Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2703184_0001.png
9. maj 2023
J.nr. 2023 - 920
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 38 af 18. januar 2023 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministerens holdning til den stærkt stigende ulighed beskrevet i Oxfam’s netop udgivne rapport Survival of the Richest
2703184_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til den stærkt stigende ulighed beskrevet i Oxfam’s netop
udgivne rapport ”Survival of the Richest”? Ministeren bedes
desuden redegøre for sin hold-
ning til hver af Oxfam Danmarks anbefalinger til ændringer i det danske skattesystem, som
kan modvirke fortsat øget økonomisk ulighed, jf. forslag beskrevet i pressemeddelelsen
”To tredjedele af al ny formue tilfalder verdens rigeste 1 pct.” af den 13. januar 2023, samt
redegøre for, hvorledes ministeren agter at agere for at bekæmpe den stigende økonomiske
ulighed i Danmark?
Svar
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark,
vil regeringen samlet set føre
en politik, der begrænser ulige muligheder, og som sikrer, at de økonomiske forskelle ikke
bliver for store. Det handler ikke mindst om at sikre, at børn, der vokser op i socialt ud-
satte familier, får bedre muligheder for at få en god fremtid
og det gøres allerbedst ved,
at forældrene bidrager til at forsørge sig selv. Når vi skaber flere muligheder for børnene i
samfundet, bekæmper vi samtidig den negative sociale arv.
Regeringen vil blandt andet skabe et uddannelsessystem, der fra folkeskolen til de videre-
gående uddannelser giver alle børn og unge de bedste forudsætninger for at begå sig vi-
dere i livet, øge antallet af ikke-vestlige indvandrere i arbejde, opkvalificere flere ufaglærte
voksne og reducere antallet af langtidsledige.
Samlet set vil regeringen føre en økonomisk politik, der både er ansvarlig og retfærdig,
som understøtter høj beskæftigelse og velstand, og hvor finanspolitikken løbende
afstemmes med udviklingen i økonomien. Samtidig må udfordringer på den korte bane
ikke skygge for, at Danmark udvikles gennem ansvarlige og ambitiøse strukturreformer,
der stiller os stærkere i fremtiden.
I forbindelse med den nye internationale ulighedsrapport har Oxfam Danmark foreslået
tre ændringer af det danske skattesystem. Nedenfor fremgår Skatteministeriets faglige
vurdering af de tre forslag.
Oxfam Danmark foreslår for det
første
at introducere en skat på store selskabers overnor-
male profit i Danmark og globalt
på tværs af alle brancher
som kan gå til at hjælpe
dem, som er hårdest ramt af leveomkostningskrisen.
Overnormal profit kan opstå på markeder og i situationer, hvor enkelte aktører opnår en
særlig markedsdominans, eller hvor der fx er tale om udnyttelse af en knap ressource. Der
kan eksempelvis opstå overnormal profit indenfor kulbrinteindvinding, idet der er knap-
hed ift. mængden af ressourcer (olie- og gas) samt begrænsninger ift. mulighederne for at
indvinde ressourcerne (kræver licens og store tidstunge investeringer). Det eksisterer alle-
rede et særligt skatteregime for kulbrinteindvinding i Nordsøen, som sikrer staten en stor
andel af de overnormale profitter, som kan forventes inden for denne branche.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministerens holdning til den stærkt stigende ulighed beskrevet i Oxfam’s netop udgivne rapport Survival of the Richest
2703184_0003.png
Derudover kan der opstå en midlertidig ekstraordinær profit (windfall-profit), der er plud-
selig og uventet og opstår som følge af hændelser, som virksomheder eller brancher ikke
selv har kontrol over. Det var bl.a. med baggrund i udsigten til en windfall-profit i energi-
sektoren, at der på et ekstraordinært energirådsmøde den 30. september 2022 blev vedta-
get en rådsforordning om et nødindgreb i elmarkedet. Rådsforordningen indebar bl.a.
særlige beskatningsregler for de energiselskaber, der har haft ekstraordinær profit som
følge af de høje energipriser
dels i form af et obligatorisk indtægtsloft for visse el-pro-
ducenter, dels i form af et midlertidigt solidaritetsbidrag, som er en ekstra skat for selska-
ber med aktiviteter i råolie-, naturgas-, kul- og raffinaderisektorerne.
Generel beskatning af overnormal profit, ved at beskatte overskud med fradrag for nor-
malforrentning, forudsætter, at det kan fastlægges, hvordan normalforrentningen på bran-
che eller ideelt set virksomhedsniveau samt grundlaget
den omfattede egenkapital
kan
opgøres i praksis.
