priser dækker over, og hvordan de fastsættes?”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at socialtilsynets godkendelse af et tilbud som
minimum skal indeholde en beskrivelse af de fem forhold, som er oplistet i
socialtilsynslovens § 5, stk. 2, der bl.a. angår adresse og fysiske rammer, og
disse forhold karakteriseres derfor som væsentlige oplysninger i forhold til
tilbuddets godkendelse.
En ændring af et tilbuds adresse, som omtales i artiklen, karakteriseres derfor
som en væsentlig ændring i forhold til tilbuddets godkendelse, og som
socialtilsynet, jf. § 24, stk. 4, i bekendtgørelse om socialtilsyn, fastsætter en
særlig takst for. Tilsynsmæssigt kan en ændring af et tilbuds adresse bl.a.
indebære, at socialtilsynet vil skulle gennemgå ansøgningen, foretage eventuel
fysisk besigtigelse af de fysiske rammer på adressen, gennemgå nye
oplysninger på Tilbudsportalen, gennemføre eventuelt interview af tilbudsleder
m.fl. for uddybning af ændringsønsket, foretage partshøring om afgørelse og
udfærdige ny godkendelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålets del angående fastsættelsen af taksten
for væsentlige ændringer har Social-, Bolig- og Ældreministeriet indhentet
bidrag fra socialtilsynet, som samlet oplyser følgende:
”De 5 socialtilsyn i Danmark skal hvert år opgøre deres omkostninger og på
den baggrund beregne takster og objektive finansieringsbidrag for
godkendelser og tilsyn i det kommende år. Landets fem tilsynskommuner
anvender en fælles finansieringsmodel til takstberegningen. Dette
understøtter ensartethed på landsplan og sikrer, at taksterne er
omkostningsægte.
Retningslinjerne for socialtilsynenes takstopkrævning mv. er fastlagt i
bekendtgørelse om socialtilsyn § 24, jf. socialtilsynslovens § 23. Taksterne
fastsættes for et år ad gangen. Taksterne fastsættes som generelle takster
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren finder, at den nævnte pris for en adresseændring er rimelig
2679941_0002.png
for hver af følgende størrelseskategorier: 1) Tilbud med 1-7 pladser, 2)
Tilbud med 8-24 pladser, 3) Tilbud med 25-49 pladser, 4) Tilbud med 50
pladser og derover.
Der fastsættes en særlig takst for allerede godkendte tilbud, hvis der skal
foretages en delvis ny godkendelse på grund af ønsker om ændringer i de
elementer af godkendelsen, der følger af socialtilsynslovens § 5, stk. 2., nr.
1-5.
Det er en mindre del (ca. 2%) af socialtilsynenes indtægter, der stammer fra
væsentlige ændringer.
Taksten for væsentlig ændring af en godkendelse beregnes årligt som
generelle takster, heri indgår disse elementer:
Omkostninger til det fælles fastlagte direkte timeforbrug, som de fem
socialtilsyn gennemsnitligt anvender til behandling af en væsentlig
ændring.
Hertil lægges den forholdsmæssige andel af det enkelte socialtilsyns
indirekte omkostninger, så som udgifter til ledelse, lokaleomkostninger,
IT, overhead til socialtilsynskommunen mv.
Endelig sker der en fordeling på størrelseskategorier af årets forventede
antal væsentlige ændringer i det enkelte socialtilsyn.
Da der er forskel på fordelingen på størrelseskategorier samt forskel i lokale
omkostningselementer i de enkelte socialtilsyn, har de fem socialtilsyn ikke
samme takster.
Taksten dækker således socialtilsynenes gennemsnitlige omkostninger
forbundet med sagsbehandlingen af ansøgningen om en delvis ny
godkendelse. Sagsbehandlingen omfatter bl.a. gennemgang af
ansøgningen, partshøring om afgørelse af væsentlig ændring, afgørelse,
eventuel fysisk besigtigelse af nye eller ændrede fysiske rammer,
gennemgang af nye oplysninger på Tilbudsportalen, eventuelt interview af
tilbudsleder for uddybning af ændringsønsket, eventuelt af interview af
medarbejdere, gennemgang af eventuelt ændret tilbudsbudget og
udfærdigelse af ny godkendelsesskrivelse.
Taksterne for 2023 udgør:
Væsentlig ændring af eksisterende tilbud
Socialtilsyn Socialtilsyn Socialtilsyn
Nord
Midt
Syd
0-7
11.072
8.167
7.480
pladser
8-24
13.287
9.800
8.976
pladser
25-49
22.145
16.333
14.961
pladser
50+
33.217
24.500
22.441
pladser
Socialtilsyn
Øst
9.206
11.047
18.411
27.617
Socialtilsyn
Hovedstaden
8.470
10.164
16.941
25.411
De fem socialtilsyn bemærker, at Ankestyrelsen i en afgørelse af 18. januar
2023 vedr. klage over en afgørelse fra Socialtilsyn Syd om takstopkrævning
for behandling af ønske om en delvis ny godkendelse stadfæstede, at
takster for delvis ny godkendelse skal fastsættes på samme måde som
taksterne for godkendelse og driftsorienteret tilsyn.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om ministeren finder, at den nævnte pris for en adresseændring er rimelig
2679941_0003.png
Det kan i øvrigt bemærkes, at socialtilsynenes fælles finansieringsmodel har
været vurderet i en revision. Ved Hjørring Kommunes samlede
revisionsproces for regnskabsår 2019 gennemgik Socialtilsyn Nords
takstberegning for 2019 særskilt juridisk-kritisk revision foretaget af Hjørring
Kommunes eksterne revisor (BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab).
BDO konkluderede følgende: ”Det er vores opfattelse, at der er en
tilfredsstillende styring og overvågning som sikrer, at grundlaget for
beregning af takster på de udvalgte områder følger lovgivningen.
Det er ligeledes vores vurdering, at socialtilsynets takstberegningsmodel
sikrer, at der beregnes særskilte takster for tilsynets forskellige tilbudstyper,
som lovgivningen foreskriver. Vi vurderer desuden, at der er tilrettelagt gode
interne forretningsgange, som sikrer en overvågning af lovændringer, med
henblik på løbende tilretning/justering af budgetgrundlaget.
Gennemgangen har ikke givet anledning til anbefalinger.”
De fem socialtilsyn bemærker endvidere, at socialtilsynenes eventuelle
over- eller underskud skal indregnes i takster og objektiv finansiering senest
efter to år, jfr. § 28, stk. 3, i bekendtgørelse om socialtilsyn.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3