Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2669286_0001.png
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils
talepapir
Anledning
Besvarelse af samrådsspørgsmål A-
C
Torsdag d. 23. februar kl. 14.15-
15.15
Christiansborg
Ca. 15 minutter
Samråd
SOU
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samrådsspørgsmål A
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen op til jul 2022 foreslog at bruge
midler afsat til handicapområdet på finansloven for 2022 til ekstra vinter- og
julehjælp, jf. pressemeddelelse fra ministeriet af den 21. dec. 2022.”
Samrådsspørgsmål B
”Vil ministeren redegøre for, om SVM-regeringen vil leve op til allerede
indgåede aftaler på handicapområdet fra finansloven for 2022 og dermed på ny
invitere til forhandlinger om udmøntning af midlerne bl.a. i forlængelse af
evalueringen på det specialiserede socialområde?”
Samrådsspørgsmål C
”Vil ministeren redegøre for, hvilke planer regeringen har på handicapområdet
– udover den tidligere S-regerings forslag om en specialeplan uden særlige
forpligtelser for kommunerne?”
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for spørgsmålene og muligheden for at drøfte
regeringens ambitioner på handicapområdet.
Som statsministeren sagde i sin åbningstale, så skal borgere
med handicap kunne mærke, at vi har et velfærdssamfund.
Og der er altså et stykke vej igen. I det her samråd vender vi
nogle af de spørgsmål, der er på handicapområdet.
Men jeg vil gerne sige, at jeg mener, at det er noget, der skal
fylde rigtig meget i den her valgperiode, fordi der er lang vej
hjem.
Og hvis man skulle være i tvivl om, at der er lang vej hjem,
så kan man bl.a. læse den tråd, der var på min Facebook-
profil i forbindelse med, at jeg som ny minister lagde ud og
spurgte til input på området.
Jeg har været væk fra området tre-et-halvt år og vender
tilbage og siger, hvordan stikker snablen ned i, hvordan står
det til lige nu? Så hvis man mangler historier på, hvordan det
står til, så vælter det ind med historier der
Altså personlige beretninger om et system, der møder
borgerne med mistillid, hvor rigtig mange borgere føler sig
stavnsbundet til den kommune, de bor i. Hvor der er rigtig
store problemer med overgangene fra ung til voksen, som
ordførerne også er inde på, og i øvrigt også fra voksen til
ældre, hvis jeg må lægge til. Der er rigtig store
vanskeligheder på handicapområdet, og hvis man skal gå
lidt analytisk til værks, hvorfor er det så, at vi har haft et
sundhedsområde, altså et somatisk sundhedsområde, som
har bygget oven på sig selv de sidste tusinde år, hvor man
har forfinet og udviklet og videregjort, og gjort det typisk også
i fællesskab med hinanden, man har tilmeld samme sprog,
nemlig latin, på tværs af landegrænser, og har på den måde
kunne forfine maskerne i det sikkerhedsnet, man har på
sundhedsområdet.
På skoleområdet det samme, altså siden oprettelsen af
University of Oxford i England, så har man i den vestlige
verden forfinet og puttet ovenpå, videreudviklet og gjort op
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
med uddannelsesområdet, og i øvrigt også, hvor lande har
ladet sig at inspirere hinanden.
Altså vi skal jo ikke mere end nogle årtier tilbage, før det
man gjorde med borgere med handicap, det var, at man
sendte dem ud på nogle øer, og så smed man nøglerne til
færgen væk, eller hvad man nu gjorde, altså det er jo
fuldstændig horribelt, hvis man går ikke særlig lang tid
tilbage i historien og ser i hvor lille et omfang man
overhovedet havde en handicappolitik, som vi i dag ville
anerkende som en handicappolitik.
