Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2767498_0001.png
19. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7503
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 402 af 22. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om ministeren mener, at der er den fornødne offentlighed omkring Ekspertgruppen for en Grøn Skattereforms arbejde
2767498_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om ministeren mener, at der er den fornødne offentlighed
omkring Ekspertgruppen for en Grøn Skattereforms arbejde? Der henvises til, at Sekreta-
riatet for Ekspertgruppen for grøn skattereform i mindst et tilfælde har meddelt afslag på
en anmodning om aktindsigt i bl.a. skriftlig kommunikation og møder om en CO2-afgift
på landbruget mellem ekspertgruppen og en række interessenter med henvisning til, at der
er tale om en lovgivningssag.
Svar
Ekspertgruppen for Grøn skattereform er nedsat som en selvstændig forvaltningsmyndig-
hed og har fået stillet et sekretariat til rådighed bestående af medarbejdere fra henholdsvis
Skatteministeriet, Finansministeriet, Klima-, Energi-, Forsyningsministeriet, Erhvervsmi-
nisteriet samt Fødevareministeriet. Arbejdet i Ekspertgruppen for Grøn skattereform og
det tilhørende sekretariat foregår separat og afgrænset og er kun tilgængeligt for de med-
arbejdere, der er en del af sekretariatet. Disse medarbejdere behandler også aktindsigtsan-
modninger til ekspertgruppen efter gældende regler for offentlighed i forvaltningen.
Jeg har til brug for besvarelsen, indhentet bidrag fra sekretariatet for ekspertgruppen, som
jeg kan henholde mig til:
”Det
kan bekræftes, at sekretariatet for Ekspertgruppen for Grøn skattereform har mod-
taget en række anmodninger om aktindsigt i Ekspertgruppen for Grøn skattereforms ar-
bejde med udarbejdelse af modeller til en ensartet CO
2
e-regulering, herunder udformning
af en mere ensartet CO
2
e-afgift.
Sekretariatet behandler aktindsigtsanmodningerne efter miljøoplysningsloven, da der er
tale om aktindsigt i miljøoplysninger. Det fremgår af miljøoplysningslovens § 6, stk. 2, at
lovens henvisninger til bestemmelser i offentlighedsloven skal forstås som henvisninger
til de pågældende bestemmelser i lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i for-
valtningen med senere ændringer (herefter offentlighedsloven fra 1985).
Den anmodning om aktindsigt, som der henvises til, er afslået med henvisning til § 2, stk.
1, 3. pkt., i offentlighedsloven fra 1985.
Efter offentlighedsloven fra 1985 omfatter retten til aktindsigt ikke sager om lovgivning,
herunder bevillingslove, før lovforslag er fremsat for Folketinget, jf. lovens § 2, stk. 1, 3.
pkt.
Bestemmelsens anvendelsesområde er bl.a. beskrevet i betænkning nr. 1510/2009 om of-
fentlighedsloven, hvor bl.a. følgende er anført (s. 453 ff.):
”Formålet med bestemmelsen er navnlig at
give centraladministrationen mulighed for at
forberede lovgivningsinitiativer i samarbejde med andre, herunder ikke mindst selvstæn-
dige kommissioner og udvalg, uden at skulle arbejde under presset af, at også overvejelser
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om ministeren mener, at der er den fornødne offentlighed omkring Ekspertgruppen for en Grøn Skattereforms arbejde
2767498_0003.png
af mere foreløbig karakter undergives
offentlighed. (…) bestemmelsen skal
derfor ses
som et led i den samlede beskyttelse for den politiske beslutningsproces”.
Ekspertgruppen for Grøn skattereform blev nedsat på baggrund af Aftale om grøn skat-
tereform af 8. december 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Med aftalen blev det besluttet at gennemføre en grøn skattereform i to faser. Af aftalen
fremgår det, at der skulle nedsættes en ekspertgruppe,
”som skal udarbejde forslag til ud-
formning af en ensartet CO
2
e-regulering
i anden fase.”
Ekspertgruppen blev således nedsat for at tilvejebringe anbefalinger til, hvordan en høj og
ensartet CO
2
-afgift kan tilvejebringes med henblik på at opfylde 70 pct.-målsætningen, og
det har fra arbejdets begyndelse stået klart, at indførelse af en høj og ensartet CO
2
-afgift
ville kræve lovændringer. Det materiale, der er blevet udarbejdet i regi af ekspertgruppen,
er således blevet udarbejdet netop med henblik på at kunne implementeres og administre-
res i overensstemmelse med bl.a. energibeskatningsdirektivet, statsstøttereglerne mv.
Sekretariatet har vurderet, at de pågældende dokumenter indgår i en lovgivningssag, jf.
1985-offentlighedslovens § 2, stk. 1, 3. pkt.
Det følger af miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, 1. pkt., at der skal foretages en konkret af-
vejning af offentlighedens interesser, der varetages ved udlevering af miljøoplysningerne,
over for de interesser, der varetages ved at afslå udlevering. I forlængelse heraf følger det
af miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, 2. pkt., at bestemmelsen skal anvendes restriktivt. Der
er således tale om en
generel afvejningsregel,
hvorefter adgangen til at begrænse aktindsigt skal
fortolkes restriktivt under hensyn til offentlighedens interesse i, at oplysningerne offent-
liggøres, og en
konkret afvejningsregel,
hvorefter de offentlige interesser, der varetages ved
udlevering, i hver enkelt sag skal afvejes over for de interesser, der varetages ved at afslå
udlevering, jf. Azad Taheri Abkenar mfl., Miljøoplysningsloven med kommentarer, 2023,
(side 104).
Sekretariatet har efter en konkret afvejning vurderet, at sagen bør undtages efter § 2, stk.
1, 3. pkt., i offentlighedsloven fra 1985. I vurderingen er bl.a. indgået, at ekspertgruppen
bør have adgang til at udarbejde materiale med foreløbige overvejelser af juridisk, økono-
misk og administrativ karakter, uden at offentligheden skal have adgang hertil.”
Side 3 af 3