Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2661218_0001.png
9. februar 2023
J.nr. 2023 - 1033
Kontor:
Økonomisk Politik og Analyse
[ØPA]
Samrådsspørgsmål B, C og D
- Tale til besvarelse af spørgsmål B, C og D den 9. februar 2023.
Spørgsmål B
Hvilke indkomstgrupper forventer ministeren, at regeringens skattere-
form primært vil komme til gavn, og mener ministeren, at regeringens
skatteplan primært er målrettet de økonomisk dårligst stillede grupper,
jf. Fagbladet 3F’s artikel ”Skattelettelser
i bunden: De tjener mest på re-
geringens udspil”?
Spørgsmål C
Har ministeren gjort sig overvejelser om, hvordan man kan følge udvik-
lingen i arbejdsudbuddet som følge af topskattelettelserne?
Spørgsmål D
Er ministeren enig i, at der ville være væsentligt mere finansiering til rå-
dighed til eksempelvis velfærd eller regeringens planer om at fremrykke
de øgede forsvarsudgifter, hvis regeringen droppede planen om topskat-
telettelser?
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at sige tak for invitationen til at deltage i
dette samråd i Skatteudvalget.
Udvalget har stillet tre spørgsmål om den skattereform, som regerin-
gen vil gennemføre. Jeg vil som udgangspunkt besvare spørgsmålene
enkeltvis i den rækkefølge, som de er angivet på dagsordenen. Jeg vil
dog svare på alle tre spørgsmål i én omgang.
Danmark fik som bekendt en ny regering kort før jul. Kernen i det nye
regeringsgrundlag er at sikre en stærk og robust økonomi. Selvom
dansk økonomi er solid og holdbar med høj beskæftigelse, så er vi
også strukturelt udfordret. Det skyldes helt overordnet, at vi
heldig-
vis
bliver flere børn og flere ældre, mens andelen af borgere i den er-
hvervsdygtige alder falder.
Med initiativerne i regeringsgrundlaget vil regeringen gennemføre re-
former og styrke den strukturelle beskæftigelse markant. Mere konkret
er det regeringens mål
og det er et ambitiøst mål
i løbet af denne
valgperiode at træffe beslutninger, der øger beskæftigelsen med 45.000
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
fuldtidspersoner i 2030. Med de konkrete initiativer i regeringsgrundla-
get ”Ansvar for Danmark” – herunder planen ”Velfærd 2.0” –
vil godt
to tredjedele af beskæftigelsesmålet være opfyldt.
Den skattereform, regeringen foreslår, er et af de konkrete initiativer
fra regeringsgrundlaget, der vil bidrage til at øge den strukturelle be-
skæftigelse. Med regeringens forslag til en skattereform vil vi nedsætte
skatten på arbejde, så alle almindelige lønmodtagere får et højere rådig-
hedsbeløb. På den måde bliver det mere attraktivt at yde en ekstra ind-
sats på arbejdsmarkedet og at være i arbejde frem for at være på over-
førselsindkomst.
o 0 o
Regeringen foreslår at afsætte i alt 5 mia. kr. til den samlede reform af
personbeskatningen. Og heraf afsættes 4 mia. kr. til en markant forhø-
jelse af det almindelige beskæftigelsesfradrag - og yderligere 0,3 mia. kr.
til en forhøjelse af det særlige beskæftigelsesfradrag for enlige forsør-
gere. Disse forhøjelser af beskæftigelsesfradraget udgør således
med
afstand
langt den største og dyreste del af den foreslåede skattereform.
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Forhøjelsen af det almindelige beskæftigelsesfradrag for 4 mia. kr. er
noget, som kommer alle beskæftigede til gavn. Dvs. over 3 millioner
personer får øget deres rådighedsbeløb. Og i realiteten mange flere, for
den foreslåede forhøjelse af beskæftigelsesfradraget vil jo også gavne
børnene i de familier, hvor mindst den ene af forældrene har et job.
Vi foreslår konkret at øge beskæftigelsesfradraget forholdsmæssigt lige
meget for alle beskæftigede. Det gør vi, fordi vi synes, det er en balan-
ceret måde at øge den økonomiske tilskyndelse til at arbejde. Det er også
i overensstemmelse med de løfter, som mit eget parti gav før valget.
