Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2660662_0001.png
10. februar 2023
J.nr. 2023 - 1347
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 54 af 20. januar 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Jarlov (K).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvor meget mere attraktivt det bliver for en enlig arbejder og enlig funktionær på deltid at overgå til et fuldtidsarbejde ved regeringens forslag om at ændre skatten på arbejde
2660662_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget mere attraktivt det bliver for en enlig arbejder og enlig
funktionær på deltid at overgå til et fuldtidsarbejde ved regeringens forslag om at ændre
skatten på arbejde?
Svar
En
enlig arbejder
i fuldtidsbeskæftigelse (dvs. 37 timer ugentligt) forudsættes (i Familietype-
modellen) at have en årlig bruttoindkomst på 451.700 kr. og en disponibel indkomst efter
skat på ca. 264.000 kr.
ved de gældende skatteregler i 2023,
jf. øverste række i tabel 1.
Ved
deltidsbeskæftigelse på 32 timer ugentligt forudsættes den enlige arbejder at have en brut-
toindkomst på ca. 391.000 kr. og en disponibel indkomst på ca. 236.400 kr. Gevinsten for
den enlige arbejder ved at arbejde fuldtid frem for på deltid (konkret 32 timer ugentligt)
udgør med disse forudsætninger
herunder givet de gældende skatteregler
ca. 27.700
kr. årligt,
jf. tredje række i tabel 1.
For en
enlig funktionær
kan gevinsten ved at arbejde fuldtid fremfor deltid (på 32 timer
ugentligt) tilsvarende opgøres til ca. 44.900 kr. årligt med de nuværende regler,
jf. sidste
række i tabel 1.
Tabel 1. Ændring i disponible indkomst ved regeringens forslag til en personskattereform for ud-
valgte familietyper ved deltids- og fuldtidsarbejde
Disponibel
indkomst ved nu-
værende regler
kr.
451.700
391.000
60.700
264.000
236.400
27.700
2.300
2.100
200
Ændring i dispo-
nibel indkomst
ved regeringens
forslag
2023-niveau
Enlig arbejder uden børn i lejebolig
Fuldtidsbeskæftigelse
Deltidsbeskæftigelse
Forskel mellem deltid og fuldtid
Enlig funktionær uden børn i ejerbolig
Fuldtidsbeskæftigelse
Deltidsbeskæftigelse
Forskel mellem deltid og fuldtid
Bruttoindkomst
inkl. pension
680.500
588.800
91.700
367.300
322.500
44.900
2.300
2.300
0
Anm.: Indkomsten ved deltidsbeskæftigelse er udregnet ved at nedskalere lønindkomsten fra 37 til 32
1
timer under anta-
gelse af uændret timeløn. Beløb er afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Familietypemodellen.
Den foreslåede forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct. -point og den
parallelle forhøjelse af det maksimale fradrag med 8.800 kr. i regeringens forslag til en
32 timer er valgt med udgangspunkt i Arbejdsmarkedsregnskabet pr. november 2020. 32 timer afspejler det gennemsnit-
lige timetal for deltidsbeskæftigede i alderen 26-65, der minimum arbejder 20 timer ugentligt, og som ikke optræder samti-
digt med andre statuskoder end beskæftigelse, fx studerende og pensionister.
1
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvor meget mere attraktivt det bliver for en enlig arbejder og enlig funktionær på deltid at overgå til et fuldtidsarbejde ved regeringens forslag om at ændre skatten på arbejde
2660662_0003.png
personskattereform vil isoleret set indebære en stigning i den disponible indkomst for be-
skæftigede på op til ca. 2.300 kr. årligt.
Den
enlige arbejder
skønnes ved fuldtidsbeskæftigelse at opnå den maksimale forøgelse af
den disponible indkomst på ca. 2.300 kr. årligt, men vil ved deltidsbeskæftigelse (på 32
timer ugentligt) kun opnå en forøgelse med ca. 2.100 kr. årligt. Regeringens forslag om en
forhøjelse af beskæftigelsesfradraget vil således isoleret set øge gevinsten for en enlig arbej-
der ved at gå fra deltid til fuldtid med ca. 200 kr. årligt. Størrelsen af dette beløb skal ses i
lyset af, at forøgelsen af beskæftigelsesfradraget er målrettet at forøge den disponible ind-
komst for alle beskæftigede
herunder også deltidsbeskæftigede.
Den
enlige funktionær
vil (med de anvendte forudsætninger) opnå den maksimale forøgelse
af den disponible indkomst på ca. 2.300 kr. årligt
både
ved fuldtidsbeskæftigelse og ved
deltidsbeskæftigelse. Derfor vil regeringens forslag om en forhøjelse af beskæftigelsesfra-
draget isoleret set ikke øge gevinsten for den enlige funktionær ved at gå fra deltid til fuld-
tid.
Det bemærkes, at ovenstående beregninger alene illustrerer den isolerede virkning af den
foreslåede forøgelse af satsen for beskæftigelsesfradraget, som er det eneste element i re-
geringens forslag til en personskattereform, der direkte påvirker de betragtede familiety-
per. Således vil de betragtede familietyper (uden børn) ikke være berørt af forhøjelsen af
det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere og har ikke en (forudsat) tilstrækkelig
høj indkomst til at betale topskat - og dermed få glæde af omlægningen af topskatten.
Side 3 af 3