Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2784140_0001.png
21. november 2023
J.nr. 2023 - 7494
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 422 af 2. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om at redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet
2784140_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde,
illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig om-
sætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet? Vil ministeren herunder
oplyse, om ministeren finder strafniveauet acceptabelt, eller om ministeren er åben for
justering af strafniveauet for visse overtrædelser?
Svar
I spørgsmålet henvises til overtrædelser vedrørende sort arbejde, illegal arbejdskraft, af-
giftssvindel, momssvindel og hæleri. Heraf vedrører overtrædelser vedrørende sort ar-
bejde, afgiftssvindel og momssvindel Skatteministeriets område.
Hvis indehavere af kiosker eller andre unddrager skat, moms eller punktafgifter, beror
straffen på unddragelsens størrelse, og om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Hvis en person forsætligt unddrager skat eller moms for mere end 250.000 kr., straffes
vedkommende med fængsel og en bøde svarende til unddragelsens størrelse. Unddragel-
sen kan fx opstå i forbindelse med salg af varer uden moms eller ved brug af sort arbejde,
hvor der ikke indeholdes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i medfør af kildeskatteloven.
Ved forsætlig unddragelse af punktafgifter for mere end 100.000 kr., straffes med fængsel
og en bøde svarende til unddragelsens størrelse. Her kan unddragelsen fx opstå, hvis der
sælges slik eller tobak, hvoraf der ikke er betalt afgift.
Fængselsstraffen er som udgangspunkt op til 1 år og 6 måneder, uanset om der unddrages
skat, moms eller punktafgifter. Hvis den forsætlige unddragelse er 500.000 kr. eller der-
over, kan fængselsstraffen stige til 8 år.
Hvis en forsætlig unddragelse ikke overstiger de nævnte beløbsgrænser, eller hvis overtræ-
delsen er begået ved grov uagtsomhed eller af en juridisk person, er straffen bøde. I den
situation beregnes bøden som udgangspunkt til to gange det unddragne beløb ved forsæt
og en gang det unddragne beløb ved grov uagtsomhed. For den del af unddragelsen, der
ikke overstiger en progressionsgrænse på 60.000 kr., beregnes bøden som en gang det
unddragne beløb ved forsæt og en halv gang det unddragne beløb ved grov uagtsomhed.
I oktober 2023 fremsatte regeringen et lovforslag om gennemførelse af aftalen
Hårdere
straf. Hurtigere konsekvens. Seks tiltag til at styrke indsatsen mod skatteøkonomisk kriminalitet,
som
blev indgået den 13. juni 2023 mellem regeringen samt Socialistisk Folkeparti, Danmarks-
demokraterne, Liberal Alliance, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alter-
nativet og Nye Borgerlige.
Med lovforslaget er det bl.a. forudsat, at bødeniveauet ved skatte- og afgiftsunddragelse
øges betydeligt, idet bødeniveauet i fængselssager fordobles til to gange det unddragne be-
løb, og idet progressionsgrænsen fjernes i bødesager, så bøden ikke beregnes lempeligere
op til 60.000 kr. Samtidig indføres der bøder på to gange det unddragne beløb i fængsel-
sager om smugleri af afgiftspligtige varer. Som led i det skærpede bødeniveau øges
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om at redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet
2784140_0003.png
beløbsgrænserne for fængselsstraf til 500.000 kr., så flere sager vil kunne afsluttes af Skat-
teforvaltningen, hvorved den gennemsnitlige sagsbehandlingstid forventes at falde, og be-
lastningen af politiet og domstolene mindskes.
Desuden bemærkes, at der i en længere årrække har været fokus på at skærpe sanktionsni-
veauet ved overtrædelser, der angår afgiftspligtige varer, der bl.a. sælges i kiosker. Fx blev
de såkaldte colabøder fordoblet i forlængelse af lov nr. 1554 af 13. december 2016, lige-
som der ved lov nr. 1183 af 8. juni 2021 blev indført bødestraf for at sælge tobaksproduk-
ter med udløbne stempelmærker.
Bl.a. henset til de nævnte lovtiltag er det min opfattelse, at strafniveauet for fx kioskers
overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen generelt er acceptabelt. Når det er sagt,
medfører nye svigstendenser og lignende, at der løbende er et behov for at sikre, at sank-
tionsmulighederne på skatteområdet er passende og tidssvarende. Som forudsat i den
ovenfor nævnte aftale om sanktioner, har jeg derfor igangsat et arbejde i Skatteministeriet
og Skatteforvaltningen, hvor der bl.a. ses på, om sanktionerne vil kunne skærpes yderli-
gere. Når arbejdet i Skatteministeriet og Skatteforvaltningen er færdigt, vil Folketingets
partier blive orienteret herom.
For så vidt angår strafniveauet ved overtrædelser om hæleri og illegal arbejdskraft har
Skatteministeriet indhentet følgende bidrag fra Justitsministeriet:
”Justitsministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
der har oplyst følgende:
”Hæleri straffes efter straffelovens § 290, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder. Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om de almindelige berigelses-
forbrydelser, at mindre overtrædelser af straffelovens § 290, stk. 1, svarende til hæleri med
hensyn til værdier, der ikke overstiger 8.000 kr., straffes med bøde. Bødepåstanden følger
de almindelige bødetakster for mindre berigelseskriminalitet, jf. nedenfor.
