Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2655143_0001.png
2. februar 2023
J.nr. 2023 - 276
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 5. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra (MFU) Mai Villadsen (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om at redegøre for den store forskel imellem den daværende regeringens vurdering og de økonomiske vismænds vurdering af effekten på reduktion af CO2e af ’Aftale om Grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022’, til skatteministeren
2655143_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den store forskel imellem den daværende regeringens vurde-
ring og de økonomiske vismænds vurdering af effekten på reduktion af CO
2
e af ’Aftale
om
Grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022’, hvor den daværende regering i
aftalen anslog en reduktion på 4,3 mio. t CO
2
e i 2030, mens de økonomiske vismænds an-
slår en reduktion på 3 mio. t CO
2
e i 2030, jf. rettelsesblad til Økonomi og Miljø 2022? I
forlængelse heraf bedes ministeren angive de væsentligste forudsætninger for vurderingen
af reduktionerne som følge af Aftale om Grøn skattereform for industri m.v.
Svar
Formandskabet for De Økonomiske Råd (DØRS) har udarbejdet deres årlige miljøøko-
nomiske vismandsrapport:
Økonomi og miljø 2022.
Rapportens første kapitel omhandler
bl.a.
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af 24. juni 2022, hvor DØRS præsenterer
egne skøn for effekterne af aftalen.
Effekter i aftalen er udarbejdet i den samme model som ekspertgruppen for grøn skatte-
reforms første delrapport, men grundlaget er opdateret til Klimastatus og -fremskrivning
2022 (KF22). Den anvendte metode, forudsætninger, usikkerhed samt øvrige antagelser
bag effektberegninger til ekspertgruppens arbejde er uddybende beskrevet og dokumente-
ret i et dokumentationsnotat
Dokumentation og følsomhedsberegninger af effekter for erhverv og
rumvarme.
Dokumentationsnotatet er vedhæftet.
Indledningsvist bemærkes, at der stor usikkerhed forbundet med at lave så store afgifts-
ændringer, der strækker sig langt ud over erfaringsgrundlaget.
DØRS skønner, at effekterne af aftalen samlet set indebærer en reduktion på ca. 3,1 mio.
ton CO
2
i 2030, heraf bidrager højere CO
2
-afgifter med ca. 0,9 mio. ton CO
2
i 2030.
Af-
tale om grøn skattereform for industri mv.
skønnes at indebære en CO
2
-reduktion på ca. 4,3
mio. ton, hvoraf afgifter bidrager med ca. 2,5 mio. ton CO
2
i 2030. Der tages i besvarel-
sen udgangspunkt i de dele af aftalen, der vedrører afgifter, og som dermed er Skattemini-
steriets ressort.
Forskellene vurderes særligt være relateret til:
1. Forskellige afgiftssatser og -grundlag,
2. Forskellige effekter for særlig mineralogi
Det er dog ikke muligt på
baggrund af DØRS’ rapport og det tilhørende baggrundsnotat
at redegøre præcist for årsagerne til effektforskellene mellem DØRS’ og ekspertgruppens
regnemodeller.
Ad 1. Afgiftssatser og -grundlag
Det tyder umiddelbart på, at DØRS ikke i beregningerne anvender de samme satser og
grundlag, som der ligger til grund for aftalen. I tabel 1 er vist en sammenligning af afgifts-
satserne både før og efter aftalen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om at redegøre for den store forskel imellem den daværende regeringens vurdering og de økonomiske vismænds vurdering af effekten på reduktion af CO2e af ’Aftale om Grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022’, til skatteministeren
2655143_0003.png
Særligt tyder det på, at DØRS regner på mindre afgiftsstigninger for nogle brancher, fx
alm. proces, landbrug mv., mineralogi og fiskere. Det kan betyde, at de aftalte satsforhø-
jelser og dermed CO
2
-effekterne undervurderes.
Derudover tyder det på, at DØRS benytter andre afgiftsgrundlag end dem i aftalen. Fx
nævner DØRS i en tabelnote, at afgifter på kul og affald ikke medregnes som energiafgif-
ter. Der er imidlertid energiafgifter på disse, og de påvirkes af aftalen.
Tabel 1.
