Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2782470_0001.png
17. november 2023
J.nr. 2023 - 7249
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 399 af 20. september 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at bekræfte, at grundvurderingsprincipperne for ejerlejligheder blev udvidet til at gælde for alle etageejendomme med L 107 A (2020-21)
2782470_0002.png
Spørgsmål
Ministeren har til udvalgets orientering sendt materialet fra forligskredsmøde på ejen-
domsområdet, som blev afholdt i Skatteministeriet den 19. september 2023 (SAU alm. del
– bilag 249). På plancherne side 11 står der: ”Af forligsteksten fremgår det, at ”grunde
skal vurderes til en forventelig handelsværdi i ubebygget stand og til den bedste økonomi-
ske anvendelse””.
Kan ministeren forklare, hvorledes dette hænger sammen med, at det af L 71 (2019-20)
fremgår, at princippet for vurderingsnormen for ejerlejligheders grundværdi er blevet æn-
dret fra at udgøre den forventelige kontantværdi i fri handel til begrebet slutbrugers vær-
diansættelse af grundværdien, jf. pkt. 2.10.2 i bemærkningerne til L 71 (2019-20)?
Ministeren bedes i den forbindelse bekræfte, at det af bemærkningerne til L 71 (2019-20)
fremgår, at der ikke eksisterer empiri om en endelig slutbrugers værdiansættelse af grund-
værdien, samt at de grundhandler, som foretages af en investor/developer, ikke indgår i
værdiansættelsen af grunde under ejerlejligheder.
Ministeren bedes videre bekræfte, at grundvurderingsprincipperne for ejerlejligheder blev
udvidet til at gælde for alle etageejendomme med L 107 A (2020-21).
Svar
Den generelle vurderingsnorm, der skal anvendes ved vurdering af fast ejendom, er fast-
sat i ejendomsvurderingslovens § 15. Ved vurderingsnormen forstås den værdi eller det
resultat, som Vurderingsstyrelsen skal nå frem til ved vurderingen. Ifølge ejendomsvurde-
ringslovens § 15, stk. 1, skal der ved vurderingen af en ejendom ansættes den forventelige
kontantværdi i fri handel.
Ved grundværdi forstås efter ejendomsvurderingslovens § 17, stk. 1, værdien af grunden i
ubebygget stand under den forudsætning, at grunden vil blive anvendt og udnyttet bedst
muligt i økonomisk henseende. Dette overordnede princip er ikke fraveget med reglerne
for ansættelse af grundværdier for ejerlejligheder. Det er selve vurderingsnormen for an-
sættelsen af grundværdien under etageejerlejligheder til beboelse, der med reglerne i ejen-
domsvurderingslovens § 19 a er blevet justeret, så der ved »bedst mulige økonomiske
henseende« skal forstås den økonomiske værdi, som en almindelig slutbruger (boligeje-
ren) tillægger grunden/beliggenheden.
Udover en faktisk grundværdi for hver enkelt ejerlejlighed, skal der ifølge ejendomsvurde-
ringslovens § 19 a, stk. 3, også ansættes en fælles moderejendomsgrundværdi efter ejen-
domsvurderingslovens § 21, som fordeles ud til hver af moderejendommens ejerlejlighe-
der, hvis der efter plangrundlaget kan bygges mere end det faktisk opførte. Hermed sikres
det, at der fortsat tages højde for et eventuelt uudnyttet potentiale i ejendommen.
Det er korrekt, at det af bemærkningerne til L 71 A (2019-20) fremgår, at der ikke eksiste-
rer empiri om en endelig slutbrugers værdiansættelse af grundværdien, samt at de
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om at bekræfte, at grundvurderingsprincipperne for ejerlejligheder blev udvidet til at gælde for alle etageejendomme med L 107 A (2020-21)
2782470_0003.png
grundhandler, som foretages af en investor, ikke indgår i værdiansættelsen af grunde un-
der ejerlejligheder, jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 71 som fremsat, side 25-26.
Beregningen vil derfor ske ud fra empiri for enfamiliehuse, da ejendoms- og grundværdi
og dermed bygningsværdi er baseret på empiri bestående af både handelspriser for bebyg-
gede ejendomme og ubebyggede grunde købt direkte af den forventede slutbruger. Der
henvises til besvarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 393 (2023-24), hvor sammenhængen
imellem enfamiliehuse og ejerlejligheder er uddybet.
Det fremgår også af bemærkningerne til L 71 A (2019-20), at sigtet med den justerede
vurderingsnorm for grundværdien for en ejerlejlighed ikke er investors værdifastsættelse
af en ubebygget grund, men derimod den potentielle slutbrugers værdiansættelse af grun-
den, så grundens værdi afspejler værdien af ejendommens beliggenhed for slutbrugeren.
Det fremgår herudover, at der således vil kunne være betydelige forskelle mellem slutbru-
gerens værdiansættelse af etageejendomsgrunde og de handelspriser, der kan observeres i
forbindelse med faktiske salg af grunde udlagt til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder,
jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 71 som fremsat, side 62.
Det er ligeledes korrekt, at det følger af bemærkningerne til L 107 A (2020-21), at grund-
vurderingsprincipperne for ejerlejligheder ved vedtagelsen af lovforslaget blev udvidet til
at gælde for alle etageejendomme.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til L 107 A (2020-21), at vedtagelsen af lovforslaget
ville medføre, at grundværdier for boligudlejningsejendomme fastsættes efter samme
principper som for ejerlejligheder, jf. Folketingstidende 2020-21, A, L 107 som fremsat,
side 11. Dette er beskrevet nærmere i bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 31, jf. Folke-
tingstidende 2020-21, A, L 107 som fremsat, side 48-49, som omhandler den foreslåede
bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 34 a, der indeholder regler om fastsættelse af
grundværdier for etageboligbebyggelse efter § 34, stk. 1, nr. 1.
Side 3 af 3