Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2684780_0001.png
Folketingets Socialudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 23/02306
2023-1756
30. marts 2023
Socialudvalget har i brev af 14. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 105
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil
ministeren redegøre for hvem, der har ansvaret for at sikre, at borgere uden en
NemKonto får udbetalt deres ydelser, når Digitaliseringsstyrelsen på den ene side
oplyser, at ”hvis du ikke kan få oprettet en konto, skal
du kontakte den myndighed,
du skal have penge fra. Den har nemlig pligt til at udbetale dine penge og kan
eventuelt hjælpe dig med at finde en løsning”, når KL omvendt oplyser, at ”en
kommune har fået bekræftet hos Ankestyrelsen, at den ikke skal udbetale midlerne
på anden vis, men i stedet lade dem ophobe, mens de afventer, at borgeren får en
konto”? Der henvises til artiklen ”Banker slår hårdt ned på samfundets svageste og
øger deres desperation” fra Politiken d. 12. februar 2023?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har Beskæftigelsesministeriet indhentet oplysninger fra Er-
hvervsministeriet, som oplyser:
”Banker
er i udgangspunktet forpligtede til at tilbyde forbrugere en basal beta-
lingskonto, så forbrugerne f.eks. kan modtage offentlige ydelser, løn mv. Retten til
en basal betalingskonto gælder alle forbrugere, der har lovligt ophold i et
EU/EØS-land, samt forbrugere, som ikke har fået opholdstilladelse, men som ikke
kan udsendes.
Lov om betalingskonti indeholder en udtømmende liste af tilfælde, hvor en bank
kan afslå at oprette en basal betalingskonto til en forbruger. Banken kan bl.a. af-
vise at åbne en basal betalingskonto, hvis det vil føre til en overtrædelse af hvid-
vasklovens regler. Ligeledes kan banken afvise, hvis forbrugeren har optrådt an-
stødeligt eller til gene for bankens øvrige kunder eller ansatte ligesom banken ikke
er forpligtet til at stille en konto til rådighed, hvis forbrugeren ikke har en reel inte-
resse i at åbne kontoen.”
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om ministeren vil redegøre for hvem, der har ansvaret for at sikre, at borgere uden en NemKonto får udbetalt deres ydelser
Derudover har ministeriet indhentet oplysninger fra Ankestyrelsen med henblik på
at få deres kommentar til KL’s
udtalelse om, at kommunen ikke skal udbetale mid-
lerne på anden vis, hvis en borger ikke har en NemKonto.
Det fremgår af Ankestyrelsens besvarelse, at:
”Hvis
en borger ikke i forbindelse med en udbetaling fra en offentlig myndighed har
anvist en Nemkonto eller fået oprettet en specifik konto, skal den offentlige myndighed
sikre, at borgeren eller virksomheden får anvist sit tilgodehavende på anden måde.
Det fremgår af § 31 i bekendtgørelse om Nemkontoordningen, jf. bekendtgørelse nr.
647 af 13. april 2021.
Betaling på anden måde kan fx ske ved, at den udbetalende myndighed anviser udbe-
talingen til en statsejet konto oprettet af Digitaliseringsstyrelsen, hvortil den udbeta-
lende myndighed kan udbetale med frigørende virkning, såfremt den udbetalende
myndighed underretter betalingsmodtageren, forinden udbetalingen foretages. Når
beløbsmodtageren herefter anviser en Nemkonto, overføres tilgodehavendet fra den
statsejede konto til den anviste Nemkonto.
Den udbetalende myndighed kan alternativt vælge selv at foretage udbetalingen, efter
at have modtaget information fra Nemkontosystemet om, at betaling ikke kan gennem-
føres på grund af manglende kontooplysning. Det fremgår af bekendtgørelsens § 32,
stk. 2.
Jeg kan henholde mig til svarene fra Erhvervsministeriet og Ankestyrelsen. Desuden
har KL i en efterfølgende artikel i Politiken medgivet, at deres udmelding ikke var helt
korrekt og kunne misforstås.
Der er således ikke nogen tvivl om, at det er kommunernes ansvar at sikre sig, at bor-
gere uden NemKonto får deres ydelser udbetalt på en anden måde.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2