Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2662623_0001.png
15. februar 2023
J.nr. 2023 - 1343
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 20. januar 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rasmus Jarlov (K).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om at oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af regeringens forslag om lavere skat på arbejde
2662623_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af re-
geringens forslag om at ændre skatten på arbejde sammenlignet med Venstres forslag og
Socialdemokratiets forslag under valget?
Svar
Regeringens forslag
til en skattereform skønnes umiddelbart at indebære en forøgelse af den
årlige disponible indkomst (rådighedsbeløbet) med ca. 4.500 kr. for både arbejderfamilien
og funktionærfamilien,
jf. tabel 1.
Det afspejler den
isolerede virkning
af den i regerings-
grundlaget nævnte forøgelse af satsen for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct. point og
den parallelle forøgelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 8.800 kr. Det forud-
sættes, at begge de voksne personer i begge par vil opnå den maksimale forhøjelse af be-
skæftigelsesfradraget på 8.800 kr., som har en skatteværdi på ca. 2.260 kr. pr. person (ved
en gennemsnitlig kommuneskat inkl. kirkeskat).
Det bemærkes i øvrigt, at de øvrige elementer i regeringens skattereform, herunder for-
øgelsen af beskæftigelsesfradraget for enlige forsørgere og ændringerne af topskatten, ikke
har nogen umiddelbar betydning for de betragtede familietyper (da de ikke er enlige og
ikke betaler topskat i udgangspunktet).
Socialdemokratiet
har tidligere fremsat et forslag om at forøge satsen for beskæftigelsesfra-
draget med 2 pct. point og parallelt forøge det maksimale beskæftigelsesfradrag med
8.300 kr., jf. udspillet
Lavere skat på arbejde
1
fra Socialdemokratiets hjemmeside. Dette for-
slag ville indebære en forøgelse af den årlige disponible indkomst (rådighedsbeløbet) med
ca. 4.200 kr. for både arbejderfamilien og funktionærfamilien,
jf. tabel 1.
Venstre
har tidligere fremsat et forslag om at indføre et fradrag til alle fuldtidsbeskæfti-
gede, der øger den disponible indkomst med 3.000 kr. årligt, jf. udspillet
Det skal kunne be-
tale sig at arbejde
2
som var en del af Venstres 2030-plan
3
. Hvis det beregningsteknisk forud-
sættes, at begge de voksne i begge de betragtede familietyper er fuldtidsbeskæftigede, vil
forslaget
pr. konstruktion
indebære en forøgelse af den årlige disponible indkomst
(rådighedsbeløbet) med 6.000 kr. for både arbejderfamilien og funktionærfamilien,
jf. tabel
1.
Hvis ingen af personerne kan betragtes som fuldtidsbeskæftigede, vil virkningen på den
disponible indkomst være 0.
1
2
3
https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/lavere-skat-paa-arbejde/
https://www.venstre.dk/politik/venstres-politiske-udspil/det-skal-kunne-betale-sig-at-arbejde
https://www.venstre.dk/_Resources/Persistent/3/b/a/e/3bae15fb23097f1ce2f02fdb4006ea9c4df34fd5/Ven-
stres%202030%20plan.pdf
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om at oplyse, hvad hhv. en arbejderfamilie og en funktionærfamilie får ud af regeringens forslag om lavere skat på arbejde
2662623_0003.png
Tabel 1. Ændring i disponibel indkomst ved regeringens skattereform samt Socialdemokratiets og
Venstres forslag under valgkampen, 2023-niveau
Funktionærfamilie
i ejerbolig med to børn
Disponibel indkomst gældende regler, kr.
Disponibel indkomst ved
Regeringens skattereform, kr.
Ændring, kr.
Ændring, pct.
Disponibel indkomst ved
Socialdemokratiets forslag, kr.
Ændring, kr.
Ændring, pct.
Disponibel indkomst ved
Venstres forslag, kr.
1
Ændring, kr.
Ændring, pct.
826.900
831.400
4.500
0,5
831.100
4.200
0,5
832.900
6.000
0,7
Arbejderfamilie
i lejebolig med to børn
555.900
560.400
4.500
0,8
560.100
4.200
0,8
561.900
6.000
1,1
1) Forslaget om et fradrag til fuldtidsbeskæftigede på 3.000 kr. forudsættes at være i 2023-niveau. Den angivne virkning
forudsætter, at begge de voksne i parrene er fuldtidsbeskæftigede. Hvis ingen af de voksne er fuldtidsbeskæftigede, er der
ingen virkning.
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 100 kr., mens ændringer i pct. er afrundet til én decimal.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Familietypemodellen.
Side 3 af 3