Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2766777_0001.png
17. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7302
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 391 af 19. september 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvordan fordelingen af beskatningsretten til overskud i de allerstørste multinationale koncerner forventes fordelt mellem landene, og hvordan det vil flytte beskatningsretten landene imellem
2766777_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang den 14. september 2023 illu-
strere, hvordan fordelingen af beskatningsretten til overskud i de allerstørste multinatio-
nale koncerner forventes fordelt mellem landene, og hvordan det vil flytte beskatningsret-
ten landene imellem?
Svar
Forhandlingerne om konventionen om delvis omfordeling af beskatningsret fra hjemlan-
det til markedslandet for de største og mest profitable globale koncerner er ikke endeligt
afsluttet. Svaret er derfor udarbejdet på baggrund af det foreliggende udkast til konventio-
nen, som er offentliggjort den 11. oktober 2023.
Konventionen fastlægger rammerne for fordelingen af beskatningsretten mellem jurisdik-
tioner. Formålet med konventionens rammer er bl.a. at sikre, at den information, som en
koncern indsamler og i sidste ende lægger til grund for fordelingen af beskatningsretten,
skal være pålidelig og afspejle fra hvilke kilder
forstået som jurisdiktioner
koncernens
indtægter stammer. Disse rammer vil i praksis komme til udtryk i form af et internt kon-
trolsystem forstået som politiker, processer og procedurer fastsat af den enkelte koncern.
Udover den information, som en koncern skal indsamle, vil en koncern i en række til-
fælde have mulighed for alternativt at lægge nogle i konventionen fastsatte fordelingsnøg-
ler til grund for fordelingen af beskatningsretten.
Det bemærkes, at nogle af fordelingsnøglerne også finder anvendelse, hvis en koncern
ikke lever op til konventionens regler om at indsamle tilstrækkelig pålidelig information
om, hvorfra koncernens indtægter stammer. Baggrunden herfor er, at det altid skal være
muligt at fordele beskatningsretten.
Reglerne om omfordeling kan simplificeret illustreres med et eksempel, hvor en koncern,
hvis forretningsmodel udelukkende er baseret på online annonceringstjeneste, er belig-
gende i jurisdiktion X, som efter gældende principper for international selskabsbeskatning
har den fulde beskatningsret til koncernens overskud. Koncernen har opgjort, at der skal
ske omfordeling af 1 mia. euro af koncernens overskud. Dertil kommer, at koncernen har
identificeret IP-adresser, som en pålidelig information i forhold til, hvor der sker visning
af online reklamer på deres online annonceringstjeneste, hvorfor disse kan anvendes til
fordelingen af koncernens overskud.
Koncernen har derfor konstateret, at 65 pct. af visningerne sker i jurisdiktion A, 25 pct. af
visningerne sker i jurisdiktion B, mens de sidste 10 pct. af visningerne sker i jurisdiktion
C. Det vil sige, at jurisdiktion A får beskatningsretten til 650 mio. euro, jurisdiktion B får
beskatningsretten til 250 mio. euro, mens jurisdiktion C får beskatningsretten til 100 mio.
euro. Jurisdiktion X vil ved beregningen af skatten skulle lempe for den skat, som pålæg-
ges det omfordelte beløb i jurisdiktion A, B og C.
Side 2 af 2