Så hvis man skal gribe lidt analytisk til, hvordan kan vi have
så relativt store forskelle, altså med fejl og mangler, fordi
dem kender vi jo også både på skoleområdet og på
sundhedsområdet, det er jo langt fra fordi alt er perfekt, men
sammenligner man med socialområdet, så er de to andre
områder jo fantastisk godt kørende, og så kigger man ind på
socialområdet og tænker, oh my osv., fordi vi mangler
fundamentale kvalitetsstandarder, vi mangler
uddannelseskrav, vi mangler specialeplanlægning, vi
mangler systematik, vi mangler viden, vi mangler data, vi
mangler erfaringer, vi mangler alle mulige andre ting, og det
er dén saks, de mange historier vidner om, og som jo også
gør, at man som borger, hvis man får et barn med handicap,
og hvis man nu ikke har været så meget i kontakt med sit
velfærdssamfund, andet end når man skulle melde ungerne i
skole, i daginstitutioner eller de gange man har været på
hospitalet, så har man en forventning om et meget velsmurt
maskineri, og så får man et barn med handicap, og så bliver
man faktisk en anelse rystet over, hvordan virkeligheden så
ser ud i det, der skulle være et af verdens bedste
velfærdssamfund, fordi det så slet ikke har den standard,
man på en eller anden måde som borger, kunne have
forventning om.
Der er altså nogle helt grundlæggende problemer og det er
det, der er opgaven, det er at få dem frem, hvor de er i dag,
på tværs af både handicap og meget store dele af
socialområdet, og så få dem flyttet hen et sted, hvor vi kan
være det bekendt, og hvor der er en sammenlignelighed
med de andre velfærdsområder.
Det er jo ikke meningen med vores velfærdssamfund, at det
er den opfattelse, og det man skal møde, som man møder i
dag på handicapområdet. Derfor er det også rigtig vigtigt,
efter min mening, at både den tidlige regering og den
nuværende regering, ligger så meget vægt på at komme
videre med det her område.
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
[Spm. C: Regeringens planer på handicapområdet]
Altså, jeg har så valgt at svare lidt omvendt, det vil sige
spørgsmål C først, i forhold til planerne på
samrådsspørgsmålet
Og der bemærker jeg, at spørgeren har en præmis om, at vi
blot viderefører den
”tidligere S-regerings
specialeplanlægning uden særlige forpligtelser for
kommunerne.”
Det synes jeg jo er lidt tidligt at konkludere på i spørgsmålet -
vil jeg gerne sige.
[Specialeplanlægning]
I al beskedenhed har jeg selv som socialordfører stået
fadder til idéen om en specialeplanlægning på socialområdet
og handicapområdet. Og har i øvrigt også gennemført det på
undervisningsområdet, der jeg sad der i forhold til
specialeundervisning.
Og når vi optaget af specialeplanlægning og specialiseret
hjælp, så er det jo fordi, at en del af de borgere vi taler om
har meget komplekse problemstillinger. Og hvis vi bare tager
almengruppen af børn på skoleområdet, så har vi jo knap
4.000 regler for, hvordan vi skal undervise dem.
Det er så måske lige over kanten. Vi kunne nok klare os med
lidt færre regler. Men når vi taler om det her område, så taler
vi om noget, hvor kvalitetsstandarderne ikke er der. De
findes simpelthen ikke. Og det vil sige, at det kan godt være,
at vi skal gå fra de der knap 4.000 regler på skoleområdet til
100 eller 20.
Det må min gode kollega Mathias Tesfaye finde ud af. Men
på handicapområdet er det så nok en god idé, at vi indfører
nogle kvalitetsstandarder. Og det vil sige, at der er
manøvren en anden. Og jeg vil sige i forbindelse med, at vi
skal tale specialeplanlægning, der er jo simpelthen et
spørgsmål om, at tilbuddet skal bygge på den nyeste viden.
Og så i øvrigt selvfølgelig, at de mennesker, der arbejder på
området, også har fået den uddannelse, der skal til i videre
udstrækning end det tilfældet i dag.
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
Og som det jo fremgår af regeringsgrundlaget, skal vi være
bedre til at udnytte den ressource, som mennesker med
handicap er i vores samfund.
Det er mig fuldstændig komplet ubegribeligt, at så mange
mennesker med handicap har et stort ønske om at få et
arbejde. Og vi hører virksomheder sige, at der mangler
arbejdskraft i Danmark, og så lykkes det så alligevel
åbenbart ikke for borgere med handicap at kunne komme ind
i de jobs. Det tror jeg, at vi kan gøre rigtig meget bedre, og
det er noget af det, vi har forpligtet os på at kigge på i
forbindelse med handicapområdet i regeringsgrundlaget.
