Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2655194_0001.png
2. februar 2023
J.nr. 2023 - 1315
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 59 af 27. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Per Husted (S).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, hvad det vil koste at forlænge tilbagebetalingsfristerne for coronalån, til skatteministeren
2655194_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at forlænge tilbagebetalingsfristerne for coro-
nalån?
Svar
Der er én tilbageværende coronalåneordning med tilbagebetalingsfrist d. 1. maj 2023. Lå-
nene vedrører
afregningsperioden oktober 2020 for både SMV’er og store virksomheder.
Ansøgningsperioden for optagelse af lånet var 8.-22. juni 2021. Værdien af de samlede lån
i låneordningen var ca. 2,2 mia. kr. ved udgangen af ansøgningsperioden.
Af
tabel 1
fremgår de provenumæssige konsekvenser af en udskydelse af låneordningen
med tilbagebetalingsfrist d. 1. maj 2023 til d. 1. november 2023
dvs. en udskydelse på 6
måneder.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en udskydelse af coronalåneordning med tilbagebeta-
lingsfrist d. 1. maj 2023
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2023
50
35
30
Varigt
0
0
0
Anm.: Der er taget udgangspunkt i det oprindelig samlede låneomfang ved udløb på låneordningens ansøgningsfrist.
Kilde: Skatteministeriet.
De økonomiske konsekvenser af at udskyde låneordningens tilbagebetalingstidspunkt
omfatter øgede renteudgifter for staten. Hertil forventes et øget kredittab, når lånenes lø-
betid forlænges. Samlet set giver det et mindreprovenu på ca. 30 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd (2023-niveau),
jf. tabel 1,
såfremt man forlænger tilbagebetalingsfristen fra d. 1.
maj 2023 til d. 1. november 2023. En sådan fristudskydelse for den tilbageværende coro-
nalåneordning er dog ifølge Skattestyrelsen ikke mulig at implementere. Coronalån kan,
selvom deres tilbagebetalingsfrist endnu ikke er indtrådt, godt indgå i en betalingsordning.
Der er p.t. ca. 1.150 betalingsordninger, hvor de tilbageværende coronalåneordninger ind-
går, og disse betalingsordninger vil af systemtekniske årsager bortfalde, hvis betalingsfri-
sten for de tilbageværende coronalåneordninger udskydes. De tekniske begrænsninger
skal ses i sammenhæng med, at coronalånene og betalingsordningerne administreres via
skattekontoen, der er et opkrævningssystem, som ikke oprindeligt er indrettet til at hånd-
tere låneordning. Eventuelle tiltag vil derfor skulle tage en anden form.
Side 2 af 2