Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2764375_0001.png
11. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 371 af 14. september 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 385: MFU spm. om ministeren har et estimat på, hvor mange boligejere der de facto vil blive stavnsbundne ved de nye ejendomsvurderinger
2764375_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet om ejendomsvurderinger den 13. september
2023, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L, M og N, redegøre for borgernes mulighed
for at få Vurderingsstyrelsen til at rette en foreløbig 2022-vurdering, herunder redegøre
for på hvilken måde denne mulighed adskiller sig fra en egentlig klageret samt hjemlen
hertil?
Svar
Som udgangspunkt kan en borger ikke få ændret sin foreløbige 2022-vurdering, jf. ejen-
domsvurderingslovens § 89 d, stk. 1. Udgangspunktet er dog fraveget i en række tilfælde
beskrevet i ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4:
Køb og salg
Først og fremmest vil en borger ved henvendelse til Vurderingsstyrelsen kunne få sin fo-
reløbige ejendomsværdi ændret til udbudsprisen, omregnet til 2022-niveau, hvis borgeren
står over for et salg af sin bolig. Det er en betingelse, at udbudsprisen, omregnet til 2022-
niveau, afviger med mere end 20 pct. fra den foreløbige ejendomsværdi. Borgeren vil
overfor Vurderingsstyrelsen skulle dokumentere afvigelsen, fx via en salgsopstilling.
Ligeledes vil en borger, der har købt en ejendom efter offentliggørelsen af den foreløbige
vurdering, kunne få ændret sin foreløbige ejendomsværdi til den faktiske købspris, omreg-
net til 2022-niveau, hvis køberen kan dokumentere, fx via et skøde eller en købsaftale, at
købsprisen afviger fra den foreløbige ejendomsværdi. Det er også her en betingelse, at
købsprisen, omregnet til 2022-niveau, afviger med mere end 20 pct. fra den foreløbige
ejendomsværdi.
Når ejendomsværdien i den foreløbige vurdering ændres i forbindelse med køb eller salg,
vil Vurderingsstyrelsen ligeledes foretage en skønsmæssigt tilsvarende ændring af den fo-
reløbige grundværdi.
Revision
Vurderingsstyrelsen har en hjemmel til af egen drift at foretage revision af foreløbige
2022-ejendomsvurderinger for både enkelte ejendomme og en større mængde ejen-
domme. Adgangen til revision omfatter ifølge bemærkningerne til bestemmelsen fx fejl,
som skyldes datafejl og fejl i særlige grupper af ejendomme. De såkaldt meget skæve vur-
deringer vil blive rettet med denne revisionshjemmel. Vurderingsstyrelsen er ved at fast-
lægge kriterierne for at ændre de meget skæve vurderinger. Når kriterierne er fastlagt, vil
Vurderingsstyrelsen anvende disse kriterier på foreløbige 2022-vurderinger.
Afgørelser fra højere instanser
Har et vurderingsankenævn, Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten eller en domstol æn-
dret en ejendoms grundværdi ved vurderingen pr. 1. januar 2020, vil ejeren ved henven-
delse til Vurderingsstyrelsen kunne få ændret sin grundværdi i overensstemmelse med den
pågældende myndigheds grundværdiansættelse.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 385: MFU spm. om ministeren har et estimat på, hvor mange boligejere der de facto vil blive stavnsbundne ved de nye ejendomsvurderinger
2764375_0003.png
Undtaget fra vurdering eller fritaget for grundskyld
Indgår det ikke korrekt i en foreløbig vurdering, at en ejendom er delvist undtaget fra vur-
dering eller helt eller delvist fritaget for grundskyld, vil ejeren ved henvendelse til Vurde-
ringsstyrelsen frit kunne ændre sin foreløbige vurdering.
Omvurderinger
Har en ejendom ændret sig i en sådan grad, at betingelserne for omvurdering efter ejen-
domsvurderingslovens § 6 er opfyldt, vil en fysisk ejer ved henvendelse til Vurderingssty-
relsen frit kunne ændre sin foreløbige vurdering.
Klageadgang
En borger kan ikke klage over de foreløbige 2022-vurderinger, jf. ejendomsvurderingslo-
vens § 89 d, stk. 1. Dette gælder også, selvom den foreløbige vurdering ændres. Den æn-
drede foreløbige 2022-vurdering er altså fortsat en foreløbig vurdering, der ikke kan på-
klages. Det vil dog være muligt at klage over et afslag på ændring af en foreløbig vurde-
ring efter reglerne i ejendomsvurderingslovens § 89, d, stk. 4, nr. 2-6.
Endelige 2022-vurderinger
De endelige 2022-vurderinger er omfattet af de almindelige regler for klage i skatteforvalt-
ningslovens kapitel 13 a. Når en borger modtager den endelige 2022-vurdering, vil borge-
ren på helt sædvanlig vis kunne klage over hele eller dele af vurderingen
altså klage over
og få prøvet både ejendomsværdi, grundværdi og eventuelle andre ansættelser, herunder
inddragelse af de data og oplysninger, der danner grundlag for vurderingen. Borgeren kan
klage inden for tre måneder fra modtagelsen af den endelige 2022-vurdering, og der skal
betales et klagegebyr på 1.100 kr. i aktuelt niveau.
Klagemyndigheden vil alene kunne ændre ejendomsværdien eller grundværdien i den en-
delige 2022-vurdering, hvis klagen medfører en ændring i ejendoms- eller grundværdien
på mere end 20 pct. Det skyldes, at der altid er en naturlig usikkerhed ved at fastsætte
værdien af en ejendom.
Der er derfor indført et tilsvarende forsigtighedsprincip vedrørende både ejendomsvær-
diskatten og grundskylden på 20 pct., så en borger ikke beskattes af usikkerheden i ejen-
domsvurderingerne.
De endelige 2022-vurderinger er også omfattet af fristreglerne i skatteforvaltningslovens
kapitel 12, herunder genoptagelsesreglerne i skatteforvaltningslovens § 33. Når en borger
modtager den endelige 2022-vurdering, vil borgeren derfor også på sædvanligvis kunne
anmode om genoptagelse af vurderingen inden for fristerne. Det er også her en betin-
gelse, at genoptagelsen vil medføre ændring i ejendoms- eller grundværdien på mere end
20 pct.
Side 3 af 3