Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2667959_0001.png
28. februar 2023
J.nr. 2023 - 1767
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 6. februar 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/2-23 fra Bjarne Ovesen vedrørende foretræde om undgåelse af momssvindel og tab på erhvervsdrivende, der går konkurs med en momsgæld
2667959_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. februar 2023 fra Bjarne Ovesen vedrø-
rende foretræde om undgåelse af momssvindel og tab på erhvervsdrivende, der går
konkurs med en momsgæld, jf. SAU alm. del - bilag 50.
Svar
Bjarne Ovesen anfører i sin henvendelse, at staten taber mange penge på momssvindel og
på, at firmaer lukker med en momsgæld, der aldrig bliver betalt. Meget af dette mener
Bjarne Ovesen kan undgås ved, at der foretages nogle ændringer i momssystemet og op-
rettes et godt it-baseret kontrolsystem.
Hovedideen i forslaget er, at der ved handel i Danmark ikke længere skal opkræves og be-
tales moms i alle salgsled, men kun ved salg til private, herunder salg fra butikker. Ved
handel mellem virksomheder skal der i stedet indberettes visse fakturaoplysninger til kon-
trolformål for skattemyndighederne og til brug for EU-formål, statistik mv.
Det nævnes i henvendelsen, at der anvendes lignede systemer i lovgivningen i dag. Ved
handel mellem to EU-momsregistrerede virksomheder (fra forskellige lande), skal sælger
på fakturaen påføre begge virksomheders momsnumre og kontrollere købers nummer i
oplysningssystemet VIES. Er nummeret gyldigt, kan salget ske uden moms, og sælger skal
periodevis sende en liste over sådanne køb til myndighederne. Som et andet eksempel
nævnes, at der findes regler for omvendt betalingspligt, hvor kun de sælgere, der sælger
overvejende til private, må opkræve moms af køber ved salget.
Hertil bemærkes
Først og fremmest er det vigtigt at være opmærksom på, at det danske momssystem er
baseret på fælles og harmoniserede momsregler i EU, som kun i begrænset omfang giver
medlemslandene mulighed for at indføre særlige nationale regler. Det vil ikke være muligt
for Danmark nationalt at indføre de foreslåede ændringer af momsreglerne.
Et vigtigt element i det nuværende momssystem er, at momsen forfalder i alle salgsled.
Hovedreglen er, at sælger opkræver moms af køber og indbetaler denne til myndighe-
derne, hvorefter køber kan trække momsbeløbet fra i sit eget momsregnskab, hvis indkø-
bet skal bruges til momspligtige aktiviteter. Systemet betyder, at alle virksomheder, også
de, der sælger til private forbrugere, og virksomheder uden fradragsret for købsmoms, har
incitament til at opkræve og indbetale momsen for at kunne godtgøre, at den fratrukne
købsmoms står i rimeligt forhold til salgsmomsen.
I modsætning hertil vil et system, som det foreslåede, hvor der kun skal opkræves og be-
tales moms i det sidste led
altså til forbrugeren, ikke indeholde samme incitament, og
dermed vil risikoen særligt for et øget sort salg stige.
Ifølge henvendelsen anvendes lignende systemer, som det foreslåede, i forbindelse med
grænseoverskridende handel mellem virksomheder i EU og ved omvendt betalingspligt.
Disse situationer svarer imidlertid ikke til det foreslåede, da der i disse situationer ikke er
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/2-23 fra Bjarne Ovesen vedrørende foretræde om undgåelse af momssvindel og tab på erhvervsdrivende, der går konkurs med en momsgæld
2667959_0003.png
tale om, at der ikke pålægges moms i alle led, men blot at pligten til at indbetale momsen
skifter fra sælger til køber.
Jeg vil medgive Bjarne Ovesen, at der i det gældende momssystem kan opstå svig. Jeg kan
oplyse, at Europa-Kommissionen i december 2022 fremsatte en forslagspakke
”Moms
i
den digitale tidsalder”,
som har til formål at modernisere og digitalisere momssystemet, såle-
des at reglerne i højere grad tilpasses virksomhedernes måde at drive virksomhed på i dag,
samtidig med at myndighedernes muligheder for kontrol optimeres, hvormed momssvig
bedre kan konstateres og begrænses. Forslagspakken indeholder således forslag til 1) digi-
tale momsindberetninger, 2) nye momsregler for platformsøkonomi og 3) ændringer der
betyder, at der i flere tilfælde end i dag kun er brug for én momsregistrering i EU.
Forslagspakken, der er meget omfattende og på flere punkter indeholder teknisk kompli-
cerede forslag til regelændringer, blev modtaget i dansk sprogversion den 7. februar 2023.
Der er ved at blive udarbejdet et såkaldt grund- og nærhedsnotat, som nærmere gennem-
går forslaget, og jeg forventer, at det vil blive oversendt til Folketinget (Europaudvalget
og Skatteudvalget) inden længe, hvor det bliver offentligt tilgængeligt.
Side 3 af 3