Værdi
-1.000 kr.
1.000 kr.
1.499 kr.
1.500 kr.
2.999 kr.
3.000 kr.
3.999 kr.
4.000 kr.
4.999 kr.
5.000 kr.
5.999 kr.
6.000 kr.
6.999 kr.
7.000 kr.
7.999 kr.
Bøde
Bøde svarende til det dobbelte af det stjålnes
værdi, dog mindst 500 kr. Beløbet oprundes til
det nærmeste beløb deleligt med 100 kr.
2.000 kr.
2.500 kr.
3.000 kr.
3.500 kr.
4.000 kr.
4.500 kr.
5.000 kr.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om at redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet
2784140_0004.png
Overstiger værdien 8.000 kr., vil udgangspunktet være, at der fastsættes en fængselsstraf.
Er hæleriet af særlig grov beskaffenhed, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. Det vil
navnlig være tilfældet på grund af forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle ka-
rakter eller som følge af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller når et større antal for-
brydelser er begået.
Ulovligt arbejde (udlændinge, der arbejder her i landet uden fornøden tilladelse) straffes
efter reglerne i udlændingelovens § 59, stk. 3 og 4, med bøde eller fængsel indtil 1 år. Ef-
ter § 59, stk. 4, skal det ved strafudmålingen betragtes som en skærpende omstændighed,
at udlændingen også opholder sig ulovligt i Danmark, eller at overtrædelsen er begået i
gentagelsestilfælde.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om udlændingelovens §§ 59, 59 a og 59 b,
at følgende bødetakster/sanktionspåstande som udgangspunkt skal anvendes i sager om
ulovligt arbejde:
Overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 3 (arbejde uden fornøden tilladelse):
- Bøde på 3.000 kr. stigende med 1.500 kr. for hver måned ud over den første.
Overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 4, jf. stk. 3 (arbejde uden fornøden tilladelse
under skærpende omstændigheder):
- I sager, hvor udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i landet, eller hvor
der er tale om gentagelsestilfælde, nedlægges der påstand om en skærpet bøde.
- I sager, hvor udlændingen ikke har ret til at opholde sig her i landet, og hvor der
samtidig er tale om grove overtrædelser af enten længerevarende, tilbageven-
dende eller organiseret karakter, nedlægges der påstand om fængselsstraf.
Sanktionsniveauet er nærmere omtalt i forarbejderne til bestemmelsen (L 78 af 23. fe-
bruar 2005, de specielle bemærkninger til bestemmelsen, og L 95 af 12. december 2014,
de almindelige bemærkninger, pkt. 3.3.).
For den person, der beskæftiger en udlænding uden fornøden arbejdstilladelse eller i strid
med de for en arbejdstilladelse fastsatte betingelser, er straffen bøde eller fængsel indtil 2
år, jf. udlændingelovens § 59, stk. 5.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 6, 1. pkt., skal det ved strafudmålingen betragtes som
en skærpende omstændighed,
- at overtrædelsen er begået forsætlig eller ved grov uagtsomhed,
- at der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den på-
gældende selv eller andre, eller
- at udlændingen opholder sig ulovligt i Danmark.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 6, 2. pkt., skal det ved strafudmålingen betragtes som
en særligt skærpende omstændighed,
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om at redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet
2784140_0005.png
-
-
at overtrædelsen er begået under en eller flere af de i 1. pkt. nævnte omstændig-
heder, og
at overtrædelsen er begået som led i udøvelse af erhvervsvirksomhed.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 7, kan der, såfremt der er opnået eller tilsigtet at opnå
en økonomisk fordel, ske konfiskation af den opnåede fordel. Er det ikke muligt at fore-
tage konfiskation, kan der ved udmåling af bøden tages særligt hensyn til størrelsen af en
tilsigtet eller opnået økonomisk fordel.
Anklagemyndigheden skal som udgangspunkt anvende følgende bødetakster pr. beskæfti-
get udlænding pr. påbegyndt måned:
Gerningstidspunkt før 1.
juni 2019
Overtrædelsens
Bødeni-
karakter
veau
Simpel
uagtsomhed
10.000 kr.
Grov
uagtsomhed
10.000 kr.
Gerningstidspunkt efter 1. juni
2019 og før 1. juli 2020
Overtrædelsens
Bødeniveau
karakter
Simpel
uagtsomhed
10.000 kr.
Grov
uagtsomhed
15.000 kr.
Gerningstidspunkt efter 1.
juli 2020
Overtrædelsens
Bødeni-
karakter
veau
Simpel
uagtsomhed
10.000 kr.
Grov uagtsomhed
Grov uagtsomhed
og begået som led
i udøvelse af er-
hvervsvirksomhed
15.000 kr.
30.000 kr.
25.000 kr.
Forsæt
20.000 kr. Forsæt
25.000 kr.
Forsæt
Forsæt og begået
som led i udø-
velse af erhvervs-
virksomhed
50.000 kr.
