Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2700735_0001.png
3. maj 2023
J.nr. 2023 - 1954
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 87 af 16. februar 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 88: MFU spm. om at redegøre for udviklingen i den illegale handel med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.
2700735_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for udviklingen i grænsehandlen med cigaretter, hvis gennem-
snitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.? I redegørel-
sen bedes Sverige blive inkluderet.
Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 687 (folketingsåret 2020-21).
Svar
Skatteministeriet skønner løbende over det aktuelle niveau for grænsehandlen med nydel-
sesmidler, herunder cigaretter, i
Skatteøkonomisk Redegørelse
på baggrund af forskellige data.
Skønnet omfatter både den lovlige grænsehandel, hvor danskerne køber til eget forbrug,
og den illegale handel, hvor cigaretterne indføres i Danmark med henblik på videresalg,
uden at der svares moms og afgifter. Skønnet inkluderer grænsehandel i Sverige.
Skatteministeriets skøn for omfanget af grænsehandlen med cigaretter ved en forhøjelse
af tobaksafgifterne svarende til forskellige priser er modelbaserede og fremgår af
tabel 1.
1
Ved den nuværende afgift er gennemsnitsprisen for en pakke cigaretter med 20 stk. for-
udsat at svare til 60 kr.
Tabel 1. Skøn over danskernes grænsehandel med cigaretter ved forskellige priser
Gennemsnitspris pr. cigaretpakke, kr.
60
70
80
90
100
Antal grænsehandlede cigaretter, mia. stk.
1,1
1,5
1,9
2,3
2,7
Anm.: Der er skønnet over afgiftsforhøjelser per pakke (inklusive moms), som med udgangspunkt i en gennemsnitlig pak-
kepris før afgiftsforhøjelsen på 60 kr. per pakke svarer til gennemsnitlige pakkepriser på 60 til 100 kr. Skønnet er beregnet
på baggrund af beregningsforudsætninger i forbindelse med grænsehandelskapitlet i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Kilde: Skatteministeriet.
Den skønnede effekt på grænsehandlens omfang ved ændrede tobaksafgifter er forbundet
med usikkerhed. Det gælder særligt i forbindelse med meget store afgiftsændringer, hvor
der blandt andet kan opstå uforudsete ændringer i grænsehandlen, herunder den illegale
handel. Modelberegningerne er derfor mest velegnede til konsekvensvurderinger af mar-
ginale afgiftsændringer. Endvidere er der i øjeblikket som følge af blandt andet corona-
pandemien usikkerhed forbundet med det nuværende strukturelle udgangspunkt, jf. sva-
ret på SAU alm. del
spørgsmål 84.
1
Skatteministeriets beregninger i forbindelse med afgiftsændringer på tobak er baseret på en model, der ikke er opdelt på
grænsehandel fra samtlige lande, hvorfra danskere grænsehandler. Modellen er derimod opdelt på to landekategorier be-
nævnt ”Tyskland” og ”Syd- og Østeuropa”, hvor grænsehandel i ”Tyskland” dog også dækker over grænsehandel i andre
omkringliggende lande, herunder Sverige.
Side 2 af 2