Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2879100_0001.png
6. juni 2024
J.nr. 2023 - 7297
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 406 af 22. september 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm., om den afgørelse fra EU-Domstolen, som Skattestyrelsen bruger som grundlag for at indføre moms på private danseskoler, fitness m.v., kan være over- eller fejlfortolket af de danske skattemyndigheder
2879100_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for begrundelsen og lovgrundlaget for at indføre moms på under-
visning i private musikskoler, men fortsat friholde offentlige musikskoler for moms, her-
under redegøre for, om det kan være konkurrenceforvridende?
Svar
Spørgsmålet relaterer sig til et udkast til styresignal fra Skattestyrelsen, som omhandler
den gældende administrative praksis vedrørende momsfritagelsen for undervisning.
Det kan oplyses, at den gældende momsfritagelse af private musikskoler er hjemlet i
momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, om fritagelse af skoleundervisning og undervisning på vi-
deregående uddannelsesinstitutioner. EU-Domstolen har i tre afgørelser i relation til den
bagvedliggende bestemmelse i det fælles EU-momsdirektiv fastslået, at det er et krav for
anvendelse af denne momsfritagelse, at der undervises i en bred og varieret mængde af
emner, ligesom undervisning af ren rekreativ karakter ikke kan omfattes af momsfritagel-
sen. I de konkrete sager afviste EU-Domstolen, at denne betingelse var opfyldt, når der
blev undervist på en svømmeskole, en sejl- og surfskole samt en køreskole.
For så vidt angår spørgsmålet om forskellen på et offentligt og et privat udbud gælder ge-
nerelt, at kommunale institutioner i henhold til momsloven ikke anses for afgiftspligtige
personer, og de omfattes derfor som udgangspunkt ikke af momsloven. Dette gælder
imidlertid ikke, når de kommunale institutioner leverer varer og ydelser i konkurrence
med erhvervsvirksomheder.
Af EU-Domstolens praksis fremgår, at dette er tilfældet, når momsfritagelsen af ydelserne
i sig selv kan fremkalde konkurrencefordrejning i forhold til erhvervsvirksomheder, som
leverer tilsvarende momspligtige ydelser. Det er momsfritagelsen af de kommunale ydel-
ser, som konkret skal resultere i, at prisen på den kommunale ydelse sænkes med den
konsekvens, at der flyttes kunder fra de private aktører til den kommunale udbyder.
Såfremt en momsfritagelse kan fremkalde konkurrencefordrejning i forhold til private ud-
byderes tilsvarende ydelser, vil konsekvensen være, at de kommunale ydelser bliver om-
fattet af momsloven, og dermed bliver deres ydelser også momspligtige.
Hvorvidt betingelsen om konkurrencefordrejning i relation til kommunale og private mu-
sikskoler er opfyldt beror på en konkret vurdering af konkurrencesituationen på det en-
kelte marked, hvor der skal tages hensyn til, om der består en reel risiko for, at momsfri-
tagelsen i sig selv aktuelt eller i fremtiden kan fremkalde konkurrencefordrejning.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at der fortsat pågår undersøgelser af rækkevidden af de på-
gældende EU-domme, og at alternative muligheder fortsat undersøges.
Side 2 af 2