Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2660953_0001.png
10. februar 2023
J.nr. 2023 - 1063
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 37 af 17. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor store udgifter virksomhederne har indberettet til forsøgs- og forskningsvirksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 omfattet af det midlertidige 130 pct. fradrag
2660953_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor store udgifter virksomhederne har indberettet til forsøgs- og
forskningsvirksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 omfattet af det midlertidige 130
pct. fradrag, samt oplyse det umiddelbare mindreprovenu sammenholdt med det i lov-
forslaget forudsatte mindreprovenu på ca. 1.580 mio. kr. i 2020 og 1.470 i 2021?
Svar
Med vedtagelsen af L 30 (2020-21) blev virksomhedernes fradrag for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed (F&U) midlertidigt forhøjet til 130 pct med et loft på 845 mio.
kr. i 2020 og 910 mio. kr. i 2021 pr. virksomhed (sambeskatningskreds). Det umiddelbare
mindreprovenu blev skønnet til ca. 1.890 mio. kr. i 2020 og 1.750 mio. kr. i 2021 opregnet
til 2023-niveau. I følgende er alle tal opregnet til 2023-niveau for at sikre indbyrdes konsi-
stens og sammenlignelighed.
Med
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra november 2017 blev det besluttet gradvist
at forhøje fradraget fra 100 pct. til 110 pct. frem mod 2026 og uden et loft over udgif-
terne. Uden den midlertidige forhøjelse ville fradraget for de omfattede udgifter have
være 103 pct. i 2020 og 105 pct. i 2021, hvilket trækker i retning af, at mindreprovenuet
ved den midlertidige forhøjelse alt andet lige er lavere i 2021 end i 2020.
I provenuvurderingen fra lovforslaget blev det lagt til grund, at udgifter til F&U for i alt
ca. 48 mia. kr. (2023-niveau) ville være omfattet af det forhøjede fradrag på 130 pct. i
hvert af årene 2020 og 2021. Skønnet var baseret på overordnede tal for det strukturelle-
niveau for virksomhedernes udgifter til forskning og udvikling opgjort af Danmarks Stati-
stik. Niveauet i enkelt år vil altid være forbundet med betydelige usikkerhed fx som følge
af den generelle konjunkturudvikling og makroøkonomiske udvikling på verdensmarke-
det.
Ifølge virksomhedernes indrapportering til skattemyndighederne på selskabsområdet er
der samlet fradraget omkostninger med det forhøjede fradrag på 130 pct. for ca. 39 mia.
kr. i 2020 og 42 mia. kr. i 2021 (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Virksomhedernes udgifter omfattet af det forhøjede fradrag for FoU på 130 pct.
Mia. kr. (2023-niveau)
Indkomståret 2020
Udgifter omfattet af 130 pct. fradrag
48
39
9
Lovforslag
Oplysningsskema
Forskel
Indkomståret 2021
Udgifter omfattet af 130 pct. fradrag
48
42
6
Anm.: Opgørelse er baseret på udtræk fra selskabernes indrapportering til skattemyndighederne via DIAS og omfatter ikke
personligt ejede virksomheder. Tal er afrundet til nærmeste mia. kr.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvor store udgifter virksomhederne har indberettet til forsøgs- og forskningsvirksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 omfattet af det midlertidige 130 pct. fradrag
2660953_0003.png
En mekanisk beregning alene pba. oplysningerne om virksomhedernes anvendes af fra-
draget og de forudsætninger, der blev lagt til grund ifm. det lovforberedende arbejde, vil
kunne give et misvisende billede af den faktiske provenuvirkning. For eksempel vil der
være behov for en nærmere belysning af, om virksomhederne er i skatteposition
ikke
kun i selve anvendelsesåret, men også i efterfølgende år. Hertil kommer at det ikke kvan-
titativ er muligt at indregne evt. afledte virkninger i form af fx det øvrige investeringsni-
veau i selskaberne eller produktivitetseffekterne af de foretagende investeringer.
Oplysningerne om virksomhederne anvendelse af det forhøjede fradrag vil dog kunne an-
vendes til at styrke beregningsforudsætningerne ifm. provenuvurderingen ved evt. fremti-
dige ændringer af ordningen.
Side 3 af 3