For en typisk arbejderfamilie bestående af to voksne og to børn vil den
foreslåede forhøjelse af beskæftigelsesfradraget øge rådighedsbeløbet
med ca. 4.500 kr. om året.
For det andet foreslår vi at give et yderligere økonomisk løft til enlige
forsørgere, der er i beskæftigelse. Det gør vi ved forhøje det ekstra be-
skæftigelsesfradrag til enlige forsørgere med 0,3 mia. kr.
hvilket er en
markant forhøjelse.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Forhøjelsen af det ekstra beskæftigelsesfradrag vil således isoleret set
betyde, at en enlig beskæftiget med ét eller flere børn vil få øget sit rå-
dighedsbeløb med yderligere op til 5.300 kr. om året. Dette løft kommer
vel at mærke oven i forhøjelsen af det almindelige beskæftigelsesfradrag,
som vil øge rådighedsbeløbet med op til knap 2.300 kr. for en enlig vok-
sen. Så en enlig forsørger vil altså samlet set få en skattelettelse på op til
7.600 kr. årligt
som følge af de øgede beskæftigelsesfradrag i regerin-
gens forslag til en skattereform.
Det gavner i første omgang de knap 120.000 enlige forsørgere, som i
dag er i beskæftigelse
og naturligvis også deres børn. Men det gavner
i anden omgang også de enlige forsørgere, som kommer i beskæftigelse
som følge af den målrettede skattenedsættelse.
For det tredje foreslår regeringen at halvere topskatten for indkomster
under 750.000 kr. Vi vil altså nedsætte den nuværende topskattesats fra
15 til 7�½ pct. for dem med en indkomst mellem topskattegrænsen på
ca. 618.000 kr. og 750.000 kr., vel at mærke før man har betalt arbejds-
markedsbidrag. Der er mange danskere
faktisk ca. 250.000 personer
som har en indkomst i det interval.
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Det er udgiftsmæssigt kun en mindre del af den samlede skattereform
men det er det delelement, der skønnes at give det største bidrag til for-
øgelsen af arbejdsudbuddet fra den foreslåede skattereform.
Samtidig foreslår vi
som en del af finansieringen
at øge topskatten
for de
”allerbredeste
skuldre”
altså de danskere som har særligt høje
indkomster. Mere konkret foreslår regeringen, at der indføres en ekstra
topskat på 5 pct for de ca. 9.000 personer, der tjener med end 2�½ mio.
kr. (før betaling af arbejdsmarkedsbidrag). For denne gruppe øges top-
skattesatsen altså fra 15 til 20 pct.
Den foreslåede skattereform skønnes samlet set at øge arbejdsudbuddet
med 4.200 personer. Og denne stigning i arbejdsudbuddet skønnes iso-
leret set at styrke de offentlige finanser med knap 1,2 mia. kr.
For at samle op i forhold til første del af spørgsmål B, så er den foreslå-
ede skattereform først og fremmest målrettet de beskæftigede. Det vil
være sådan, at alle beskæftigede danskere
og deres familier
vil få øget
deres disponible indkomst. Bortset fra de allerhøjest lønnede, som frem-
over skal betale mere i skat på grund af den ekstra topskat.
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Dette kommer også til udtryk i de fordelingsberegninger, som er sendt
til udvalget forud for dette samråd. Den største procentvise fremgang i
rådighedsbeløbet ses generelt i de indkomstdeciler, hvor der er mange
beskæftigede. Men det gælder ikke i 10. decil med de højestlønnede dan-
skere.
I anden del af spørgsmål B henvises der til en artikel i Fagbladet 3F, som
blandt andet beskriver forskellige måder at forhøje beskæftigelsesfradra-
get på.
Jeg kommer derfor til først at fastslå nogle tekniske detaljer om beskæf-
tigelsesfradraget:
Størrelsen af beskæftigelsesfradraget i kroner beregnes grundlæggende
ved at gange en bestemt procentsats
aktuelt 10,65 pct.
med størrel-
sen af arbejdsindkomsten inklusive indbetalinger til arbejdsmarkedspen-
sioner. Men der er samtidig fastsat et maksimum for størrelsen af be-
skæftigelsesfradraget, som i 2023 udgør 45.600 kr. årligt. Fradraget er
midlertidigt forhøjet i 2023 pga. inflationskrisen.
