Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2766724_0001.png
17. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7302
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 389 af 19. september 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Kristina Ellegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om der er hjemmelsmæssige eller andre betænkeligheder ved, at andre lande end Danmark vil skulle kontrollere den fordeling af beskatningsretten til overskud, som forventes fordelt til Danmark
2766724_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang den 14. september 2023 rede-
gøre for de såkaldte paneler under OECD, som skal oprettes i forbindelse med spor 1
samt hvilke beføjelser de nævnte paneler forventes at have?
Svar
Forhandlingerne om konventionen om delvis omfordeling af beskatningsret fra hjemlan-
det til markedslandet for de største og mest profitable globale koncerner er ikke endeligt
afsluttet. Svaret er derfor udarbejdet på baggrund af det foreliggende udkast til konventio-
nen, som er offentliggjort den 11. oktober 2023.
Overordnet indeholder konventionen regler om tre forskellige paneler, som vil kunne
vurdere, hvorvidt en koncern er omfattet af konventions anvendelsesområde, og hvorvidt
koncernens anvendelse af regler, der er fastsat under konventionen, er korrekt.
En koncern vil kunne anmode om en bedømmelse af, hvorvidt koncernen overhovedet
er omfattet af reglerne fastsat under konventionen (såkaldt
scope certainty)
for den igangvæ-
rende periode. Behandlingen foretages som udgangspunkt af den ledende skattemyndig-
hed, det vil sige skattemyndigheden i det land, hvori koncernens ultimative moderselskab
er hjemmehørende, på vegne af relevante skattemyndigheder i andre lande. Skattemyndig-
hederne i de andre lande modtager anmodningen til orientering fra den ledende skatte-
myndighed. I forbindelse med indgivelse af en sådan anmodning vil en koncern også
kunne anmode den ledende skattemyndighed om en bedømmelse for en eller flere efter-
følgende perioder (såkaldt
scope advance certainty).
Bedømmelsen af scope certainty kan i bestemte tilfælde overgå til behandling af et be-
dømmelsespanel (et såkaldt
scope review panel),
der vil bestå af den ledende skattemyndig-
hed og seks andre skattemyndigheder. Det drejer sig fx om tilfælde, hvor der i koncernen
indgår såkaldte regulerede finansielle institutter, og det er første gang, at koncernens an-
modning om en bedømmelse er accepteret for en periode. Derimod skal bedømmelsen af
scope advance certainty altid overgå til behandling af et bedømmelsespanel (scope review
panel).
En koncern vil tillige kunne anmode om en bedømmelse af koncernens anvendelse af reg-
lerne fastsat under konventionen i forhold til den periode, som koncernen har indgivet
oplysninger til skattemyndighederne om (såkaldt
comprehensive certainty).
Behandlingen fore-
tages som udgangspunkt også af den ledende skattemyndighed, der skal dele anmodningen
med andre skattemyndigheder. I forbindelse med indgivelse af en sådan anmodning vil en
koncern også kunne anmode den ledende skattemyndighed om en bedømmelse for en eller
flere efterfølgende perioder for bestemte regler fastsat under konventionen bl.a. reglerne
om fordelingen af beskatningsretten (såkaldt
advance certainty).
Bedømmelsen af comprehensive certainty kan overgå til behandling af et bedømmelses-
panel (et såkaldt
review panel),
der vil bestå af den ledende skattemyndighed og seks andre
skattemyndigheder. Der vil fx skulle nedsættes et sådant bedømmelsespanel, hvis det er
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om der er hjemmelsmæssige eller andre betænkeligheder ved, at andre lande end Danmark vil skulle kontrollere den fordeling af beskatningsretten til overskud, som forventes fordelt til Danmark
2766724_0003.png
første gang, at koncernen har anmodet om en bedømmelse. Bedømmelsen af advance
certainty skal altid overgå til behandling af et bedømmelsespanel (review panel).
Hvis en skattemyndighed erklærer sig uenig i udfaldet af de gennemførte bedømmelser i
bedømmelsesudvalgene, vil bedømmelserne overgå til et bestemmelsespanel (et såkaldt
determination panel).
I den forbindelse vil skattemyndighederne bl.a. blive oplyst om uenig-
hederne og de mulige løsninger, der har været drøftet i de tidligere bedømmelsespaneler.
Herefter vil de enkelte skattemyndigheder kunne indgive bemærkninger og således tilken-
degive deres holdning til sagen. Bestemmelsespanelet vil på den baggrund skulle nå frem
til en løsning. Bestemmelsespanelet vil bestå af tre uafhængige eksperter, repræsentanter
fra tre forskellige skattemyndigheder og en formand, der vælges af de øvrige seks panel-
deltagere.
Side 3 af 3