Så bare for at sige, at jeg mener jo ikke kun, at vi taler
specialeplanlægning. Der er også nogle andre ting, der skal
lægges til det i forhold til, hvad der skal til. Der er simpelthen
for mange, der står uden job og uden at være en del af
uddannelsessystemet.
Samtidig peger DH på – med udgangspunkt i en analyse fra
VIVE – at 49.000 er ledige med et selvopfattet handicap,
som er klar til at tage et arbejde. Nogle på fuld tid på
almindelige vilkår, mens andre kan arbejde fem timer om
ugen med noget støtte. Nogle har for eksempel et synligt og
fysisk handicap, imens andre har et psykisk og usynligt
handicap.
Fælles for dem er, at de har et stærkt ønske om at komme
ind og bidrage på arbejdsmarkedet med det, de kan.
Det mener jeg simpelthen er et problem, vi kan og skal løse.
[Handlingsplan for uddannelse og beskæftigelse]
For at lægge lidt oven i det med specialeplanlægningen, så
vil regeringen udarbejde en handlingsplan med det formål at
skabe muligheder for mennesker med handicap.
Hvor vi bl.a. vil sætte mål for, at flere med handicap ud på
arbejdsmarkedet, og se på muligheder for at skabe mere
fleksible uddannelsesveje, også for studerende med
handicap.
Det er jo ikke fordi vi fra regeringens side har alle
løsningerne. Altså når vi taler om noget, hvor de to andre
velfærdsområder har tusindårige udviklinger bag sig, så tror
jeg man skal være lige lovlig koldhøne, hvis man siger vi
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
bare har alle svarene på, hvordan vi så kommer derhen og
socialområdet kan det samme.
Vi skal i gang, og det mener jeg vi skal - alle i fælleskab.
Folketingets parti er bredt, og ikke bare i regeringen, og i
øvrigt også sammen med de interessenter, der er på
området. Og så skal det selvfølgelig involvere flere
ministerier end blot mig eget. Nemlig også
Beskæftigelsesministeriet og Uddannelses- og
Forskningsministeriet, hvor vi skal drøfte sammen med
bruger- og fagorganisationer, hvordan vi kommer videre.
[Forenkling af reglerne for visitation til hjælpemidler]
Regeringen ønsker at forenkle reglerne for visitation til
hjælpemidler, også noget som jeg mener er helt vildt vigtigt,
så borgerne oplever øget tilgængelighed, mindre ventetid og
meget mere smidig visitation.
Og hvis jeg skal komme med et billede på, hvor håbløst
gammeldags jeg synes det er. Hvis man i dag får stjålet en
cykel - det er der nogle af os der bor i København, der har
prøvet enkelte gange i vores tilværelse. Så logger man ind
på en app, skriver tingene ned som man skal, og 24-48 timer
senere er pengene leveret på ens konto.
Altså de forsikringsselskaber har jo fanget, at der er et eller
andet trade-off mellem kontrol og mistillid på den ene side.
Og så at det jo koster, og det derfor ender med at være dyre
med kontrol og mistillid. End bare at udbetale pengene og så
lave en stikprøvekontrol.
Der er et eller andet, efter min mening, håbløst umoderne
ved, at vi ikke kan finde ud af at levere en stor del af den
service, der er i vores velfærdssamfund. På lige så smidig
vis som det forsikringsselskaberne er gået over til henover
den sidste 20-årige periode
Ja, så der er jo et eller andet i at lade os inspirere af,
hvordan de gør og overveje om vi bruger ressourcerne
rigtigt.
Jeg så en sag her for nylig, hvor jeg sad og gennemgik,
hvordan de visiterede, hvor man jo simpelthen er inde og
visitere til, om der er ekstra vask forbundet med at have et
barn med det og det handicap. Og om man så skal have
nogle bestemte typer af underlag i forhold til sengevædning
Altså, jeg ved godt hvad en djøffer eller en sagsbehandler
koster i timen. Og det vil sige, at det godt nok ikke er meget
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
tid man skal bruge på at sidde og gøre de ting op, før
sagsbehandlingen er væsentligt dyrere end at udbetale
pengene på det glatte ansigt.