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Det betyder, at beskæftigelsesfradraget vokser med størrelsen af ar-
bejdsindkomsten, men kun op til den indkomst, hvor man når det mak-
simale beskæftigelsesfradrag
hvilket i 2023 sker ved en indkomst før
arbejdsmarkedsbidrag og inkl. pensionsindbetalinger på ca. 420.000 kr.
Selvom ens indkomst er større end 420.000 kr., vokser beskæftigelses-
fradraget altså ikke yderligere ud over dette punkt.
Beskæftigelsesfradraget er jo derudover
som ordet siger
et fradrag i
skatten, konkret et fradrag i kommune- og kirkeskatten. Hvis man alene
ser på kommuneskatten, så har beskæftigelsesfradraget derfor en såkaldt
skatteværdi på 25 pct. i gennemsnit. Det maksimale beskæftigelsesfra-
drag på 45.600 har således en skatteværdi på cirka 11.400 kr.
som altså
er det beløb, beskæftigelsesfradraget reelt reducerer den betalte skat
med.
Den forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, som regeringen har foreslået,
udgør en såkaldt parallel forhøjelse af fradraget. En parallel forhøjelse
betyder, at det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes proportionalt
lige så meget som satsen forhøjes, så det maksimale fradrag opnås ved
8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
omtrent den samme arbejdsindkomst som i dag. Altså ved en indkomst
på ca. 420.000 kr., som jeg nævnte før.
Dette har også været den helt normale fremgangsmåde ved alle tidligere
reformer, hvor man har forhøjet satsen for beskæftigelsesfradraget.
Det betyder, at der i regeringens forslag til en skattereform sker en for-
holdsmæssigt lige stor forhøjelse af det nuværende beskæftigelsesfra-
drag for alle personer med arbejdsindkomst. Og at ændringen i beskæf-
tigelsesfradraget er omtrent fordelingsneutral målt ved Gini-koefficien-
ten.
Artiklen i 3F tager udgangspunkt i, at man alternativt kunne have valgt
at forhøje beskæftigelsesfradraget på to andre måder
set i forhold til
den mest normale måde, som jeg forklarede lige før.
Den ene alternative måde er alene at øge det maksimale beskæftigelses-
fradrag
men derimod lade procentsatsen for beskæftigelsesfradraget
være uændret. Det ville betyde, at det alene er personer med
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
arbejdsindkomster over 420.000 kr.
dvs. dem, som i dag får det mak-
simale beskæftigelsesfradrag
som ville få et højere beskæftigelsesfra-
drag.
Det ville øge arbejdsudbuddet mere end ved en parallel forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget. Men det ville også øge indkomstforskellene lidt
mere end ved en parallel forhøjelse.
En forhøjelse alene af det maksimale beskæftigelsesfradrag blev for øv-
rigt vedtaget i 2022 i forlængelse af aftalen om
en ny reformpakke for dansk
økonomi
fra januar 2022.
Den anden alternative måde at forhøje beskæftigelsesfradraget på er
alene at øge procentsatsen
men derimod at lade det maksimale fradrag
for beskæftigelsesfradraget være uændret. Det ville betyde, at det alene
er de personer, som i dag ikke opnår det fulde beskæftigelsesfradrag, der
ville få forhøjet deres fradrag. Man ville
med andre ord
kunne opnå
det nuværende maksimale fradrag ved en lavere indkomst end 420.000
kr.
10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Det ville imidlertid have den implikation, at en del personer med ar-
bejdsindkomster under 420.000 kr. ville få øget deres marginalskat
altså skatten på den sidst tjente krone. Hvis man alene forhøjede pro-
centsatsen for beskæftigelsesfradraget, ville man således svække tilskyn-
delsen til at yde en ekstra indsats på arbejdsmarkedet for en del personer
med omtrent gennemsnitlige indkomster. Og det ville ikke være hen-
sigtsmæssigt, hvis målet med reformen er at øge arbejdsudbuddet.
