Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2763485_0001.png
11. oktober 2023
J.nr. 2023 - 7167
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 383 af 14. september 2023 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvor stor en andel af de skattepligtige danskere inkl. folkepensionister, arbejdsløse mv., der vil opleve en direkte stigning i den disponible indkomst som følge af regeringens planlagte skattelettelser i regeringsgrundlaget
2763485_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de skattepligtige danskere inkl. folkepensioni-
ster, arbejdsløse mv., der vil opleve en direkte stigning i den disponible indkomst som
følge af regeringens planlagte skattelettelser i regeringsgrundlaget, jf. svaret på SAU alm.
del
spørgsmål 20. Ministeren bedes desuden oplyse, hvor stor en andel af de skatteplig-
tige danskere, der får en direkte stigning i den disponible indkomst på mere end hhv. 10,
50 og 100 kr. om måneden.
Svar
Det er forudsat, at de foreslåede skattenedsættelser nævnt i spørgsmålet udgøres af den i
regeringsgrundlaget foreslåede personskattereform. Alle skatteændringerne i reformen har
en direkte virkning på de berørtes disponible indkomst.
Af regeringsgrundlaget fremgår, at regeringen foreslår en forhøjelse af beskæftigelsesfra-
draget og en omlægning af topskatten. Dette er forudsat udmøntet ved at forhøje satsen
for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct.-point fra 10,65 pct. til 12,75 pct. og parallelt her-
med at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med 8.800 kr. fra 44.800 kr. til 53.600
kr. Endvidere forhøjes satsen for det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere
med 5,25 pct.-point fra 6,25 pct. til 11,5 pct., og parallelt hermed forhøjes det maksimale
fradrag med 20.500 kr. fra 24.400 kr. til 44.900 kr. Den foreslåede omlægning af topskat-
ten indebærer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et interval fra
den nuværende topskattegrænse og op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag), og der
indføres en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejdsmarkeds-
bidrag).
Det skønnes, at godt 62 pct. af
alle skattepligtige
vil opleve en stigning i den disponible ind-
komst som følge af de nævnte ændringer,
jf. tabel 1.
Herunder vil godt 58 pct. opleve en
månedlig stigning større end 10 kr., 51 pct. vil opleve en månedlig stigning større end 50
kr., og knap 45 pct. vil opleve en månedlig stigning større end 100 kr.
Tabel 1. Andel af skattepligtige, der vil opleve en stigning i den disponible indkomst som følge af
den i regeringsgrundlaget foreslåede personskattereform
Andele af skattepligtige
med skattenedsættelse
2023-niveau
I alt
Månedlig stigning i disponibel indkomst på mere end
10 kr.
50 kr.
100 kr.
58,2
51,0
44,9
87,4
76,6
67,5
Pct.
62,2
Andel af beskæftigede
med skattenedsættelse
Pct.
92,0
Anm.: Personer er defineret som beskæftigede, hvis de har betalt arbejdsmarkedsbidrag en del eller hele året.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022
.
Blandt
beskæftigede
vil i alt 92 pct. opleve en stigning i den disponible indkomst som følge
af den foreslåede personskattereform,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at den i skattereformen
foreslåede forhøjelse af beskæftigelsesfradraget i praksis alene reducerer skattebetalingen
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om, hvor stor en andel af de skattepligtige danskere inkl. folkepensionister, arbejdsløse mv., der vil opleve en direkte stigning i den disponible indkomst som følge af regeringens planlagte skattelettelser i regeringsgrundlaget
2763485_0003.png
(og dermed øger den disponible indkomst), hvis den skattepligtige indkomst overstiger
størrelsen af personfradraget.
Side 3 af 3