Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
14. marts 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 89 (Alm. del) af 17. februar
2023 stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Hvad ville arbejdsudbudseffekten være af regeringens planlagte ændring af tops-
kattegrænsen, hvis Finansministeriet anlagde et forsigtighedsprincip og anvendte
den laveste arbejdsudbudselasticitet på 0,01, som fremgår af Dansk Økonomi, ef-
terår 2018 litteraturgennemgang?
Svar
Regeringen vil gennemføre en skattereform, der øger lønmodtagernes rådigheds-
beløb og gør det mere attraktivt at arbejde og yde en ekstra indsats,
jf. Ansvar for
Danmark.
Reformen indeholder bl.a. en omlægning af topskatten, så topskattesat-
sen reduceres med 7,5 pct. for indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) op til
750.000 kr. og samtidig forhøjes topskattesatsen med 5 pct.-point for indkomster
(før arbejdsmarkedsbidrag) over 2,5 mio. kr. Det lægges til grund, at det er denne
omlægning af topskatten, der henvises til, når der spørges til den planlagte æn-
dring af topskattegrænsen.
De økonomiske ministerier anerkender, at skøn over ændringer i arbejdsudbuddet
ved skatteændringer er forbundet med usikkerhed. Helt generelt vil der altid være
et element af usikkerhed i beregninger af adfærdsvirkninger. Dels fordi viden om
adfærdsændringers størrelse
–
når en sådan viden findes
–
sjældent er præcis. Det
er blandt andet afspejlet i de estimerede elasticiteter i de nyere studier af betydnin-
gen af marginalskatter på arbejdsudbuddet,
jf. fx tabel II.1 i Dansk Økonomi efterår
2018.
Dels fordi ikke alle de dimensioner af adfærden, som påvirkes af en given
politikændring, nødvendigvis er empirisk belyst på en måde, som direkte kan an-
vendes i en effektvurdering.
På linje med den almindelige budgettering på finansloven søges der opgjort mid-
delrette skøn for samtlige elementer, herunder også adfærdsvirkningerne, i bereg-
ningen af strukturel saldo og finanspolitisk holdbarhed, således at der ikke er tale
om bias (systematisk skævhed) i hverken den ene eller den anden retning,
jf. Regne-
principper og modelanvendelse i Finansministeriet (2012).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K