Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2700741_0001.png
3. maj 2023
J.nr. 2023 - 1948
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 84 af 16. februar 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om at redegøre for udviklingen i grænsehandlen med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.
2700741_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akku-
mulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften, forudsat at gennemsnits-
prisen på 20 cigaretter fra 1. januar 2024 politisk besluttes til henholdsvis 65-100 kr., an-
skueliggjort med 5 kroners intervaller? Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 684 (folketingsåret 2020-21).
Svar
Der er i svaret taget udgangspunkt i, at en forhøjelse af tobaksafgift på cigaretter træder i
kraft 1. januar 2024, og at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende.
Provenuskønnene ved forskellige afgiftsforhøjelser fra et udgangspunkt med en gennem-
snitspris på 60 kr. per pakke cigaretter fremgår af
tabel 1 nedenfor
og
figur 1,
hvor afgiftsfor-
højelserne er svarende til gennemsnitspriser per pakke på 65-100 kr. med 5 kroners inter-
valler. Den varige virkning svarer til, at der er opgjort en gennemsnitlig årlig provenuvirk-
ning fra og med 2024. Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed, jf. nedenfor.
Figur 1. Skøn over provenu efter tilbageløb og adfærd ved forhøjelse af tobaksafgifter
Mia. kr. (2023-niveau)
2024
0
-1
-2
-3
-4
-5
Gennemsnitspris for en pakke cigaretter, kr.
65
70
75
80
85
90
95
100
2025
2026
2027
2028
2029
Mia. kr. (2023-niveau)
2030
Varigt
0
-1
-2
-3
-4
-5
Anm.: Tobaksafgiften er forudsat forhøjet pr. 1. januar 2024, og afgifterne på røgtobak forudsættes tilsvarende forhøjet.
Ved de seneste forhøjelser af tobaksafgifterne som følge af Aftale om Finanslov for 2020 blev afgifterne på cigarer, cerutter
og cigarillos også forhøjet. Disse indgår ikke i beregningen, men provenuerne herfra udgør en ganske lille andel af det
samlede provenu fra tobaksafgifter. Der er skønnet over afgiftsforhøjelser på 5 til 40 kr. per pakke (inklusive moms), som
med udgangspunkt i en gennemsnitlig pakkepris før afgiftsforhøjelsen på 60 kr. per pakke svarer til gennemsnitlige pakke-
priser på 65 til 100 kr. Varig virkning er beregnet som virkning fra og med 2024, og beregningsteknisk forudsættes afgifts-
provenuet at vokse med nominelt BNP efter 2030, hvilket indebærer en fortsat indeksering af afgiften samt realvækst i af-
giftsgrundlaget. Skønnet er beregnet på baggrund af beregningsforudsætninger i forbindelse med grænsehandelskapitlet i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Kilde: Skatteministeriet.
En forhøjelse af tobaksafgifterne skønnes at mindske forbruget af tobak og medføre en
stigning i grænsehandlen, hvilket reducerer det indenlandske salg af tobak. I medfør af
højt afgiftsindhold i tobakspriserne er der forholdsmæssigt store afledte provenuvirknin-
ger forbundet med sådanne adfærdseffekter. Adfærdseffekterne betyder, at afgiftsforhø-
jelsen skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: MFU spm. om at redegøre for udviklingen i grænsehandlen med cigaretter, hvis gennemsnitsprisen på en pakke cigaretter er henholdsvis 60, 70, 80, 90 eller 100 kr.
2700741_0003.png
De afledte provenuvirkninger af ændrede tobaksafgifter bygger på modelbaserede skøn,
som er forbundet med stor usikkerhed. Det gælder særligt i forbindelse med meget store
afgiftsændringer, hvor der blandt andet kan opstå uforudsete ændringer i forbruget eller
grænsehandlen, herunder den illegale handel. Modelberegningerne er derfor mest veleg-
nede til konsekvensberegninger af mere begrænsede afgiftsændringer. Endvidere bemær-
kes, at de skønnede provenuvirkninger i
tabel 1
og
figur 1
er strukturelle virkninger, der ta-
ger udgangspunkt i et skønnet strukturelt udgangspunkt, og der er i øjeblikket en særlig
usikkerhed forbundet hermed.
Usikkerheden om udgangspunktet for provenuberegningen skal ses i lyset af coronapan-
demiens indvirken på blandt andet grænsehandlen samt de nylige afgiftsforhøjelser pr. 1.
april 2020 og 1. januar 2022, hvor der ikke foreligger data for
et nyt ”normal-år” på bag-
kanten heraf. Det skønnede strukturelle udgangspunkt er således baseret på 2019 korrige-
ret for skønnede virkninger af afgiftsforhøjelserne i 2020 og 2022, inklusive grænsehan-
delsvirkninger. Det bemærkes derfor, at en fremtidig opdatering af de anvendte bereg-
ningsforudsætninger om fx prisfølsomheder i grænsehandlen med baggrund i nyere data
om grænsehandlen potentielt vil kunne have forholdsvis stor indflydelse på provenube-
regningerne. Grundet det høje afgiftsindhold i tobakspriserne er størrelsen af de afledte
provenuvirkninger således forholdsvis følsom i forhold til de konkrete beregningsforud-
sætninger om størrelsen af prisfølsomheder.
Tabel 1. Provenuskøn ved forhøjelse af tobaksafgifter fra udgangspunkt med pakkepris på 60 kr.
2024
Pakkepris, kr.
65
70
75
80
85
90
95
100
750
1.525
2.275
3.025
3.800
4.550
5.300
6.050
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
Umiddelbart provenu, mio. kr. (2023-niveau)
725
1.475
2.200
2.925
3.675
4.400
5.150
5.875
700
1.425
2.125
2.850
3.550
4.275
4.975
5.700
700
1.375
2.075
2.750
3.450
4.125
4.825
5.525
675
1.325
2.000
2.675
3.350
4.000
4.675
5.350
650
1.300
1.950
2.600
3.225
3.875
4.525
5.175
625
1.250
1.875
2.500
3.125
3.775
4.400
5.025
625
1.250
1.900
2.525
3.150
3.775
4.425
5.050
Provenu efter tilbageløb og adfærd, mio. kr. (2023-niveau)
65
70
75
80
85
90
95
100
-75
-325
-700
-1.250
-1.950
-2.800
-3.825
-4.975
-75
-300
-675
-1.200
-1.900
-2.725
-3.700
-4.825
-75
-300
-650
-1.175
-1.825
-2.625
-3.575
-4.675
-75
-275
-650
-1.125
-1.775
-2.550
-3.475
-4.525
-75
-275
-625
-1.100
-1.725
-2.475
-3.375
-4.400
-75
-275
-600
-1.075
-1.675
-2.400
-3.250
-4.250
-75
-250
-575
-1.025
-1.625
-2.325
-3.150
-4.125
-75
-250
-575
-1.050
-1.625
-2.325
-3.175
-4.150
Anm.: Se anmærkning til figur 1. Der er afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3