For at samle op, så er det regeringens hensigt at forhøje procentsatsen
for beskæftigelsesfradraget
og samtidig foretage en parallel forhøjelse
af det maksimale beskæftigelsesfradrag
hvilket har været kutyme ved
alle tidligere forhøjelser af beskæftigelsesfradragssatsen. Herved styrker
vi arbejdsudbuddet på en balanceret måde.
o 0 o
Jeg vil nu vende mig mod spørgsmål C, hvor der spørges til mulighe-
derne for at
”følge
udviklingen i arbejdsudbuddet som følge af topskat-
telettelserne”.
11
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Samlet set har regeringen som allerede nævnt fastsat et ambitiøst mål
om, at vi i denne valgperiode vil træffe politiske beslutninger, der øger
den strukturelle beskæftigelse med 45.000 fuldtidspersoner i 2030. En
opfyldelse af dette mål vil kræve en bred vifte af initiativer og reformer
af både velfærdssystemet og skattesystemet.
I forbindelse med regeringens forslag til en skattereform har embeds-
værket beregnet en positiv beskæftigelseseffekt på ca. 4.200 fuldtidsper-
soner
dvs. svarende til knap en tiendedel af det samlede beskæftigel-
sesmål på 45.000. Heraf skønnes omkring 2.700 personer at kunne hen-
føres til omlægningen af topskatten.
Beregningerne af skattereformens arbejdsudbudseffekter følger de sæd-
vanlige regneprincipper i de økonomiske ministerier. Det betyder, at der
indregnes afledte adfærdsvirkninger, når det vurderes at være relevant,
og når der foreligger empirisk og/eller teoretisk grundlag for at skønne
over størrelsen af virkningerne. Beregningerne er således baseret på em-
pirisk evidens, der tager afsæt i estimater udarbejdet af fagfolk.
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
For øvrigt kan jeg bemærke, at der tilstræbes ”middelrette” skøn, og at
adfærdseffekterne medtages,
både
når skatten sættes op,
og
når skatten
sættes ned. Så der er ikke tale om en tilgang, hvor effekterne nogle gange
medtages og nogle gange udelades.
I dette lys kan de beregnede beskæftigelseseffekter siges at være såkaldt
middelrette skøn. Det indebærer samtidig, at det umiddelbart ikke ville
være retvisende at udelade at medregne de pågældende beskæftigelses-
effekter i den samlede økonomi for skattereformen. Og dette gælder vel
at mærke, selvom der naturligvis er usikkerhed forbundet med de reg-
nestykker, som ligger til grund for de skønnede effekter.
I den bedste af alle verdener ville det selvfølgelig være
”smukt”,
hvis
man efterfølgende også kunne eftervise, at regeringens skattereform iso-
leret set rent faktisk har givet anledning til en forøgelse af den struktu-
relle beskæftigelse på ca. 4.200 fuldtidspersoner
herunder de 2.700
personer fra de foreslåede justeringer af topskatten.
I den virkelige verden ser det desværre lidt anderledes ud. I den virkelige
verden er det således ikke muligt at sætte to streger under facit i forhold
13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
til at eftervise de skønnede isolerede effekter af økonomiske reformer
og initiativer. Og det gælder i øvrigt ikke kun for skattereformer.
Når det ikke er muligt at eftervise om de skønnede isolerede beskæfti-
gelseseffekter af en given skattereform rent faktisk materialiserer sig, så
skyldes det helt grundlæggende, at den strukturelle beskæftigelse og ud-
viklingen heri påvirkes af en lang række faktorer
herunder demografi,
arbejdsmarkedspoliske tiltag, tidligere skattereformer osv. Og det er
desværre i realiteten ikke muligt at skille de isolerede effekter af de for-
skellige faktorer fra hinanden.
Derfor kan hverken jeg eller nogen anden meningsfyldt svare på, om
og hvornår
den strukturelle beskæftigelse isoleret set er forøget med
netop de 2.700 personer, som den foreslåede samlede omlægning af
topskatten vurderes at bidrage med.
Samtidig gælder der helt overordnet, at hvis de skønnede effekter af di-
verse økonomiske reformer ikke materialiserer sig
fx i form af øget
strukturel beskæftigelse
så vil det i sidste ende sætte sig i en mindre
gunstig udvikling i de offentlige finanser.
14
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
Der foretages løbende genberegninger af den strukturelle saldo og den
finanspolitiske holdbarhed, og hvis disse i praksis udvikler sig svagere
end forudsat, vil det indebære en stramning af den økonomiske politik,
så den samlede planlægning fortsat er i overensstemmelse med de cen-
trale finanspolitiske mål.