Sammenligning af afgiftssatser i ekspertgruppen og DØRS’ model
Afgiftssats før
omlægning
(Ekspertgruppe)
Kr./ton CO
2
Alm. Proces (ETS)
Alm. proces (ikke-ETS)
Landbrug mv.
Gartnerier (ETS)
Gartnerier (ikke-ETS)
Mineralogi (cement)
- heraf for energi
- heraf for procesudledninger
Mineralogi mv. (ikke-cement)
- heraf for energi
- heraf for procesudledninger
Nordsø
Olieraffinaderier
Fiskere
Indenrigssøfart
Jernbane
Fossile til elproduktion
Indenrigsflyvninger
Kilde: Skatteministeriet.
Afgiftssats før
omlægning
(DØRS)
Kr./ton CO
2
550
Afgiftssats
2030
(Ekspert-
gruppe)
Kr./ton CO
2
375
750
750
Afgiftssats
2030
(DØRS)
Kr./ton CO
2
590
144
323
264
91
271
27
65
0
43
65
0
0
0
0
0
179
0
0
370
375
750
740
?
120
0
?
120
0
0
0
140
0
100
10
0
125
125
125
125
125
125
375
375
750
750
750
375
375
390
370
750
750
750
480
420
190
190
Ad. 2. Forskellige effekter for særlig mineralogi
Effekterne fra hhv. DØRS og aftalen fremgår af tabel 2. Heraf fremgår det, at der særligt
er forskel på udledningerne fra mineralogi, hvor forskellen udgør ca. -1,0 mio. ton CO
2
.
En væsentlig forudsætning i ekspertgruppens model er, at cementindustrien modelleres
særskilt, så det afspejles, at disse virksomheder bliver relativt hårdt ramt af CO
2
e-afgiften
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm. om at redegøre for den store forskel imellem den daværende regeringens vurdering og de økonomiske vismænds vurdering af effekten på reduktion af CO2e af ’Aftale om Grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022’, til skatteministeren
2655143_0004.png
sammenlignet med øvrig industri inden for samme branche. Derudover antages det, at ce-
mentproduktion er i international konkurrence. Dermed vil den højere afgift primært
medføre en produktionsnedgang og i begrænset omfang vil blive overvæltet i højere af-
sætningspriser.
I DØRS’ model er cementindustrien lagt sammen med en række andre virksomheder
i
branchen, der ikke udleder CO
2
i samme omfang. Det indebærer, at der i DØRS’ model
alt andet lige sker en mindre belastning på cementindustrien og dermed en lavere produk-
tionstilpasning end med ekspertgruppens model.
Tabel 2. Sammenligning af CO
2
-effekter
i ekspertgruppen og DØRS’ model
CO
2
-effekt
(Ekspertgruppe)
Mio. ton CO
2
Alm. Proces (ETS)
Alm. proces (ikke-ETS)
Landbrug mv.
Gartnerier (ETS)
Gartnerier (ikke-ETS)
Mineralogi (cement)
Mineralogi mv. (ikke-cement)
Nordsø
Olieraffinaderier
Fiskere
Indenrigssøfart
Jernbane
Fossile til elproduktion
Indenrigsflyvninger
I alt
-0,1
-0,3
-0,1
-0,0
-0,0
-1,0
-0,1
-0,2
-0,4
-0,1
-0,1
-0,0
-0,1
-0,0
-2,5
-0,1
-0,0
-0,1
-0,1
-0,3
-0,0
-0,1
-0,0
-0,9
-1,0
-0,2
-0,2
-0,1
0,2
0,0
-0,0
0,0
-1,7
-0,2
0,1
CO
2
-effekt
(DØRS)
Mio. ton CO
2
0
Difference
(Ekspertgruppe -
DØRS)
Mio. ton CO
2
-0,3
Omlægning af rumvarme og tilskud til CCS
Rumvarme
Tilskud til CCS
I alt
(industri + rumvarme + tilskud)
-0,1
-1,8
-4,3
-0,1
-2,2
-3,1
-0,0
0,4
-1,2
Anm.: Tabellen er justeret til at stemme overens med DØRS’ seneste estimat, hvor effekten af CCS er opjusteret med 1
mio. ton CO
2
.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4