Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2700718_0001.png
3. maj 2023
J.nr. 2023 - 1951
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 85 af 16. februar 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm. om at anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akkumulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften forudsat en årlig indeksering af afgiften på 1,8 pct. fra den 1. januar 2024
2700718_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og grafisk anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akku-
mulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften forudsat en årlig indekse-
ring af afgiften på 1,8 pct. fra den 1. januar 2024?
Det er en opdatering af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 685 (folketingsåret 2020-21).
Svar
Det er i svaret taget udgangspunkt i afgiftssatserne pr. 1. januar 2023 og en årlig indekse-
ring på 1,8 pct. årligt. Det forudsættes samtidig, at indekseringen foruden afgiften på ciga-
retter også omfatter afgifterne på røgtobak, og at indekseringen træder i kraft 1. januar
2024.
En indeksering af tobaksafgifterne skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
135 mio. kr. i 2024 stigende til ca. 820 mio. kr. i 2030 og et mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd på ca. 5 mio. kr. i 2024 stigende til ca. 110 mio. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Den
varige virkning skønnes til ca. 795 mio. kr. i umiddelbart merprovenu og til ca. 110 mio.
kr. i mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd. Den varige virkning svarer til, at der er
opgjort en gennemsnitlig årlig provenuvirkning fra og med 2024. Skønnene er behæftet
med usikkerhed.
Tabel 1. Provenuskøn ved indeksering af tobaksafgifter
Umiddelbart
provenu
135
260
385
500
610
720
820
795
Provenu efter
tilbageløb
130
260
380
495
605
710
810
785
Provenu efter
tilbageløb og adfærd
-5
-10
-20
-40
-60
-85
-110
-110
Mio. kr. (2023-niveau)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Årlig varig virkning
Anm.: Tobaksafgiften er forudsat indekseret med 1,8 pct. årligt fra 1. januar 2024, og afgifterne på røgtobak forudsættes
tilsvarende indekseret. Ved de seneste forhøjelser af tobaksafgifterne som følge af Aftale om Finanslov for 2020 blev afgif-
terne på cigarer, cerutter og cigarillos også forhøjet. Disse indgår ikke i beregningen, men provenuerne herfra udgør en
meget lille andel af det samlede provenu fra tobaksafgifter. Skønnet er beregnet på baggrund af beregningsforudsætninger
for tobak i forbindelse med grænsehandelskapitlet i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Beregningsteknisk forudsættes
afgiftsprovenuet efter 2030 at vokse med nominelt BNP, hvilket indebærer realvækst i afgiftsgrundlaget samt at der også i
udgangspunktet er indeksering af afgiften. Varig virkning er beregnet som virkning fra og med 2024. Der er afrundet til nær-
meste 5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
En indeksering af tobaksafgifterne vil betyde, at afgifterne nominelt bliver gradvist forhø-
jet set i forhold til situationen ved gældende regler. Forhøjelsen af tobaksafgifterne skøn-
nes at mindske forbruget af tobak og medføre en stigning i grænsehandlen, hvilket redu-
cerer det indenlandske salg af tobak. I medfør af højt afgiftsindhold i tobakspriserne er
der forholdsmæssigt store afledte provenuvirkninger forbundet med sådanne adfærds-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: MFU spm. om at anskueliggøre den årlige provenueffekt og den akkumulerede varige provenueffekt frem til 2030 fra tobaksafgiften forudsat en årlig indeksering af afgiften på 1,8 pct. fra den 1. januar 2024
2700718_0003.png
effekter. Adfærdseffekterne betyder, at afgiftsforhøjelsen skønnes at medføre et mindre-
provenu efter tilbageløb og adfærd.
Provenuskøn efter adfærd og tilbageløb fremgår grafisk af
figur 1.
Figur 1. Provenuskøn efter tilbageløb og adfærd ved indeksering af tobaksafgifter
Mio. kr. (2023-niveau)
2024
0
-20
-40
-60
-80
-100
-120
Provenu
Varig virkning
2025
2026
2027
2028
Mio. kr. (2023-niveau)
2029
2030
0
-20
-40
-60
-80
-100
-120
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet.
De afledte provenuvirkninger af ændrede tobaksafgifter bygger på modelbaserede skøn,
som er forbundet med usikkerhed. Der er samtidig som følge af blandt andet coronapan-
demien usikkerhed om udgangspunktet for provenuskønnet, jf. svaret på SAU alm. del
spørgsmål 84.
Side 3 af 3