Det er en helt grundlæggende præmis knyttet til den mellemfristede
planlægning af finanspolitikken i Danmark.
Når det er sagt, så har tidligere strukturreformer
fx
Velfærdsaftalen
(fra
2006) og
Tilbagetrækningsreformen
(fra 2011)
utvivlsomt bidraget til at
øge den strukturelle beskæftigelse. Og på tilsvarende vis vil kommende
strukturreformer medvirke til at opfylde regeringens ambitiøse mål om
at øge den strukturelle beskæftigelse med samlet set 45.000 fuldtidsper-
soner.
Det er vel at mærke en forøgelse af beskæftigelsen, der
også på den
helt lange bane
vil være med til at sikre et rigere og mere velstående
Danmark
end hvis vi bare lader stå til og sidder på hænderne. Og tillige
en forøgelse af beskæftigelsen, der bidrager til at fremtidssikre
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
finansieringen af det velfærdssamfund, som langt de fleste danskere
støtter op om og drager stor nytte af på forskellige tidspunkter af deres
liv.
o 0 o
I spørgsmål D er der afslutningsvis spurgt til, om
”ministeren er enig
i,
at der ville være væsentligt mere finansiering til rådighed til eksempelvis
velfærd eller regeringens planer om at fremrykke de øgede forsvarsud-
gifter, hvis regeringen droppede planen om topskattelettelser”.
Vi står grundlæggende med et valg mellem enten at fastholde status quo,
dvs. en slags ”business as usual”.
Eller at insistere på løbende at videre-
udvikle det danske velfærdssamfund.
Det første
altså at fastholde status quo
tror jeg vil føre til en gradvis
men uundgåelig
erodering
af det danske velfærdssamfund. Det er en vej,
som hverken regeringen eller jeg som skatteminister har lyst til at be-
træde. Det er således et grundvilkår, at der er et successivt behov for at
udvikle den danske økonomi i almindelighed og velfærden i
16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
særdeleshed, så vi kan håndtere de kommende udfordringer, hvor vi fx
bliver flere børn og flere ældre. Man kan også udtrykke det sådan, at vi
er nødt til at forandre for at kunne bevare.
Regeringen har fremlagt et regeringsgrundlag på 58 sider. Det indehol-
der en lang række initiativer på forskellige politikområder. Et sådant re-
geringsgrundlag er naturligvis udtryk for politiske prioriteringer.
Regeringsgrundlaget giver regeringens bud på en lang række reformer
og ændringer af det danske samfund, som betyder, at vi på sigt kan vi-
dereudvikle og styrke den velstand og velfærd, som vi har opnået i dag.
Som følge af den nuværende inflationskrise har vi imidlertid aktuelt også
udfordringer på den helt korte bane, hvor indkomsterne vokser lang-
sommere end priserne.
Regeringens forslag om en markant forhøjelse af beskæftigelsesfradra-
gene (både det generelle og det ekstra for enlige forsørgere) kan med-
virke til at mindske den kortsigtede udfordring, hvor mange familier
med almindelige indkomster oplever hårde tider med en betydelig
17
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om talepapir fra samrådet den 9. februar 2023 om regeringens skattereform, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
nedgang i købekraften, fordi priserne på fx mad og energi er steget hur-
tigere end indkomsterne.
Samtidig bidrager forhøjelsen af beskæftigelsesfradragene sammen med
omlægningen af topskatten også til at øge arbejdsudbuddet og dermed
den strukturelle beskæftigelse, hvilket vi har brug for både på den korte
og på den lidt længere bane. Vi har generelt brug for flere hænder i sam-
fundet. Og højere beskæftigelse vil
som tidligere nævnt
være med til
at sikre et rigere og mere velstående Danmark og dermed bidrage til at
fremtidssikre finansieringen af velfærdssamfundet.
Udfordringerne kalder på handling. Og regeringen har givet sit bud på
mange af løsningerne i det nye regeringsgrundlag.
I det lys ser jeg frem til at drøfte skattepolitiske elementer i regerings-
grundlaget med resten af Folketinget, ligesom jeg ser frem til at besvare
jeres eventuelle spørgsmål på dette samråd.
Tak for ordet.
18