Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1969
Doknr.
677015
Dato
22-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 24. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
122 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 122:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Selveje Danmark: Socialtilsynet tager
17.820 kroner for en adresseændring” på altinget.dk den 20. februar 2023, og
vil ministeren bekræfte de i artiklen nævnte priser og redegøre for, hvad de
priser dækker over, og hvordan de fastsættes?”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at socialtilsynets godkendelse af et tilbud som
minimum skal indeholde en beskrivelse af de fem forhold, som er oplistet i
socialtilsynslovens § 5, stk. 2, der bl.a. angår adresse og fysiske rammer, og
disse forhold karakteriseres derfor som væsentlige oplysninger i forhold til
tilbuddets godkendelse.
En ændring af et tilbuds adresse, som omtales i artiklen, karakteriseres derfor
som en væsentlig ændring i forhold til tilbuddets godkendelse, og som
socialtilsynet, jf. § 24, stk. 4, i bekendtgørelse om socialtilsyn, fastsætter en
særlig takst for. Tilsynsmæssigt kan en ændring af et tilbuds adresse bl.a.
indebære, at socialtilsynet vil skulle gennemgå ansøgningen, foretage eventuel
fysisk besigtigelse af de fysiske rammer på adressen, gennemgå nye
oplysninger på Tilbudsportalen, gennemføre eventuelt interview af tilbudsleder
m.fl. for uddybning af ændringsønsket, foretage partshøring om afgørelse og
udfærdige ny godkendelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålets del angående fastsættelsen af taksten
for væsentlige ændringer har Social-, Bolig- og Ældreministeriet indhentet
bidrag fra socialtilsynet, som samlet oplyser følgende:
”De 5 socialtilsyn i Danmark skal hvert år opgøre deres omkostninger og på
den baggrund beregne takster og objektive finansieringsbidrag for
godkendelser og tilsyn i det kommende år. Landets fem tilsynskommuner
anvender en fælles finansieringsmodel til takstberegningen. Dette
understøtter ensartethed på landsplan og sikrer, at taksterne er
omkostningsægte.
Retningslinjerne for socialtilsynenes takstopkrævning mv. er fastlagt i
bekendtgørelse om socialtilsyn § 24, jf. socialtilsynslovens § 23. Taksterne
fastsættes for et år ad gangen. Taksterne fastsættes som generelle takster
1