Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2669872_0001.png
Folketingets socialudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 608
Doknr.
6976
Dato
02-03-2023
Svar på spørgsmål fra Charlotte Broman (SF) stillet den 15. februar 2023.
Spørgsmål nr. 108:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor Danmarks Statistiks opgørelse over modtagere af
hjælp efter henholdsvis §§ 95 og 96 i serviceloven mangler oplysninger fra 26 kommu-
ner, idet der kun er data med fra 72 kommuner?”
Svar:
Jeg har indhentet svar fra Danmarks Statistik, som oplyser mig følgende:
”Ved besvarelsen af spørgsmålet har Danmarks Statistik taget udgangspunkt i stati-
stikbanktabellen om Modtagere af handicapydelser efter område og ydelsestype (tabel
HAND07). Alle kommuner har indberettet data fra 2018 og frem. Som det fremgår af
dokumentationen til statistikken, er det kun 72 kommuner, som har godkendt alle
data siden statistikkens start i 2015. De resterende 26 kommuner har i varierende om-
fang ikke godkendt alle data fra 2015-2018. Dette kan skyldes, at kommunernes syste-
mer ikke var modne til at indberette data i starten af statistikkens levetid. Visse kom-
muner har fået dispensation, da tidlige data ikke kan genskabes, så kommunerne først
skal indberette data fra det tidspunkt, hvor data er pålidelige, dog som minimum fra
2018 og frem.
Da alle kommuner har indberettet data fra 2018 og frem, betyder værdien ’0’ i en celle,
at den pågældende kommune ikke har borgere, som modtager ydelser efter Servicelo-
vens §§ 95 og 96. Det betyder ikke, at der ikke er data fra kommunen. For tidligere pe-
rioder, hvor manglende data kan forekomme, bruges markeringen ’..’, hvis der mang-
ler data.
Danmarks Statistik tager som hovedregel kontakt til kommuner, som ikke har indbe-
rettet data på en given ydelse for at sikre, at der ikke er tale om en fejl, fx at ydelsen
administreres af en anden afdeling, som ikke er bekendt med, at ydelsen skal indberet-
tes.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre