Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2675368_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1662
Doknr.
679150
Dato
15-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 15. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
107 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 107:
”Vil ministeren oplyse, om der over de seneste fem år er sket en ændring af
Ankestyrelsens måde at vurdere kommunernes skønsmæssige vurderinger?
Der henvises til Muskelsvindfondens oplevelser af afgørelser i Ankestyrelsen
beskrevet i artiklen "Månen er en grøn ost – hvis kommunen siger det", bragt
på muskelsvindfonden.dk den 9. feb. 2023.”
Svar:
Til besvarelse af spørgsmål, har jeg indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som
oplyser følgende:
”Ankestyrelsen prøver kommunernes afgørelser inden for rammerne af
retssikkerhedslovens § 69, og rammerne er uændrede de seneste fem år. Det
fremgår af bestemmelsen, at styrelsen kan efterprøve retlige spørgsmål.
Bestemmelsen gælder bl.a. for det sociale område.
Ankestyrelsen prøver altid, om kommunen har anvendt de materielle regler i fx
lov om social service korrekt. Derudover prøver Ankestyrelsen, om kommunen
har overholdt de almindelige forvaltningsretlige principper om lovlig forvaltning
(fx magtfordrejningslæren, lighedsgrundsætninger m.v.). Ankestyrelsen prøver
blandt andet ligeledes fuldt ud, om sagen er tilstrækkeligt oplyst, om sagens
faktiske omstændigheder er rigtigt gengivet, og om der er sket fejl i
sagsbehandlingen. Ankestyrelsens prøvelse omfatter også en prøvelse af
lovligheden af de kriterier, som kommunen har lagt til grund, og om kommunen
har foretaget et individuelt skøn.
Som udgangspunkt prøver Ankestyrelsen således alene de retlige rammer for
det skøn, som indgår i en kommunal afgørelse.
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at kommunens skøn ikke er udøvet inden for de
retlige rammer, tilsidesætter styrelsen kommunens afgørelse og dermed også
skønnet. Ankestyrelsen vil i så fald, hvis det er muligt, træffe en ny afgørelse,
der er inden for de retlige rammer. Ankestyrelsen vil således i den situation
sætte sit eget skøn i stedet for kommunens. Hvis det ikke er muligt, fx fordi
sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst, vil Ankestyrelsen hjemvise sagen til fornyet
behandling ved kommunen.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oplyse, om der over de seneste fem år er sket en ændring af Ankestyrelsens måde at vurdere kommunernes skønsmæssige vurderinger
2675368_0002.png
Hvis kommunernes skønsmæssige vurderinger omvendt er udøvet korrekt, vil
Ankestyrelsen som udgangspunkt i stedet konstatere, at der ikke er grundlag for
at tilsidesætte kommunens skønsmæssige vurdering.
Ankestyrelsen kan derudover oplyse, at styrelsen hele tiden har fokus på at sikre
kvaliteten af styrelsens arbejde, herunder at sikre ensartethed på tværs af de
sagsbehandlende kontorer i styrelsen.
Styrelsen har derfor i mange år gennemført en årlig central kvalitetsmåling, og –
som et nyere tiltag – centrale tematiske kvalitetsopfølgninger, hvor forskellige
spørgsmål af tværgående relevans undersøges nærmere med henblik på at sikre
ensartethed i styrelsen.
Emnet for den første tematiske kvalitetsopfølgning var rammerne for styrelsens
prøvelse (primært på social- og beskæftigelsesområdet). Der var tale om et
projekt, der blev lanceret i styrelsen i første halvår 2021. Formålet var at
understøtte en ensartet tilgang til styrelsens prøvelse efter retssikkerhedslovens §
69, herunder ensartethed i formuleringerne af den prøvelse, styrelsen foretager.
Derudover overvåger Ankestyrelsen løbende styrelsens ankestatistik, herunder
omgørelsesprocenterne. Over tid ses det generelt, at omgørelsesprocenterne
fluktuerer. Ankestyrelsen kan henvise til Social- og Ældreministeriets svar af 16.
maj 2022 på spørgsmål nr. 400 (alm. del).
Ankestyrelsen inddrager også eksterne kvalitetsparametre som
ombudsmandssager og sager ved domstolene i vurderingen af styrelsens kvalitet
i arbejdet. Styrelsen traf i 2021 ca. 43.000 afgørelser i alt (ekskl. afgørelser fra de
6 nævn, som styrelsen sekretariatsbetjener). I 2021 afsluttede ombudsmanden
563 sager vedrørende Ankestyrelsens afgørelser, svarende til 1,2 pct. af
styrelsens samlede afgørelser i 2021, og udtalte kritik i 3 af sagerne. I 2020
modtog styrelsen kritik i 5 ud af 672 afsluttede sager hos ombudsmanden.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1 – SOU alm. del – svar på spm. 400
2