Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Victoria Velasquez
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 23/02306
–
2023-1756
30. marts 2023
Socialudvalget har i brev af 14. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 105
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil
ministeren redegøre for hvem, der har ansvaret for at sikre, at borgere uden en
NemKonto får udbetalt deres ydelser, når Digitaliseringsstyrelsen på den ene side
oplyser, at ”hvis du ikke kan få oprettet en konto, skal
du kontakte den myndighed,
du skal have penge fra. Den har nemlig pligt til at udbetale dine penge og kan
eventuelt hjælpe dig med at finde en løsning”, når KL omvendt oplyser, at ”en
kommune har fået bekræftet hos Ankestyrelsen, at den ikke skal udbetale midlerne
på anden vis, men i stedet lade dem ophobe, mens de afventer, at borgeren får en
konto”? Der henvises til artiklen ”Banker slår hårdt ned på samfundets svageste og
øger deres desperation” fra Politiken d. 12. februar 2023?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Beskæftigelsesministeriet indhentet oplysninger fra Er-
hvervsministeriet, som oplyser:
”Banker
er i udgangspunktet forpligtede til at tilbyde forbrugere en basal beta-
lingskonto, så forbrugerne f.eks. kan modtage offentlige ydelser, løn mv. Retten til
en basal betalingskonto gælder alle forbrugere, der har lovligt ophold i et
EU/EØS-land, samt forbrugere, som ikke har fået opholdstilladelse, men som ikke
kan udsendes.
Lov om betalingskonti indeholder en udtømmende liste af tilfælde, hvor en bank
kan afslå at oprette en basal betalingskonto til en forbruger. Banken kan bl.a. af-
vise at åbne en basal betalingskonto, hvis det vil føre til en overtrædelse af hvid-
vasklovens regler. Ligeledes kan banken afvise, hvis forbrugeren har optrådt an-
stødeligt eller til gene for bankens øvrige kunder eller ansatte ligesom banken ikke
er forpligtet til at stille en konto til rådighed, hvis forbrugeren ikke har en reel inte-
resse i at åbne kontoen.”