Opnået eller til-
sigtet en økono-
misk fordel
Opnået eller til-
sigtet en økono-
20.000 kr. misk fordel
25.000 kr.
Opnået eller tilsig-
tet en økonomisk
fordel
Opnået eller tilsig-
tet en økonomisk
fordel og begået
som led i udø-
velse af erhvervs-
virksomhed
25.000 kr.
50.000 kr.
Udlændingen
har ikke ret til at
opholde sig her i
landet
Udlændingen
har ikke ret til at
opholde sig her i
20.000 kr. landet
20.000 kr.
Udlændingen har
ikke ret til at op-
holde sig her i lan-
det
Udlændingen har
ikke ret til at op-
holde sig her i lan-
det og begået
som led i udø-
velse af erhvervs-
virksomhed
20.000 kr.
40.000 kr.
Skærpet
bøde
1
Flere
skærpende om-
stændigheder
1
Flere
Skærpet skærpende om-
bøde
1
stændigheder
Flere skærpende
Skærpet
1
omstændigheder
bøde
Foreligger der flere skærpende omstændigheder efter udlændingelovens § 59, stk. 6, skal det angivne bødeniveau fravi-
ges i opadgående retning. Det gælder både for overtrædelser, der er begået som led i udøvelse af erhvervsvirksomhed, og
overtrædelser, der ikke er begået som led i udøvelse af erhvervsvirksomhed, jf. forarbejderne til lov nr. 1003 af 27. juni
2020 (L 188 af 5. maj 2020, de almindelige bemærkninger, punkt 2.4.2).
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om at redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet
2784140_0006.png
Hvis overtrædelsen er begået forsætligt, og der samtidig er opnået en økonomisk fordel,
skal dette dermed betragtes som en særligt skærpende omstændighed og medføre, at den
vejledende bødestørrelse fraviges i skærpende retning.
I medfør af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 2 og 6, er det strafbart henholdsvis at bistå
en udlænding med at opholde sig ulovligt her i landet eller at stille husrum eller transport-
midler til rådighed for en udlænding og på den måde forsætligt yde bistand til en udlæn-
dings ulovlige arbejde i Danmark. Strafferammen for overtrædelse af § 59, stk. 8, er bøde
eller fængsel indtil 2 år.
Ved lov nr. 561 af 7. maj 2019 (L 151 af 6. februar 2019), der trådte i kraft den 1. juni
2019, blev udlændingelovens § 59, stk. 9, ændret, således at det i sager om forsætlig bi-
stand til en udlændings ulovlige arbejde i Danmark, jf. udlændingelovens § 59, stk. 8, nr.
6, skal betragtes som en skærpende omstændighed, at bistanden er ydet for vindings skyld
eller i gentagelsestilfælde, eller at der ved samme dom dømmes for flere forhold af forsæt-
lig bistand til ulovligt ophold eller arbejde her i landet. Dette gælder også ved strafudmå-
ling efter § 59, stk. 8, nr. 2.
Anklagemyndigheden skal i sager om bistand til ulovligt arbejde med et gerningstidspunkt
før 1. juni 2019 som udgangspunkt anvende følgende bødetakster/sanktionspåstande, jf.
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 6:
- Bøde på 2.000 kr. stigende med 500 kr. for hver måned ud over den første må-
ned, maksimalt 5.000 kr.
Er bistanden ydet for vindings skyld eller i gentagelsestilfælde, eller dømmes der ved
samme dom for flere tilfælde af bistand til ulovligt arbejde, nedlægges der påstand om
fængselsstraf.
Anklagemyndigheden skal i sager om bistand til ulovligt arbejde med et gerningstidspunkt
efter 1. juni 2019 som udgangspunkt anvende følgende bødetakster/sanktionspåstande, jf.
udlændingelovens § 59, sk. 8, nr. 6:
- Bøde på 2.500 kr. stigende med 750 kr. for hver måned ud over den første må-
ned, maksimalt 7.000 kr.
Er bistanden ydet for vindings skyld eller i gentagelsestilfælde, eller hvis der ved samme
dom dømmes for flere tilfælde af bistand til ulovligt ophold, nedlægges der påstand om
fængselsstraf.”
Det kan i forlængelse af ovenstående oplyses, at Justitsministeriet ikke har aktuelle over-
vejelser om en justering af strafniveauet for så vidt angår hæleri. Det bemærkes, at udlæn-
dingeloven henhører under Udlændinge- og Integrationsministeriet.”
For så vidt angår overtrædelser om illegal arbejdskraft har Skatteministeriet desuden ind-
hentet følgende bidrag fra Udlændinge- og Integrationsministeriet:
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 422: MFU spm. om at redegøre for det aktuelle strafniveau for overtrædelser vedr. sort arbejde, illegal arbejdskraft, afgiftssvindel, momssvindel, hæleri og andre former for ulovlig omsætning, der er hyppigt forekommende i dele af kioskmiljøet
2784140_0007.png
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan i forlængelse af Justitsministeriets bidrag op-
lyse, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke har aktuelle overvejelser om en juste-
ring af strafniveauet
for ulovligt arbejde.”
Side 7 af 7