Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2823539_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2023 - 7663
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 423 af 2. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 423: MFU spm. om, hvad provenuvirkning og øvrige konsekvenser vil være, hvis afgifterne på nydelsesmidler – dog med undtagelse af tobak – sænkes til EU’s minimumssatser, der er gældende for øl, vin og spiritus, som er EU-harmoniserede afgifter på nydelsesmidler
2823539_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad provenuvirkning og øvrige konsekvenser vil være, hvis afgif-
terne på nydelsesmidler
dog med undtagelse af tobak
sænkes
til EU’s minimumssat-
ser, der er gældende for øl, vin og spiritus, som er EU-harmoniserede afgifter på nydelses-
midler?
Svar
Ændringer af afgifterne på nydelsesmidler vil typisk have en række afledte konsekvenser.
Herunder konsekvenser for arbejdsudbuddet, for dansk og udenlandsk grænsehandel og
for salg og forbrug af afgiftsvaren. I det omfang at der er tale om varer, hvor forbruget er
forbundet med eksterne omkostninger eller skadevirkninger, herunder fx offentlige sund-
hedsudgifter til behandling af følgesygdomme som følge af forbrug af alkohol eller tobak,
kan lave eller ingen afgifter medføre et samfundsøkonomisk tab som følge af de afledte
negative konsekvenser for folkesundheden.
Det er lagt til grund for svaret, at der spørges til afgifterne på øl, vin og spiritus, som er
EU-harmoniserede afgifter på nydelsesmidler. Afgifterne på chokolade, konsumis og
kaffe samt nikotinholdige væsker og nikotinprodukter er nationale afgifter på nydelses-
midler og er derfor ikke omfattet af EU’s minimumssatser.
Derudover er det lagt til
grund, at der foruden provenuvirkning også spørges til virkning på danskernes grænse-
handel af de pågældende varer.
Ølafgiften
i Danmark udgør 48,74 kr.
pr. liter ren alkohol. EU’s minimumsafgiftssats for øl
er 1,87 EUR pr. liter ren alkohol svarende til ca. 13,91 kr.
1
En nedsættelse af ølafgiften til
EU’s minimumssats skønnes at indebære et
varigt mindreprovenu på ca. 500 mio. kr.
(2024-niveau) efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Afgiftsnedsættelsen skønnes at mind-
ske danskernes grænsehandel med øl med ca. 150 mio. kr., ligesom udlændinges grænse-
handel i Danmark øges.
Udenlandsk producerede varer som fx vin må ifølge EU-traktaten ikke diskrimineres til
fordel for indenlandsk producerede varer. Danmark anses for at være fortrinsvis ølprodu-
cerende og vinimporterende. En isoleret nedsættelse af ølafgiften kan således være i strid
med EU-retten.
Vinafgiften
i Danmark udgør 11,26 kr. pr. liter (for bordvin med 6-15
pct. alkohol). EU’s
minimumsafgiftssats for vin er 0 kr., svarende til en afskaffelse af afgiften. En nedsættelse
af vinafgiften til EU’s minimumssats skønnes at indebære et
varigt mindreprovenu på ca.
1.300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
En nedsættelse af vinafgiften til EU’s mini-
mumssats skønnes at mindske danskernes grænsehandel med vin med ca. 525 mio. kr.,
ligesom udlændinges grænsehandel i Danmark øges.
Spiritusafgiften
i Danmark udgør 150 kr. pr. liter ren alkohol. For de EU-lande, hvor af-
giftssatsen for spiritus er over 10 EUR pr. liter ren alkohol, må afgiftssatsen ikke sænkes
1
Der er omregnet til danske kroner med en kurs på 7,44 DKK pr. EUR.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 423: MFU spm. om, hvad provenuvirkning og øvrige konsekvenser vil være, hvis afgifterne på nydelsesmidler – dog med undtagelse af tobak – sænkes til EU’s minimumssatser, der er gældende for øl, vin og spiritus, som er EU-harmoniserede afgifter på nydelsesmidler
2823539_0003.png
til under 10 EUR, hvilket svarer til ca. 74,4 kr. pr. liter ren alkohol. I Danmarks tilfælde er
EU’s minimumssats for spiritus således ca.
74,4 kr. pr. liter ren alkohol. En nedsættelse af
spiritusafgiften til EU’s minimumssats
skønnes at indebære et varigt mindreprovenu på
ca. 400 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. En nedsættelse
af spiritusafgiften til EU’s mi-
nimumssats skønnes at mindske danskernes grænsehandel med spiritus med ca. 325 mio.
kr., ligesom udlændinges grænsehandel i Danmark øges.
Tabel 1.
Varige provenuvirkninger ved nedsættelse af afgifterne på øl, vin og spiritus til EU’s mini-
mumssatser
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Øl
-550
-550
-500
Vin
-1.525
-1.500
-1.300
Spiritus
-625
-650
-400
Anm.: Afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Det er forudsat, at afgiftsændringen træder i kraft den 1. januar 2025. Forudsætnin-
gerne i Skatteøkonomisk Redegørelse 2023 er lagt til grund for beregningerne af ændringen i grænsehandlen. For vinafgif-
ten forudsættes en selvfinansieringsgrad for ændringer i arbejdsudbuddet på ca. 5 pct., mens der for øl- og spiritusafgiften
forudsættes en selvfinansieringsgrad for ændringer i arbejdsudbuddet på lige over 0 pct. Det er beregningsteknisk forudsat,
at afgiftsgrundlaget vokser med nominelt BNP efter 2030, hvilket indebærer en indeksering af afgiften.
Der bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med at skønne over konsekven-
serne ved store afgiftsændringer, som der her er spurgt til.
Side 3 af 3