Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2673956_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 10-03-2023
Enhed: FVJUR
Sagsbeh.: MAJB
Sagsnr.: 2023-820
Dok. nr.: 591149
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 121 (Alm. del), som Folketingets
Socialudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 24. februar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 121:
”Vil
ministeren redegøre for, om kommunen er forpligtiget til at inddrive penge fra
børnene i sager af den karakter, der omtales i artiklen
”Borgmester efter stor regning
til børn: Der kan findes en løsning” bragt i Nordjyske den 22. februar 2023?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at tilsynet med kommunerne varetages af Ankestyrelsen i første in-
stans med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
Ankestyrelsens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at Ankestyrelsen fører tilsyn
med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lov-
givning.
Tilsynet kan ikke tage stilling til, om en kommune har handlet rimeligt eller hensigts-
mæssigt. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er anledning til at rejse en tilsynssag.
Jeg kan ikke udtale mig nærmere om en konkret sag, som Ankestyrelsen ikke har haft
lejlighed til at vurdere, om der er anledning til at tage op til behandling. Det skyldes,
at jeg derved risikerer at gøre mig inhabil i forhold til Indenrigs- og Sundhedsministe-
riets eventuelle senere behandling af sagen som overordnet tilsynsmyndighed.
Jeg kan dog generelt vejledende oplyse, at kommuners opgavevaretagelse er i vidt
omfang reguleret i den skrevne lovgivning. Såfremt et område ikke er reguleret i den
skrevne lovgivning, finder de almindelige kommunalretlige grundsætninger om kom-
muners opgavevaretagelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler) anvendelse.
Efter almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevareta-
gelse antages at gælde en helt generel pligt for kommuner til i alle deres forhold at
handle økonomisk forsvarligt. Dette indebærer, at en kommune skal søge at inddrive
sine tilgodehavender så effektivt som muligt.
Kommunalbestyrelsen skal derfor i hvert enkelt tilfælde foretage et samlet skøn over
mulighederne for at få inddrevet en fordring uden urimelige store omkostninger i for-
hold til fordringens størrelse.
En beslutning om at eftergive og afskrive en fordring må alene være begrundet i hen-
synet til kommunes økonomi og ikke i et hensyn til skyldneren, medmindre der er
hjemmel til, at kommunen kan begunstige skylderen.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. , om kommunen er forpligtiget til at inddrive penge fra børnene i sager af den karakter, der omtales i artiklen Borgmester efter stor regning til børn: Der kan findes en løsning bragt i Nordjyske den 22. februar 2023
Hvorvidt der foreligger sådanne omstændigheder, at der efter lovgivningen er grund-
lag for, at en kommune lovligt kan eftergive en fordring, beror på en konkret vurde-
ring.
Såfremt denne vurdering fører frem til, at der må antages ikke at være grundlag for at
eftergive en fordring, er kommunen således forpligtet til at søge sin fordring indfriet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2