Skatteministeriet vurderer, at det er vanskeligt at udforme en sådan generel særskat, der
alene vil ramme det overnormale afkast af overskuddene. Når overskud mere generelt in-
kluderes i grundlaget for særskatten, beskattes både den del af afkastet af egenkapitalen,
der udgør normalafkastet, og et evt. overnormalt afkast (ren profit). Den del af skatten,
der vedrører det overnormale afkast, forventes ikke at medføre negative virkninger på
forbrug, investeringer og lønninger. Den del af skatten, der vedrører normalafkastet, vil
derimod kunne påvirke omfanget af aktivitet i økonomien på linje med fx en generel sel-
skabsskat. Det vil således reducere investorernes afkast efter skat, hvilket vil trække i ret-
ning af færre investeringer i de danske virksomheder (lokaliseringseffekt og marginale in-
vesteringer). Det er desuden Skatteministeriets vurdering, at det vil reducere arbejdspro-
duktiviteten og dermed have en negativ effekt på lønninger, arbejdsudbud og BNP.
Oxfam Danmark foreslår for det
andet
at genintroducere en formueskat i Danmark og
globalt og bruge pengene til at reducere fattigdom og ulighed.
Der har tidligere været en formueskat i Danmark, som blev afskaffet med virkning fra
indkomståret 1997. Det var vurderingen, at der ikke var behov for en formueskat, når der
samtidig skete konsekvent beskatning af alle former for indkomst, uanset hvilken kilde de
udsprang af. Det er Skatteministeriets vurdering, at en genindførelse af formueskatten
formentlig vil betyde, at man vil komme til at genbesøge nogle af de problematikker, som
man også havde dengang. Det gælder bl.a. værdiansættelsen af unoterede aktier og akti-
ver, der ikke så ofte omsættes. Dertil kommer, at der fortsat er en udfordring, at der ikke
foreligger en præcis og robust opgørelse af alle danskernes formuer, der kan lægges til
grund for beskatning. En mangelfuld formueopgørelse eller et formueskattegrundlag med
undtagelser vil betyde, at formuerne placeres der, hvor beskatningsgrundlaget er lavest, og
ikke der, hvor det samfundsøkonomiske afkast er størst.
Oxfam Danmark foreslår for det
tredje,
at kapitalindkomst, som fx aktieindtægter, skal be-
skattes endnu højere og ideelt på samme niveau som lønindkomst. Den høje sats for både
positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst udgør i dag 42 pct., mens den højeste
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministerens holdning til den stærkt stigende ulighed beskrevet i Oxfam’s netop udgivne rapport Survival of the Richest
2703184_0004.png
marginalskat på personlig indkomst inkl. arbejdsmarkedsbidrag udgør 55,9 pct. Beskat-
ningen af aktieindkomst er indrettet med henblik på, at der skal være omtrent balance i
beskatningen for hovedaktionærer, hvad enten de tager indkomsten ud som selskabsover-
skud og udbytte eller som løn til højeste marginalskat. Den sammensatte marginalskat
det vil sige den samlede beskatning på selskabs- og investorniveau
udgør således 54,8
pct. for hovedaktionærer og andre personer, som investerer i aktieselskaber.
1
Skatteministeriet bemærker, at den
reale
beskatning af kapital- og aktieindkomst er højere
end den
nominelle
beskatning. Det skyldes, at en del af afkastet af formue bør betragtes
som en
kompensation for inflation,
dvs. for stigende priser. Det er således alene den del af
formueafkastet, der ligger ud over inflationsraten, der er udtryk for et realt afkast. Imid-
lertid tager beskatningen af kapital- og aktieindkomst udgangspunkt i det nominelle af-
kast, herunder også den del af afkastet, der er en kompensation for inflation.
Hvis der korrigeres for dette, kan den højeste marginale reale afkastskat af kapital- og ak-
tieindkomst beregnes til hhv. ca. 76 og ca. 71 pct.
2
Den opgjorte marginale beskatning af
realafkastet fra investeringer i aktier mv. er således højere end den øverste marginalskat på
personlig indkomst (herunder arbejdsindkomst). En højere beskatning af kapitalindkomst
reducerer incitamentet til at spare op og øger incitamentet til skattespekulation, og til at
midler flyttes ud af landet.
1
Den sammensatte marginalskat opgøres som selskabsskatten tillagt aktieindkomstbeskatning af overskuddet efter sel-
skabsskat. Det vil sige 22 pct. + (1-22 pct.)*42 pct. = 54,8 pct.
Det er forudsat, at den højeste marginalskat af aktieindkomst på 42 pct. reduceres til ca. 39 pct., idet der tages højde for,
at optjente aktiekapitalgevinster først beskattes ved realisation. Der er desuden forudsat et årligt nominelt afkast på 4 pct.
og en årlig inflationsrate på 1,8 pct. Den marginale reale afkastskat for kapital- og aktieindkomst svarer således til hhv.
42/((4-1,8)/4)=76 og 39/((4-1,8)/4)=71 pct.
2
Side 4 af 4