Her i Folketinget har vi jo for mange, mange år siden fundet
ud af at gøre det med vores eget vederlag. Altså fordi der er
det jo simpelthen sådan, at man i gamle dage fik penge på
bong, så at sige. Og så gik man over til, at vi får det der
ekstra omkostningstillæg ved siden af, simpelthen i
erkendelse af, at det vil fjerne nogle af de store frustrationer,
mennesker med behov for hjælpemidler oplever i dag.
Det vil fjerne nogle af de store frustrationer, mennesker med
behov for hjælpemidler oplever i dag.
[Spm. B.: Om regeringen vil leve op til FL22]
Og så i forhold til spørgsmål B, om regeringen vil leve op til
finansloven for 2022, de aftaler der er blevet indgået der, og en
redegørelse for det.
Så skulle FL22 udmøntes ved bl.a. to lovforslag.
Og så kom der et folketingsvalg, der kom i vejen, og det
betød, at lovforslaget om
hurtigere og mere fleksibel hjælp til
mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme,
der
blev fremsat i oktober sidste år, det bortfaldt. Dette lovforslag
har vi på lovprogrammet til fremsættelse Mar I - altså i
begyndelsen af marts i år, i stedet for
Og i forhold til
lovforslaget om udvidelse af ordningen med
varsling ved kommunernes afgørelser om frakendelse eller
nedsættelse af hjælp,
som ordføreren også refererede sig og
spurgte til, så blev DUT-forhandlingerne, som det så
mundret hedder – til dem der ser med, så er det
forhandlingerne mellem kommuner og stat om priserne –
ikke gennemført. Det vil sige, at som tingene står lige nu, ser
det ud til ændringen gennemføres inden for den afsatte
økonomi.
Men pengene er jo sat af og ministeriet fortsætter
forhandlingerne med KL, i forhold til at få afklaret, hvilken
økonomi der så forbundet til det her forslag. Derfor afventer
fremsættelsen, og jeg kan ikke sige nu på hvilket tidspunkt vi
kommer til at fremsætte det
Men den bekendtgørelsesændring, der sikrer borgere med
en hjælperordning får flere aktive hjælpertimer fremfor
rådighedstimer trådte i kraft 1. januar 2023. Så den er altså
udmøntet og er trådt i kraft.
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om handicapområdet, jf. SOU alm. del – samrådsspørgsmål A-C, til social- og boligministeren
[Spm. A: Finanslovsmidler til ekstra vinter- og julehjælp]
Endelig er der udmøntningen af midlerne til
specialeplanlægning, som vi i regeringsgrundlaget har
bekræftet, at vi vil gennemføre. Og som ordførerne
selvfølgeligvil blive indkaldt til forhandlinger om.
Og det var faktisk fordi, at de forhandlinger ikke blev
afsluttet, og de penge stod og blinkede op mod årsskiftet. Og
det vil sige, det var et spørgsmål om, om pengene skulle
ryge tilbage og ikke blive udmøntet overhovedet, eller om vi
skulle finde noget andet at bruge dem på fra det år. Altså det
vil sige, der er jo igen penge i år til området.
Og det vil sige, det var et spørgsmål om, hvis man må være
så fri at sige, om pengene skulle falde tilbage i den store
kasse, eller om vi skulle bruge dem til noget andet fornuftigt,
nu det ikke var lykkedes at lande en aftale inden valget.
Og der derfor ikke var lovhjemmel til at udbetale dem til
specialeplanlægning, fordi det lå der jo simpelthen ikke
aftaler og lovgivning omkring.
Og derfor kan man sige, at jeg er faktisk ret glad for, at vi
foretog den prioritering, fordi de ellers ville være røget tilbage
i den store kasse, og jeg synes jo, det er fornuftigt at bruge
dem til nogen, der står og mangler penge, nu vi ikke havde
grundlag for at bruge dem på det andet. Og så vil jeg sige, at
det har ikke nogen som helst betydning for, at der er de
midler, der er i 2023 i forhold til det specialiserede område,
og derfor har vi uforandret også den økonomi at arbejde med
i forhold til det aftaleværk, der skal laves.
Men jeg synes, vi har rigtig meget arbejde foran os, og jeg
glæder mig til samarbejdet omkring det. Og tak for
anledningen til at drøfte her.
8